Mother Bass - Mother Bass
Label: Freya Records

Mother Bass - Mother Bass

Mother Bass is een jonge band met een oude ziel. De songstructuren en de sound van het zelfgetitelde debuut refereren aan klassieke rock (Led Zeppelin, King Crimson) en naar grunge uit de jaren negentig (Stone Temple Pilots, Soundgarden), maar bevatten ook cinematische invloeden en hints naar andere muziekstijlen. Rockbands die eind jaren zeventig populair waren, domineren nog altijd de lijstjes met de beste songs van ieder jaar. De muziek van Mother Bass zal daarom een breed publiek aanspreken.

Zet de drummer van een Limp Bizkit-tributeband, de bassist uit een bluesband, een door Leonard Cohen en Herman van Veen geïnspireerde singer/songwriter en een rockzanger met een markant stemgeluid bij elkaar en je hebt de bezetting van Mother Bass. Drummer Roy Veltien (Full Nelson), bassist Roel van Erp (Ernest Van Aaken Band) en zanger Daan Dekker (Armed Cloud) kenden elkaar al langer. Gitarist Friso Woudstra lijkt een outsider, maar schijn bedriegt. Vlak na de oprichting neemt Mother Bass de ep First Born (2016) op. Met de ep op zak staat de band in verschillende zalen, doet mee aan bandcompetities en organiseert Onder De Radar, het eigen jaarlijkse hardrockfestival.

De plaat bevat een aantal stevige rocknummers als Silver Spoon en The Mansion. Met name die nummers bevatten passages die de rock van weleer doen herleven, zoals bijvoorbeeld in Wolfman. Daan is een geweldige zanger, maar heeft een stem die niet iedereen zal kunnen waarderen. Voor mij is het juist die zang waardoor ik in eerste instantie getriggerd werd. Vreemd genoeg heb ik dat niet bij platen van Armed Cloud. De muziek van Mother Bass zit hem als gegoten. De passie en het gevoel in zijn stem doet mij soms denken aan Matthew Bellamy. Luister bijvoorbeeld naar Grand Old Town, een nummer dat sowieso niet zou misstaan op een plaat van Muse.

Hoe lekker nummers als Silver Spoon, de opener Five Fifteen, The Mansion en het ritmisch sterke Fly ook rocken, wat mij betreft zijn dit niet de sterkste tracks. Het zijn juist de nummers die klein beginnen en via fraaie refreinen naar een uitbarsting in de eindfase toewerken die de meeste indruk maken. Grand Old Town is de eerste, gevolgd door Strangers Once. Dat nummer staat ook op First Born, maar de albumversie is rauwer en daardoor indrukwekkender. Deze track laat goed horen hoe de sound van Mother Bass in de afgelopen twee jaar is doorontwikkeld. Het absolute hoogtepunt is Roadside Epiphany, waarin alle facetten van dit album het beste tot uiting komen.

De muziek van Mother Bass weet mij als liefhebber van extreme metal te boeien, maar ook mijn vader zou deze plaat best eens kunnen waarderen. Juist dat is de kracht van deze band. Deze muziek is tijdloos en dat is de essentie van goede rockmuziek.

1. Five Fifteen
2. Silver Spoon
3. Wolfman