• Robert Willstedt (Dragonland) - 42
  • Sarah Jezebel Deva (Cradle Of Filth) - 47
  • Tauno Nava (Herald) - 49

SOTO - Origami
Label: InsideOut Music
SOTO - Origami
Talisman, Axel Rudi Pell, W.E.T., Journey... de reeks bands waar de Amerikaanse zanger Jeff Scott Soto zijn stem aan heeft verleend, is enorm. Daarnaast maakt Jeff tijd om met de regelmaat van de klok met een soloalbum te komen. Een aantal jaren geleden kwam hij met songs op de proppen die behoorlijk heavy waren. Zijn solowerk bestaat vooral uit melodieuze rock. Dus besloot Soto om nóg een band in het leven te roepen om zijn metal-honger te kunnen stillen. Die groep heet SOTO, waarmee in 2015 Inside The Vertigo en in 2016 Divak werden uitgebracht. Dat gebeurde vrij vlot achter elkaar, maar toen werd het plotseling stil. Het ontbreken van een opvolger deed vrezen voor een vroegtijdig einde van het collectief.

Inmiddels zijn we aanbeland in 2019 en ziet eindelijk het derde album, genaamd Origami, het levenslicht. Gelukkig maar, want de eerste platen van SOTO bevatten beide moderne metal van een hoge klasse. Tegenwoordig heeft Jeff er nog een andere metalband bij: de succesvolle progmetalformatie Sons Of Apollo. Die band verschilt echter genoeg van de muziek die SOTO maakt. Jeff kan in beide formaties prima zijn metal-ei kwijt en doet dat dan ook. Inmiddels zijn de voorbereidingen voor het tweede Sons Of Apollo-album in volle gang. Tot die tijd kunnen we ons vermaken met Origami.

Op de plaat staan negen nieuwe tracks die wederom knallende, moderne metalproducties zijn. Track nummer tien is de prima Michael Jackson-cover Give In To Me, die een stevige behandeling heeft gekregen. Daarnaast is Torn het enige rustpunt op het album. Met een donker sfeertje, dat wel. Zoetsappig werk komen we hier niet tegen. Dat bewaart Soto ongetwijfeld voor zijn soloalbums.

Veel songs, zoals Detonate en HyperMania, zijn vooral pakkend en melodieus. Voor het echt brute gitaarwerk moet je bij het opgefokte titelnummer en Dance With The Devil zijn. Het meest opvallende nummer is AfterGlow, een funky metalsong waarin trompetten de gitaarriffs volgen. Een geinig experimentje dat ervoor zorgt dat het album van begin tot einde onderhoudend blijft.

SOTO is muzikaal duidelijk anders dan het solowerk van Jeff Scott Soto. Toch blijft hij als zanger de bekende paden wandelen. Op Origami zingt hij niet opeens agressief, maar horen we de zuivere rockstem zoals we die van hem kennen. Fans van zijn melodieuze rockbands kunnen daarom rustig Origami een kans geven. Maar ook liefhebbers van Amerikaanse metalbands zoals Disturbed en Godsmack moeten goed uit de voeten kunnen met SOTO. Origami houdt het niveau van de vorige albums vast, dus de echte SOTO-fan heeft er een puik werkstuk bij.

1. HyperMania
2. Origami
3. BeLie