Enquête

Wat is jouw favoriete live opgenomen rock- of metalalbum aller tijden?

AC/DC - If You Want Blood, You’ve Got It
Death - Live In L.A.
Deep Purple - Made In Japan
Dream Theater - Live Scenes From New York
Iced Earth - Alive In Athens
Iron Maiden - Live After Death
Judas Priest - Unleashed In The East
Kiss - Alive!
Mayhem - Live In Leipzig
Metallica - Live Shit: Binge And Purge
Motörhead - No Sleep ‘Til Hammersmith
Nightwish - Showtime, Storytime
Opeth - The Roundhouse Tapes
Ozzy Osbourne - Tribute
Pantera - Official Live: 101 Proof
Rainbow - On Stage
Rammstein - Live Aus Berlin
Rush - Exit Stage Left
Savatage - Ghost In The Ruins
Saxon - The Eagle Has Landed
Slayer - Decade Of Aggression
Thin Lizzy - Live And Dangerous
Tool - Salival
UFO - Strangers In The Night
een ander live-album, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    30 augustus:
  • Roosendaal Open Air 2025 o.a. Mental Cruelty, Sarcator. Insurrection, Millhaven
  • 5 september:
  • Heavy Metal Maniacs Festival
    30 september:
  • Parkway Drive, Thy Art is Murder en The Amity Affliction
  • We Came As Romans en Brand Of Sacrifice
Kalender
Vandaag jarig:
  • Dave Brockie (Oderus Urungus) (Gwar)† - 62
  • Roland Grapow (Helloween) - 66
  • Scott Kannberg (Pavement) - 59
Review

Dreamgrave - Monuments I - The Anxious
Jaar van release: 2017
Label: Eigen Beheer
Dreamgrave - Monuments I - The Anxious
Dreamgrave is een progressieve metalband die sinds 2007 actief is. In 2014 verschijnt het debuutalbum Presentiment, dat lovende kritieken krijgt, ook van onze zijde. Inmiddels is er een ep, de eerste van de Monuments-trilogie. Deze trilogie bestaat uit The Anxious, The Mad en The Imperious, welke binnen een jaar zullen verschijnen.

Het Hongaarse collectief laat een mix horen van Tears For Fears, Steven Wilson, Pink Floyd, Opeth, Riverside, Diablo Swing Orchestra, Red Hot Chili Peppers, Faith No More, Haken en Anathema. Presentiment is al een zeer verzorgd en vakkundig visitekaartje en met Monuments verbreedt de groep zijn muzikale horizon.

De ep duurt 23 minuten en in die tijd tonen gitarist Dömötör Gyimesi, drummer Tamás Tóth, zangeres Mária Molnár, violiste Krisztina Baranyi, bassist Péter Gilián en toetsenist János Mayer hun kwaliteiten in avontuurlijke nummers. Opener Drop The Curtain doet het nog rustig aan. In deze melodieuze track over het gevecht met dementie en over het zorgdragen voor geliefden vlak voor hun overlijden, hoor je Mária (samen met Dömötör) met memorabele zanglijnen, komt het vioolspel van Krisztina goed tot zijn recht en gaat de gitaarsolo mooi over in een keyboardsolo.

Daarna trekt Dreamgrave de registers open met het jazzy titelnummer (over de dwang om je aan te passen), dat tevens Opethiaanse passages met grunts bevat. De eerste overgang is wat aan de abrupte kant, maar die erna komen, zijn beter geïntegreerd in het geheel. Aan de harde passages valt op dat er meer groove in is verwerkt dan op het debuut. Dat geeft de muziek een extra punch. Door het heldere geluid zijn alle muzikanten goed te horen.

Niet alleen de zang bestaat uit meerdere lagen, ook instrumentaal gebeurt er heel veel. Zo is het titelnummer niet alleen knap gecomponeerd, maar vallen er na meerdere luisterbeurten steeds weer nieuwe details op, bijvoorbeeld in de mellotronmelodieën en het drumwerk. Ook afsluiter The Passing Faith In Others is zo’n avontuurlijke track, die op momenten zelfs verhalend is (over het leven in een comfortabele leugen). Het nummer bestaat uit twee delen. Halverwege is er een prachtig ingebouwd deel met folky zang en verrijkend percussiewerk.

Monuments heeft zoveel te bieden dat deze release aanvoelt als een volledig album. Dreamgrave toont in de drie songs zijn klasse op zowel het gebied van songwriting als op het gebied van het beheersen van meerdere stijlen. Na Presentiment is dit het tweede nagenoeg perfecte visitekaartje van de Hongaren die niet zouden misstaan op ProgPower Europe 2018.

Tracklist:
1. Drop The Curtain
2. Monuments
3. The Passing Faith In Others

Reviewer: Jeffrey
Toegevoegd: 21 november 2017

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2025 Metalfan.nl en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.