21-01-2021

Kreator, Celtic Frost, Legion Of The Damned en Watain
Op 11 maart 2007 in 013, Tilburg
Een review door Jan
Foto's door Jan
De Tilburgse poptempel 013 zou vanavond weer eens op haar grondvesten gaan trillen. Twee oudgedienden en hun persoonlijk gekozen veelbelovende voorbands gingen de zaal onveilig maken. Kreator, Celtic Frost, Legion Of The Damned en Watain verzorgden een avondvullend programma vol extreme metal.

Doordat de 013 op het laatste moment nog even aan de tijdsindeling van de avond had zitten frutselen had Watain de eer om in een nog vrij lege zaal het concert te mogen openen. Het Zweedse black metal gezelschap liet er echter geen gras over groeien en ging in het halfuur dat ze ter beschikking hadden flink tekeer. De band benutte de tijd om aandacht te besteden aan hun sterke nieuwe album met nummers als Satanís Hunger en de titeltrack Sworn To The Dark, maar ook klassiekers als het magistrale I Am The Earth werden ten gehore gebracht. Ondanks de lege zaal een zeer geslaagd optreden.

Watain

De zaal stroomt redelijk vol als het Nederlandse Legion Of The Damned de planken betreedt. De mix tussen death en thrash metal wordt goed ontvangen door het publiek en er ontstaat zelfs een enkele moshpit. De band speelt zowel materiaal van Malevolent Rapture als van hun recente cd Sons Of The Jackal. Zelf ben ik met beide werken niet zeer bekend en moet ik zeggen dat ik het na enige nummers wel gezien heb. De band is weliswaar bruut, technisch onderlegd en beschikt over een flinke groove, maar het ontbreekt soms toch aan een eigen smoel.

Legion of the Damned

Aan de veteranen van Celtic Frost is het hierna de eer om de zaal te hullen in duisternis. Met zowel hun klassiekers alsmede het zeer goed ontvangen MonotheÔst weten zij een zware en haast religieuze sfeer neer te zetten. Helaas ben ik hier maar een halve show getuige van door interview verplichtingen met Watain. Echter de uitspraken van mijn wederhelft en bekenden logen er niet om; vooral richting het einde van de set wist Celtic Frost een magistraal en intens optreden neer te zetten.

Celtic Frost

Het Duitse thrash metal commando Kreator heeft voor deze tour nog eens flink uitgepakt: buiten de gebruikelijke backdrop en dergelijke attributen heeft de band een groot videoscherm bij zich dat bij verschillende nummers visuele ondersteuning bood. De band hakte er met Violent Revolution en Pleasure To Kill meteen goed op los. Het geluid was zeer degelijk en stond (net als de hele avond overigens) niet zo ontzettend hard als tegenwoordig vaak het geval is. Kreator zette een afwisselende setlist neer tussen oude klassiekers werk van dr recentere albums Violent Revolution en Enemy Of God. Mille was vrij goed bij stem en de band speelde zoals altijd strak, hoewel het niet het meest spetterende optreden van Kreator geweest is dat ik gezien heb. Ook het publiek bleef het gehele optreden door vrij tam in vergelijking met andere thrash concerten. Desalniettemin was het weer een geslaagde avond met erg sterke bands, meer van dit soort packages!

Kreator
Kreator

Celtic Frost: