28-09-2021

Hartproblemen voor Judas Priest-gitarist
Geplaatst op 28-09-2021 om 07:37u

De 41-jarige Engelse gitarist Richie Faulkner, sinds 2011 in dienst van Judas Priest, is met ernstige medische hartproblemen opgenomen in een Amerikaans ziekenhuis. Dat meldt de legendarische Britse formatie op de sociale media. De resterende speeldata van de Noord-Amerikaanse tournee van Judas Priest zijn tot nader order uitgesteld. We wensen Faulkner een spoedig herstel toe.

Clips: Swallow The Sun, Tom Morello Feat. BMTH en meer
Geplaatst op 27-09-2021 om 21:30u

Het herfstweer is inmiddels gearriveerd en daar hoort uiteraard doom metal bij. Dat krijg je vandaag van Swallow The Sun en Dawn Of Solace. Om toch wat positiviteit te brengen, hebben we een paar feestelijke covers ertegenover gezet. Zodoende blijven we in balans.

• Swallow The Sun (doom metal)
  • Tom Morello Feat. Bring Me The Horizon (rock)
  • Emigrate (rock)
  • Dawn Of Solace (doom metal)
  • Opera Magna (Saurom cover)
  • Lutharo (power metal)
  • Jonathan Hultén (dark folk)
  • Shattered Vessels (symphonic metal)
  • The Big Deal (Nightwish cover)

Lp's vanwege verschillende oorzaken duurder
Geplaatst op 27-09-2021 om 19:20u

Lp's worden duurder, en in een aantal gevallen niet zo'n klein beetje. Volgens de platenmaatschappijen komt dat vooral door de gestegen productiekosten. Platen worden gemaakt van polyvinylchloride (pvc). Die grondstof is in prijs gestegen. Ook het karton waarvan platenhoezen gemaakt worden, is prijziger vanwege schaarste. Er is een grote vraag naar grondstoffen in verband met het economische herstel na de coronacrisis en dat levert naast hogere kosten problemen op in de levering. Ten slotte zijn de transportkosten gestegen.

De hogere inkoopprijzen worden doorberekend aan de consument, die niet raar op moet kijken dat je in sommige gevallen tien tot twintig euro meer gaat betalen voor een langspeelplaat. De prijsstijging heeft niet in alle gevallen met gestegen kosten te maken, maar met het uitmelken van de populariteit van vinyl door platenmaatschappijen. Handelaren vrezen dat mensen niet meer bereid zijn om in de grote prijsstijging mee te gaan en dus vinyl links laten liggen.

Negen nieuwe clips: Lordi, Omnium Gatherum, Armored Saint ...
Geplaatst op 26-09-2021 om 12:05u

Eerder vandaag overleed Alan Lancaster. De bassist, zanger en mede-oprichter van Status Quo overleed op 72-jarige leeftijd. Oude rockers gaan, maar een nieuwe generatie geïnspireerd door de oude rockers neemt het stokje over. Hieronder een mix van ervaren en minder ervaren muzikanten die recentelijk clips hebben gemaakt.

• Lordi (thrash metal)
  • Omnium Gatherum (melodeath)
  • Armored Saint (heavy metal)
  • Antiqva (dark folk)
  • Aeon Zen (progressive metal)
  • NorthTale (power metal)
  • Deaf Rat (Madonna cover)
  • Starset (cinematic rock)
  • The Answer Lies In The Black Void (doom metal)

Review: Inner Stream - Stain The Sea
Geplaatst op 25-09-2021 om 16:45u

Review: Inner Stream - Stain The SeaInner Stream is het geesteskind van zangeres Inés Carolina Vera Ortiz. Samen met haar broer Jorge richt de Argentijnse het project al in 2008 op in Buenos Aires. Het duurt echter tot 2017 voordat het initiatief het juiste zetje krijgt. Dat gebeurt door toetsenist/producer Guillermo De Medio, bekend van onder meer zijn samenwerking met Tarja Turunen. Frontiers Music-baas Serafino Perugino ziet wel wat in het project en biedt Inner Stream een contract voor meerdere albums aan. Daarvan is Stain The Sea het eerste.

