• Steel Panther
  • Michael Sadler (Saga) - 68

• Michael Konovaloff (Hell City) - 2015

Unleashed - The Hunt For White Christ
Label: Napalm Records
Unleashed - The Hunt For White Christ
Volgend jaar viert Unleashed het dertigjarige jubileum. Inmiddels heeft de Zweedse deathmetalformatie dertien full-lengths op zijn naam staan. Hoewel de hoogtijdagen reeds ver in het verleden liggen en de albums niet veel nieuws onder de zon brengen, blijft de groep technische kwaliteit brengen met hier en daar een positieve uitschieter.

Zo ook op The Hunt For White Christ. Verwacht geen grote koerswijziging van de ervaren muzikanten, maar een verzorgd album (over onder andere de strijd tegen het christendom) dat goed genoeg is om de hele speeltijd te blijven luisteren, zonder dat er sprake is van grondbrekend materiaal. De plaat begint lekker met het midtempo Lead Us Into War, waarin prima riffs tot tevredenheid stemmen. Dat doen ze ook in Stand Your Ground, maar dan op een andere manier. De tremoloriffs maken plaats voor grooves die uitnodigen tot headbangen.

Unleashed biedt de luisteraar elke track een ander focuspunt. Richt de ene track zich op agressie, is het melodie of techniek in de erop volgende. Die afwisseling zorgt ervoor dat je niet snel verveeld raakt. Tempowisselingen, hier en daar een verhalende passage (Gram) en uitstekend soleerwerk (zoals in Terror Christ) houden de aandacht erbij. Soms is het technische spel zo geavanceerd, dat je gerust kunt spreken van een progressieve benadering. Soms heeft de muziek iets van heavy metal (Vidaurgelmthul) en elders black (het grimmige) of thrash metal (Open To All The World). De hoofdmoot blijft death metal, maar er is dus behoorlijk wat variatie. En van de meest interessante passages is het akoestische, sfeervolle gitaarwerk aan het einde van By The Western Wall.

Hoogtepunten zijn er in de de vorm van het dreigende The City Of Jorsala Shall Fall en het galopperende, deels Carcass-achtige They Rape The Land, dat oude tijden doet herleven. Ze kenmerken een sterke fase van het album. De verstaanbare, extreme vocalen doen soms terugdenken aan de tijd van Where No Life Dwells. Dat euforische niveau wordt op de nieuweling zelden gevenaard. Wat dat betreft hebben de Noord-Europeanen last van hun eigen erfenis. Ze hebben met The Hunt For White Christ echter een solide album afgeleverd, dat niet wegzakt naarmate de speeltijd vordert. Integendeel, de warriors kunnen met opgeheven hoofd naar Netherlands Deathfest om hun jubileum te vieren.

1. Lead Us Into War
2. You Will Fall
3. Stand Your Ground
4. Gram
5. Terror Christ
6. They Rape The Land
7. The City Of Jorsala Shall Fall
8. The Hunt For White Christ
9. Vidaurgelmthul
10. By The Western Wall
11. Open To All The World

Toegevoegd: 4 december 2018

Meer Unleashed:

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.