25-07-2021

Running Wild - Death Or Glory (re-release)
Label: Noise BMG
Het Duitse platenlabel Noise Records geniet in metalen kringen een legendarische status. De maatschappij staat immers bekend als ontdekker van succesvolle acts als Helloween, Kreator en Voivod. En natuurlijk Running Wild, het piratenschip van de Duitse heavy metal. Onder de naam Noise BMG is onlangs een doorstart gemaakt. De huidige club werkt momenteel hard om het omvangrijke archief weer fatsoenlijk en opgefrist op cd en lp de markt op te krijgen. Mooi gebaar, want veel van die oude albums zijn al jaren niet meer fatsoenlijk te krijgen.

Daaronder valt dus eveneens een groot deel van de Running Wild-discografie. De albums tot en met Masquerade hebben alle een grondige lik verf gekregen en zijn met extra nummers en in sommige gevallen bonuscd's opnieuw uitgebracht. Death Or Glory springt qua bonusmateriaal boven veel van de andere heruitgaven uit. Op de bonus-cd staat de tegenwoordig vrij zeldzame Wild Animal-ep die kort na het album verscheen. Leuk voor de heb en muzikaal helemaal niet verkeerd. De twee heropgenomen tracks zijn okť, maar voegen verder weinig toe.

Wat de eerste cd in het pakket betreft, verwijs ik graag naar de recensie van collega Lennert. Death Or Glory is waarschijnlijk de beste schijf die het Duitse gezelschap rond Rock'n'Rolf ooit uitbracht. De nummers kloppen en de productie is uitstekend. Een remaster was hier wat mij betreft niet nodig, maar alles klinkt weer net wat meer up to date dan vroeger. Zodoende klinken songs als Bad To The Bone, Running Blood en Tortuga Bay nog altijd ijzersterk. Stuk voor stuk heerlijke heavymetalsongs met goede melodieŽn, eenvoudige doch effectieve riffs en grootse solopartijen. Bandkapitein Rolf valt soms wel weer door de mand met zijn vergelijkbare toonladdertjes, maar hij krijgt voldoende tegenwicht van Majk Moti, de beste gitarist die Running Wild heeft gehad.

Ik weet dat Running Wild over het algemeen nooit een potje wist te breken in Nederland, maar Death Or Glory hoort bij elke liefhebber van heavy metal in de platenkast. Gewoon deze versie aanschaffen, want in een betere vorm is het album nooit eerder op de markt verschenen.

1. Riding The Storm
2. Renegade
3. Evilution