Shit Sandwich en andere albumrecensies

• Luca D'Angelo (Daedalus) - 45
  • Martin Lopez (Opeth) - 44
  • Mikael Stanne (Dark Tranquillity) - 48

• Twan Fleuren (Legion Of The Damned) - 2011

Sacri Monti - Waiting Room For The Magic Hour
Label: Tee Pee Records

Sacri Monti was één van de vele bands uit San Diego die in 2018 Roadburn overnam. De ‘San Diego-takeover’ bestond naast Sacri Monti uit Joy, Earthless, Arctic, Volcano, Harsh Toke, Petyr, Pharlee en Red Octopus. Dat Walter Hoeijmakers deze bands voor Roadburn strikte, is niet verwonderlijk. In de Zuid-Californische rockscene zit namelijk veel talent. Het is een hechte, bruisende culturele scene die bestaat uit mensen die houden van skaten, surfen en muziek maken. Qua muziekstijl bevinden de bands zich vooral in de heavy psych-hoek.

Sacri Monti brengt dit jaar zijn tweede album uit. Waiting Room For The Magic Hour verschijnt vier jaar na het verdienstelijke, zelfgetitelde debuut. Op het eerste gehoor is er niet veel veranderd. De composities zijn bruisend en zitten boordevol energie. Vanaf het begin word je gebombardeerd met instrumentaal geweld in de vorm van gierende gitaarpartijen, explosieve ritmes en overstuurde synths. Als luisteraar is het best veel om te verwerken, maar met de titeltrack en Fear And Fire laat Sacri Monti pure kwaliteit horen.

Psychedelische rock zit de Californische muzikanten in het bloed. Ook bij Sacri Monti is dat hoorbaar. De groep verwerkt veel elementen van bands die in de sixties furore maakten. De muziek ademt de sfeer van de muziek van Jimi Hendrix en Blue Cheer. Maar ook het Engelse Pink Floyd sijpelt nadrukkelijk door in Affirmation en Starlight. Hoewel het album momenten heeft om op adem te komen, had de trackvolgorde beter gekund. Met de al genoemde composities Starlight, Affirmation en Gone From Grace staan er drie songs achter elkaar die behoorlijk lang zijn en een soortgelijke structuur hebben. Bovendien eindigt het album opmerkelijk met de ambient, synth-georiënteerde track Wading In Malcesine, gevolgd door het uit het niets komende folk- en country-achtige You Beautiful Demon.

Sacri Monti is een talentvolle band die veel moet hebben van zijn optredens en de energie die deze daarbij overbrengt. Op plaat komt de kwaliteit ook bovendrijven, maar toch komt de muziek net iets minder goed uit de verf. Minder goed is in het geval van Sacri Monti nog steeds zeer de moeite waard. Als je een mooie heavypsychplaat zoekt, is Waiting Room For The Magic Hour dan ook zeker een aanrader.

1. Waiting Room For The Magic Hour
2. Fear And Fire
3. Armistice