• Steve Shelley (Sonic Youth) - 62

• Max "Mad Max" Varnier (Worship) - 2001
  • Pete Quaife (The Kinks) - 2010

Zeal & Ardor - Live In London
Label: Zelf uitgebracht
Zeal & Ardor - Live In London
Zeal & Ardor is in zijn korte bestaan al een spraakmakende band geworden. De groep, die black metal combineert met traditionele spirituele slavenmuziek, wordt met net zo veel passie geliefd als gehaat. Maar waarschijnlijk hebben de haters Zeal & Ardor nog nooit live bezig gezien. Naar mijn mening is de groep namelijk een van de betere livebands van dit moment. De formatie speelt de intense nummers in een minimalistische show, die vooral om de muziek draait en verder alleen lichteffecten heeft. Het middelpunt is zanger, gitarist en muziekschrijver Manuel Gagneux, die met veel emotie zijn composities ten gehore brengt. De groep heeft geprobeerd deze hele ervaring op plaat te vangen. Dit zou wel eens lastig kunnen zijn, aangezien de intensiteit waarmee de leden live spelen niet alleen te horen, maar ook te zien is.

Gelukkig is het de band wel gelukt. De uitvoeringen van bijvoorbeeld Servants, Blood In The River en Fire Of Motion zijn snoeihard. Het geschreeuw van Gagneux is, gecombineerd met het gezang van de twee achtergrondzangers, intens en je wordt meegesleurd in de agressie. Ook instrumentaal zijn deze nummers harder dan op album. Een belangrijke reden hiervoor zijn de drumpartijen, die meer naar voren komen. Maar Zeal & Ardor heeft ook wat gevoeligere nummers in het repertoire, die live prachtig worden uitgevoerd. Onder andere Stranger Fruit en Built On Ashes laten een heel andere kant van de band horen. Gagneux zingt met meer gevoel en zijn lange uithalen zijn doordrenkt met emotie. Dit zorgt in combinatie met de muziek soms voor kippenvel.

De band speelt naast bijna alle uitgebrachte nummers ook drie nieuwe. We Never Fall is een van de zwaardere nummers op het album. Het gekrijs van Gagneux doet niet onder voor een gemiddelde blackmetalzanger, terwijl hij ook snel schakelt naar zuiver en ingetogen gezang. Hold Your Head Low is een gevoelig nummer, waarin de achtergrondzangers bijna zwoel zingen. Cut Me wordt getypeerd door distorted gitaarpartijen en snelle drumbeats. De zang is zuiver, maar wel lekker agressief. Al met al een zeer goede voorbode voor het volgende album. Ook is dit de eerste keer dat de single Baphomet op een album wordt uitgebracht. De originele versie is uitgebracht op SoundCloud en fungeert nu als concertafsluiter.

Live In London is een livealbum zoals een livealbum hoort te zijn. De nummers krijgen een extra laag en klinken niet precies zoals op het studioalbum. De sfeer die Zeal & Ardor weet neer te zetten tijdens de concerten, is goed gevangen op deze plaat. Het album sleept je mee en laat je ruim een uur later pas weer los. De muziek staat duidelijk centraal. De band laat de muziek voor zich spreken en het applaus tussen de nummers is de enige onderbreking. Dit is een must listen voor fans van de band. Voor mensen die de band willen leren kennen, zou dit wel eens een goed beginpunt kunnen zijn, aangezien je door het hele oeuvre heen geleid wordt.

Setlist:
1. Sacrilegium I
2. In Ashes