• Bobby Keys (The Rolling Stones) - 2014
  • Eric Woolfson (The Alan Parsons Project) - 2009
  • Mariska Veres (Shocking Blue) - 2006

Crypt Trip - Rootstock (re-release)
Label: Kozmik Artifactz

Crypt Trip - Rootstock (re-release)

Ik heb het Texaanse Crypt Trip al een aantal jaren in het vizier. Hoewel het debuut Crypt Trip (2014) en de ep Mabon Songs (2016) prima releases zijn, is een review voor Metalfan.nl steeds achterwege gebleven. Met het dit jaar verschenen Rootstock (waar de drie songs van Mabon Songs ook op staan) is een bespreking toch echt onvermijdelijk. Op deze acht songs tellende release Rootstock levert Crypt Trip een heerlijke, fris klinkende bloemlezing van jarenzeventigrock.

Een band met een retro-insteek die toch fris klinkt? Het is wat moeilijk voor te stellen, maar toch klinkt de muziek van Crypt Trip verfrissend. Dit komt vooral omdat de Texanen niet volop in de retro-modus schieten, maar ze de uiteenlopende songs in een eigen, op maat gemaakt jasje zetten. Het trio schiet qua genre diverse kanten op, maar laat alles als één geheel klinken. Met Heartslave, Natural Child en Tears Of Gaia bevat Rootstock drie ijzersterke heavypsychcomposities die niet misstaan op albums van Blue Cheer of het recentere Radio Moscow.

Boogie No.6 en Rio Vista hangen naar de Amerikaanse hard-/southern-rock uit de seventies. Dat Crypt Trip soms vergeleken wordt met The Guess Who, The Allman Brothers Band en James Gang is niet zo vreemd wanneer je deze nummers hoort. Soul Games is een zeer aangename afsluiter en het hoogtepunt van de plaat. Dit uptempo, akoestische nummer heeft een heerlijke flow en enkele knappe transities van de gitaarpartijen. Het klinkt als een kruising tussen Yes en The Allmann Brother Band.

Ondanks de bescheiden albumhoes is Rootstock een album waar Crypt Trip trots op mag zijn. De Texanen hebben overduidelijk bij de juiste bands gespiekt. Het is nog knapper dat Crypt Trip alle muzikale uitstapjes weet om te zetten naar een mooi, eigen totaalgeluid. De band weet goed wat deze wil doen met de invloeden en dat is een flink pluspunt. Hoewel de groep al flink wat progressie heeft geboekt sinds de oprichting in 2013, ben ik benieuwd of Crypt Trip nog beter kan dan dit.

1. Heartslave
2. Boogie No. 6
3. Aquarena Daydream