Enquête

Zou jij voor een losse zaal- of stadionoptreden van jouw favoriete band(s) speciaal naar een land reizen buiten de Benelux, als die groep Nederland en België overslaat?

Ja, dat doe ik regelmatig
Ja, dat heb ik al eens gedaan
Nog niet, maar dat ga ik dit of volgend jaar wel doen
Nog niet, maar voor een speciale gelegenheid zou ik het overwegen
Nee, niet voor een losse show, maar ga wel naar festivals buiten de Benelux
Nee, ik ga niet naar concerten of festivals buiten Nederland en België
anders, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

Geen concerten bekend voor 17-10-2025.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Ahrue Luster (Machine Head) - 57
  • Bill Black (Elvis Presley)† - 99
  • Edin "Vihor" Cehovic (KRV) - 46
  • Geyner Valencia (Crimson Death) - 49
  • Günter Werno (Vanden Plas) - 60
  • Hank Williams† - 102
  • Keith Flint (The Prodigy)† - 56
  • Marcin Urbas (Sceptic) - 49
  • Rafał T. Piotrowski (Decapitated) - 40
  • Steve Karrer (Messiah) - 56
  • Tony "Abaddon" Bray (Venom) - 65
  • Ty Tabor (King's X) - 64
Review

Marcos Sánchez - The Path Of The Empress
Jaar van release: 2017
Label: Eigen Beheer
Marcos Sánchez - The Path Of The Empress
Op ProgPower Europe 2017 kreeg mastermind Vladimir Lalic tijdens het optreden van Organized Chaos hulp van zeer vaardige musici. Toetsenist Maxim Mimic en gitarist Benjamin Lechuga zijn daarvan de bekendsten. De Chilenen Felipe Cortés en Marcos Sánchez zijn minder bekend bij het progpubliek. Laatstgenoemde is echter een meesterbassist die begin vorig jaar zijn eerste solo-album op de wereld losliet.

Sánchez speelt samen met Lechuga in DELTA. De Chileense band mixt classic rock, progressieve metal en neoklassieke muziek. De verscheidenheid van stijlen komt ook weer terug in het solowerk van Sánchez. Het draait daarin vooral om het baswerk, maar het liedje wordt niet vergeten. Zo opent het instrumentale The Empress direct met een memorabel idee op de bas, vult een keyboardmelodie dit aan en zit er direct een heerlijke flow in de muziek. Het swingt direct dankzij de uitstekende ritmesectie.

Marcos krijgt op dit album hulp van Benjamín Lechuga (elektrische gitaar), Diego Valenzuela (akoestische gitaar), Nicolas Quinteros (keyboards), Larissa Terescenko (viool), Jan Dries (melodische percussie) en gastzanger(e)s(sen) Karla Grunewaldt, Daniel Parraguez, Cesar Vigouroux, Paula Barouh en Simone Weber. Dat zorgt voor een uiteenlopende collectie songs, waarin de progressieve rock van de jaren zeventig naar voren komt, maar ondanks die referentie komt het geheel fris en modern over, mede dankzij het soms djenty spel en de heldere productie.

Opener The Empress is direct een hoogtepunt, maar er zijn meerdere nummers die herinneringswaarde bevatten. Zo is er The Star, waarin keyboard- en baslijnen goed samengaan. Daarnaast staat deze release bol van de experimenten en veelzijdigheid. The Hanged Man bevat aanvankelijk een dromerige pianomelodie en de hemelse vocalen van Karla Grunewaldt. Net als je denkt dat het er rustig aan toe zal blijven gaan, komt er een stevigere passage en daarna een gedeelte met een fusion-gitaarsolo. In dit nummer komen andere instrumenten dan de bas tijdelijk op de voorgrond te staan.

Daarna volgen songs met een wilder karakter (onder andere The Magician). Daarin staat de zang wat te veel op de voorgrond, zoals ook in het wat repetitieve The Sun. Beter gaat het in The Wheel Of Fortune, dat heel even aan Faith No More doet denken, maar ook een jazzy passage bevat.

The Path Of The Empress is een dynamische, warmbloedige schijf die liefhebbers van progrock en -metal mogelijk aanspreekt, waaronder liefhebbers van Organized Chaos. De plaat switcht van pop naar metal en van jazz naar jarenzeventigrock. Soms zijn er momenten waarop je wegdroomt, maar het volgende moment swingt de muziek de pan uit. Al met al een fijne release met zowel vakmanschap als goede ideeën.

Tracklist:
1. The Empress
2. The Hanged Man
3. The High Priestess
4. The Star
5. The Magician
6. The Sun
7. The Wheel Of Fortune
8. The World

Score: 77 / 100

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 19 februari 2018

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.