• Trevor Strnad (The Black Dahlia Murder)† - 43
  • Valentin Zechiu (Magica) - 46
  • Vito Marchese (Novembers Doom) - 42

Divine Realm - Nordicity
Label: Eigen beheer

Divine Realm - Nordicity

Ze zijn zeldzaam. Instrumentale prog/djent-releases waar ook echt wat aan is. We hebben natuurlijk Animals As Leaders, Plini en Chimp Spanner, maar dat zijn dan ook wel echt grootmeesters. Helaas zijn andere releases vaak niet meer dan een ordinair wedstrijdje notenpoepen zonder doel of richting. Knap en bewonderenswaardig, maar vermoeiend en weinig zinvol.

Het Canadese Divine Realm is net als het rijtje grootmeesters in eerste instantie een soloproject; in dit geval van multi-instrumentalist Leo Diensthuber. Sinds de oprichting in 2010 recruteerde hij Marc Roy, Tyler Brayton en Josh Ingram. De grote vraag is natuurlijk aan welke kant van de scheidslijn dit kwartet zich anno 2018 bevindt. Is dit een waar meesterwerk of een overbodige release?

Daar is geen eenvoudig antwoord op. Het kwartet begeeft zich in beide werelden. Nordicity is bij vlagen geniaal en heeft regelrechte oorwurm-riffs. Maar helaas ontbreekt de samenhang af en toe. Zo eindigt opener As The Crow Flies nogal suf met een een fadeout van maar liefst tien seconden. Welterusten! Het erop volgende Autumn begint al niet veel beter. Het lijkt wel alsof de opname midden in een nummer begint. Ook bij nummertje drie, Whitewater, is er geen inleiding. Echter, die staccato riff is werkelijk geniaal. Door de bank genomen blijft het verhaal van 'goed geschreven liedjes met een kop en een staart' helaas een terugkerende uitdaging.

Toch is niet alles kommer en kwel. Integendeel. De plaat bevat een flinke dosis goed doordachte riffs en biedt meer dan voldoende aaknopingspunten om als support act met de groten te touren. Je zou misschien wat meer verwachten van een band die al acht jaar aan de weg timmert, maar sommige bands hebben gewoon wat meer aanlooptijd nodig. Ik benoemde het al eerder: goede bands in dit hokje zijn zeldzaam. Wat dat betreft is Divine Realm goed op weg, maar is er nog wel wat werk aan de winkel. Als Leo cum suis wat meer aandacht aan compositie besteedt en hier en daar een riff schrapt, nou, maak dan uw borst maar nat! Bent u fan van instrumentale prog dan kijkt u ongetwijfeld halsreikend uit naar een full-length waarbij bovenstaande adviezen in acht genomen zijn.

Tracklisting:
1. As The Crow Flies
2. Autumn