• Steve Shelley (Sonic Youth) - 62

• Max "Mad Max" Varnier (Worship) - 2001
  • Pete Quaife (The Kinks) - 2010

Black Stone Cherry - Black & Blues
Label: Mascot Label Group
Black Stone Cherry - Black & Blues
Black Stone Cherry staat bekend als southernrockband met een metalen randje. De vijf studioalbums van de Amerikanen laten een loodzwaar geluid horen, waarbij de invloeden van bands als Pantera en Black Label Society goed te horen zijn. Hun roots uit de southern rock stammen dan weer overduidelijk van Lynyrd Skynyrd en The Allman Brothers Band. Maar de muzikanten van Black Stone Cherry luisteren ook graag naar bluesmuziek. Aangezien dat niet heel goed naar voren komt in hun muziek, heeft de band de cover-ep Black & Blues uitgebracht.

De band wil zijn fans kennis laten maken met legendes die aan de wieg stonden van de blues. Op Black & Blues staat een aantal klassiekers die de luisteraars wel zouden moeten kennen, zoals Built For Comfort van Howlin’ Wolf en Hoochie Coochie Man van Muddy Waters. En bij Born Under A Bad Sign van Albert King moet er ook wel een belletje rinkelen, toch? Daarnaast komt Muddy Waters twee keer voorbij met Champagne & Reefer en I Want To Be Loved. En met Freddie King’s Palace Of The King is de tracklist compleet.

Black Stone Cherry heeft er niet voor gekozen om het geluid van vroeger na te bootsen. Alle bluesnummers hebben de kenmerkende stevige, logge sound van de band. De mokerslag op de studioalbums van Black Stone Cherry wordt ook op deze ep uitgedeeld. Dat is wel even wat anders dan de subtiele aanpak van de artiesten die worden gecoverd. Het losse en spontane spel dat de blues zo kenmerkt, is daardoor compleet verdwenen.

Toch is Black & Blues een fijn plaatje geworden. Het moderne geluid past wel bij de oude bluesnummers. De muzikanten van Black Stone Cherry hebben duidelijk plezier in het coveren van hun favoriete blues-artiesten. Ze gaan respectvol om met het materiaal van hun muzikale helden, maar weten er tegelijkertijd een eigen draai aan te geven. De ep maakt het wachten op een nieuw studioalbum daarom een stuk draaglijker.

1. Built For Comfort
2. Champagne & Reefer
3. Palace Of The King