Alcatraz
Enquête

Koop jij bij concerten en festivals nog weleens iets bij de merchandisestand(s)?

Ja, ik koop (bijna) altijd een aandenken
Regelmatig, maar lang niet altijd
Alleen bij mijn favoriete artiesten
Alleen als ik de show heel goed vind
Alleen als de prijs me erg meevalt
Alleen als het shirt of andere item me bijzonder aanspreekt
Alleen als ik in een bijzonder goede bui ben
Nee, ik heb inmiddels genoeg shirts en andere merchandise
Nee, vroeger wel, maar tegenwoordig vind ik het te duur
Nee, ook in het verleden deed ik dat zelden of nooit
Ik ga sowieso niet (meer) naar concerten en festivals
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

Geen concerten bekend voor 19-08-2025.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Brian May (Queen) - 78
  • Martin Powell (Cradle Of Filth) - 52
  • Robb Flynn (Machine Head) - 57
  • Russell Allen (Symphony X) - 54
  • Tom Gabriel Fischer (Celtic Frost) - 62
Review

Kataklysm - Meditations
Jaar van release: 2018
Label: Nuclear Blast Records
Kataklysm - Meditations
Na het vorige album Of Ghosts And Gods waren mijn verwachtingen voor het nieuwe Kataklysm-album hoog gespannen. Helaas pakten de singles Guillotine en Narcissist me niet meteen. De reden hiervoor was het overgeproduceerd klinkende geluid. Maar singles hoeven natuurlijk niks over de kwaliteit van een album te zeggen en een bepaald geluid kan na meerdere luisterbeurten beter klinken. Dus met al deze impressies en verwachtingen zette ik het album maar op.

Het overgeproduceerde geluid blijft over het gehele album opvallen. De drums in bijvoorbeeld Guillotine en Achilles Heel klinken te gelikt, zeker voor een deathmetalalbum. De vocalen in In Limbic Resonance klinken heel machinaal, wat de angel uit het nummer haalt. De producent en mixer, Jay Ruston, heeft albums van bijvoorbeeld Stone Sour, Avatar en Steel Panther geproduceerd, maar nog nooit een deathmetalalbum. De band wilde graag met hem werken omdat ze zichzelf continu willen vernieuwen en graag af willen wisselen in sound. Eerlijk is eerlijk, het geluid gaat wennen, maar daar zijn wel meerdere luisterbeurten voor nodig.

Maar naast het geluid zijn de nummers natuurlijk ook belangrijk voor de kwaliteit van een album. Gelukkig hebben we hier te maken met de muzikanten van Kataklysm, die op voorgaande albums al hebben bewezen goede songs kunnen schrijven. Het album opent met de snelle nummers Guillotine en Outsider, waarna het brute The Last Breath I’ll Take Is Yours volgt. Born To Kill And Destined To Die en In Limbic Resonance klinken als moderne melodeath in de traditie van Amon Amarth. And Then I Saw Blood en What Doesn’t Break Doesn’t Heal zijn mid-tempo nummers zoals we die van Kataklysm gewend zijn. Twee nummers die er heel positief uitspringen zijn Narcissist, dat toch is gaan beklijven, en Achilles Heel. Kataklysm wilde duidelijk experimenteren met deze nummers en heeft dat gedaan met respectievelijk een didgeridoo en een koorachtige, zuivere achtergrondstem.

"Wisselvallig" is het woord waarmee ik dit album zou willen omschrijven. Het woord waarmee ik dit album zou willen omschrijven is wisselend. Het is geen straf om naar het album te luisteren, maar ik ga het waarschijnlijk niet meer uit de kast pakken. De paar geslaagde experimenten en degelijke songwriting wegen niet op tegen de productie, die het album nogal eentonig laat klinken. Fans van Kataklysm, of hele moderne, meer populaire death metal in het algemeen, zullen bijna veertig minuten luisterplezier hebben. Maar velen waaronder ik zullen de oudere albums van de band opzetten en het volgende nieuwe album afwachten in de hoop dat er een andere producent in de armen wordt genomen.

Tracklist:
1. Guillotine
2. Outsider
3. The Last Breath I’ll Take Is Yours
4. Narcissist
5. Born To Kill And Destined To Die
6. In Limbic Resonance
7. And Then I Saw Blood
8. What Doesn’t Break Doesn’t Heal
9. Bend The Arc, Cut The Cord
10. Achilles Heel

Score: 69 / 100

Reviewer: Sam
Toegevoegd: 13 juni 2018

Meer Kataklysm:

Battle Beast @ Effenaar, Eindhoven Dynamo Metalfest

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.