Enquête

Wat is jouw favoriete studio-album uit de jaren tachtig?

AC/DC - Back In Black
Anthrax - Among The Living
Black Sabbath - Heaven And Hell
Death - Leprosy
Dio - Holy Diver
Exodus - Bonded By Blood
Guns N’ Roses - Appetite For Destruction
Helloween - Keeper Of The Seven Keys Part I
Iron Maiden - Powerslave
Iron Maiden - The Number Of The Beast
Judas Priest - British Steel
Megadeth - Peace Sells… But Who’s Buying?
Mercyful Fate - Don’t Break The Oath
Metallica - Master Of Puppets
Metallica - Ride The Lightning
Morbid Angel - Altars Of Madness
Motörhead - Ace Of Spades
Queensrÿche - Operation: Mindcrime
Rush - Moving Pictures
Savatage - Gutter Ballet
Sepultura - Beneath The Remains
Slayer - Reign In Blood
Testament - The Legacy
Venom - Black Metal
een ander album uit de periode 1980-1989

[ Uitslag | Enquêtes ]

Geen concerten bekend voor 27-08-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Abe Cunningham (Deftones) - 51
  • Rex Brown (Pantera) - 60

Vandaag overleden:
  • Mark Shelton (Manilla Road) - 2018
Concertreview

Kataklysm, Fleshgod Apocalypse en Stillbirth
Op 24 februari 2024 in Patronaat, Haarlem
Tekst door Hugo
Onder de naam Europe Versus Goliath Tour 2024 trekt Kataklysm door Europa om zijn nieuwe plaat te promoten. Fleshgod Apocalypse en Stillbirth vergezellen de Canadezen op dit fraaie affiche. Terwijl de regen met bakken uit de lucht komt, staat er in Haarlem bij Patronaat een lange rij met metalheads om al vroeg bij het optreden aanwezig te zijn. Ook Hugo is erbij om verslag uit te brengen.

Kataklysm

Wie Stillbirth vorig jaar al op Stonehenge heeft zien spelen, weet dat de Duitsers de boel aardig op de kop kunnen zetten. De band speelt naar eigen zeggen ‘brutal surf death metal’. Het surf-element komt vooral naar voren in de podiumpresentatie. De bandleden spelen allen met ontbloot bovenlijf en zijn gekleed in Stillbirth-zwembroeken. Op het podium staan meerdere surfplanken en decorstukken met het strand als thema. Een gimmick die van tevoren wel wat wenkbrauwen doet fronsen. Maar Stillbirth maakt een hoop goed met het optreden. Vanaf het eerste moment krijgt de band het publiek mee met zijn energieke (slam) death metal. Een flinke moshpit wordt bij het eerste nummer The Hunt al gevormd en zanger Lukas Swiaczny loopt later tijdens het optreden nog tussen het publiek om er persoonlijk op toe te zien dat de wall of death goed uitgevoerd wordt. Stillbirth speelt veel nummers van zijn nieuwe plaat Home Deus en vooral deze komen goed uit de verf. In veertig minuten zet de band een uitstekend optreden neer en is het publiek volop opgewarmd voor de volgende twee bands.

Een paar dagen voor het optreden in Haarlem was er spijtig nieuws uit het Fleshgod Apocalypse-kamp. Paolo Rossi heeft de band verlaten. De band gaat als vijftal verder met Francesco Paoli die de basgitaar overneemt en Veronica Bordacchini die voortaan alle cleane zang voor haar rekening neemt. Het is dus even wennen vanavond. Bij Fleshgod Apocalypse is het altijd afwachten hoe de muziek live uit de verf komt. Ook vanavond is het even zoeken naar een goede balans, maar na twee nummers heeft de geluidsman de boel op de rails en is het genieten van de symfonische death metal. De Italianen zetten een andere sfeer neer dan Stillbirth, maar de aandacht van het publiek heeft de band zeker. De moshpit komt halverwege de set een beetje op gang, maar eigenlijk is de muziek daar toch niet helemaal naar. De setlist vanavond is divers. De band speelt songs van alle albums, uitgezonderd Oracles. The Fool en The Violation zijn de hoogtepunten van vanavond, maar eigenlijk valt er weinig aan te merken op het optreden van Fleshgod Apocalypse.

Kataklysm heeft een nieuwe plaat op zak. Goliath is alweer de vijftiende van deze death/groove metal-veteranen. Het fraaie artwork van dit album wordt gebruikt als grote backdrop vanavond. Ook bij Kataklysm is het even zoeken naar het goede geluid. Met name de zang van Maurizio Iacono komt bij opener Goliath en Thy Serpents Tongue nog niet helemaal lekker de zaal in. Het publiek trekt zich er weinig van aan en mosht vanaf de eerste noten volop. Kataklsym kan teren op een flinke dosis ervaring en een flinke discografie. De eerste vijf albums laat de band links liggen. Alleen het werk vanaf Shadows & Dust (2002) komt aan bod.

Hoewel Iacono af en toe wat positieve boodschappen aan het publiek richt, houdt de band het tempo erin en volgen de nummers elkaar in een rap tempo op. Kataklysm staat strak te spelen en die energie heeft zijn uitwerking op de toeschouwers, want de moshpit wordt heftiger. De mannen genieten van het uitgelaten publiek. De crew van Patronaat heeft dan al te maken gehad met wat crowdsurfers, maar wanneer Iacono bij As I Slither een security-stresstest aankondigt, balen de security-mensen zichtbaar. De frontman roept het publiek op om zoveel te crowdsurfen, maar belooft de security te helpen. Kataklysm houdt zich aan zijn woord, want tijdens het nummer helpen zowel Iacono als gitarist Jean-François Dagenais de beveiliging letterlijk een handje om de surfende mensen op te vangen. De Canadezen sluiten hun sterke optreden op een fraaie manier af met The Black Sheep en The Road To Devastation. De band en crew doen na afloop nog een fraai gebaar door een drietal Kataklysm-fans die deze tour al bij negen concerten aanwezig waren glazen whiskey aan te bieden.

Setlist Stillbirth:
1. The Hunt
2. Seed Of Judgement
3. Endgame Is Near
4. Rising From The Ashes
5. Global Error
6. Panem Et Circenses
7. Autonomous Eradication
8. Unleash The Mutation
9. Revive The Throne

Setlist Fleshgod Apocalypse:
1. Healing Through War
2. Sugar
3. Minotaur (The Wrath Of Poseidon)
4. No
5. The Egoism
6. The Fool
7. Prologue
8. Epilogue
9. The Violation

Setlist Kataklysm:
1. Goliath
2. Thy Serpents Tongue
3. Let Them Burn
4. Breaching The Asylum
5. Narcissist
6. Guillotine
7. Bringer Of Vengeance
8. Push The Venom
9. As I Slither
10. Crippled & Broken
11. In Shadows & Dust
12. Illuminati
13. The Killshot
14. Die As A King
15. The Black Sheep
16. The Road To Devastation

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.