Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

27 januari:
  • Bullet For My Valentine
  • 29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • Daniel González (Darksun) - 41
  • Heikki Pöyhiä (Twilightning) - 41
  • Huddie "Lead Belly" Ledbetter† - 134
  • Jarpen (Elvenking) - 44
  • Kita (Lordi) - 48
  • Louie Clemente (Testament) - 57
  • Melissa Bonny (Ad Infinitum) - 29

• Jimmy Bain (Dio) - 2016

K.A. - Close-Up
Jaar van release: 2004
Label: Two Fat Men
K.A. - Close-Up
Ik weet al langer dat ik de verkooppraatjes van labels meestal met een korrel zout moet nemen, maar wat ik me toch nu voor een verhaal voorgeschoteld krijg, doet me vermoeden met een goed bewaarde undergroundparel van doen te hebben. De heren van K.A. blijken al sinds 1995 actief te zijn en in het voorprogramma van bands als Vader en Darkthrone te hebben gestaan en bovendien schijnt de band een van de leidende bands in de undergroundscène te zijn. Uiteraard schijnen we hier alweer eens met een uiterst originele, technische, atmosferische en brute band van doen te hebben. Het moge duidelijk zijn dat ik mezelf zo'n geniale band niet mocht onthouden en vol verwachting schoof ik dit vijfentwintig minuten durende schijfje (beetje kort voor een full length, maargoed) dan ook in mijn cd-speler.

Opener Our Life kwam echter als een behoorlijk koude douche aan. Een vrij matige zanger, standaard gitaarpartijen, een hele hoop gefrustreerd geschreeuw en zeker twintig keer 'fuck this shit' in één nummer: het lijkt verdomme wel nu-metal! Na de abominabele opener wordt het niveau langzaam aan iets beter, maar na de eerste luisterbeurt blijf ik toch met gemengde gevoelens achter. Enkele draaibeurten later vallen de nummers iets meer op hun plaats en blijken er in de vorm van Fragment of Mind (dat vooral opvalt vanwege de innovatieve drumpartijen), F.J.S.F. (het eerste nummer waar ik iets van de vermeende brutaliteit van K.A. terughoor) en Brutal Against Masses toch nog wel best leuke nummers op dit album te staan. Ironisch genoeg is de tweede helft, bestaande uit demo-opnames, stukken beter dan het eerste gedeelte van Close-Up.

Volgens de band is brutaliteit het kernwoord van hun muziek, maar ik ben ervan overtuigd dat écht brute bands als Cannibal Corpse en Gorerotted en ook de Nederlandse houthakkers van Brutus of Inhume deze band nog wel het een en ander op dat gebied kunnen bijbrengen. Enkele aardige nummers zijn in ieder geval voor mij geen rechtvaardiging om naar de platenboer te rennen voor dit album. Overigens schijnt de band al eerder twee full lengths te hebben uitgebracht in de vorm van Mystic Ruins en Obsessions. Zeker een paar keer goed beluisteren is dan ook mijn advies.

1. Our Life
2. What's Your Excuse?
3. Illusion of Life