Klik op de cover om de hele review te lezen.

Ruzie binnen demissionair kabinet over coronapas
Geplaatst op 25-09-2021 om 15:24u

Uit de enquête, die Metalfan.nl vorige week gehouden heeft, bleek dat een kleine meerderheid van de (Nederlandse en Vlaamse) metalfans het een goede beslissing vindt dat toegang tot de horeca en evenementen vanaf vandaag alleen mogelijk is met een coronapas. Uit diezelfde poll bleek echter dat een derde deel (zo'n 34 procent) van de liefhebbers van stevige muziek fel tegenstander is van deze maatregel.

Nu blijkt ook binnen het demissionaire kabinet de nodige onenigheid te bestaan over de invoering van de coronapas. Minister-president Mark Rutte (van de VVD) heeft, na overleg met de minister van Economische Zaken en Klimaat en met de drie vice-premiers, staatssecretaris Mona Keijzer van het genoemde ministerie op staande voet ontslagen.

De CDA-politica wees in een vandaag in dagblad De Telegraaf verschenen interview op de inmiddels hoge vaccinatiegraad in Nederland. Ze vindt het "steeds moeilijker uit te leggen" dat je vanaf heden met de pas moeten laten zien dat je gevaccineerd, recent hersteld of succesvol getest bent, om toegang tot een café, restaurant of concert te krijgen. Keijzer stelt: "Als je in een samenleving bent beland waar je bang voor elkaar moet zijn, tenzij je een bewijsje kunt laten zien, dan moet je je echt even achter je oren krabben en je afvragen: Willen we deze kant op?"

Diverse Tweede Kamer-leden reageerden afkeurend op haar woorden. Zo stelt Attje Kuiken (PvdA) dat de uitspraken van Keijzer "een trap na" zijn voor ondernemers die dit weekeinde moeten gaan werken met de coronapas. Ze vraagt zich af hoe bedrijven vertrouwen kunnen hebben "als het kabinet eigen beleid bekritiseert in de krant". Lisa Westerveld (GroenLinks) vult aan: "Hoe kun je van mensen verwachten de regels te volgen, als de regering zelf al tegenstrijdige boodschappen afgeeft?"

De bijgaande ANP-foto toont hoe Mark Rutte en Mona Keijzer elkaar in 2017 nog vrolijk de hand schudden na hun eerste gesprek over haar aanstelling. De vraag is nu in hoeverre de horeca en evenementensector de regelgeving omtrent de coronapas daadwerkelijk gaan uitvoeren en de gemeentebesturen het beleid gaan handhaven. Heb jij vandaag al ervaring opgedaan met de coronapas?

Tweede single van Diablo Swing Orchestra's vijfde album
Geplaatst op 25-09-2021 om 09:00u

Op 2 november komt via Candlelight Records het vijfde album van Diablo Swing Orchestra uit. De dertien nummer werden opgenomen in Top Floor Studios, Gotenburg en in Big Ash, Stockholm. De avantgardistische metalformatie werkte samen met Roberto Laghi (productie, mix, mastering) . Celebremos Lo Inevitable is de tweede single. Carl Norlander is de man achter bijgaande clip. De animaties zijn gemaakt door Markus Gustafsson en Marcus Melin.

Negen nieuwe clips met o.a. Evanescence, Tremonti en Obscura
Geplaatst op 24-09-2021 om 23:25u

Op de dag dat Nevermind van Nirvana het dertigjarig jubileum viert, en onder meer Stick To Your Guns en Gaahls Wyrd nieuw songmateriaal online gezet hebben, delen we negen clips. Zoals je gewend bent gaat het daarbij van rustig (Evanescence) tot ruig (Full Of Hell), van melodieus en toegankelijk (Tremonti) naar complex (Obscura).

• Evanescence (alternative rock)
  • Tremonti (alternative metal)
  • Obscura (tech death)
  • I The Nihilist (progressive metalcore)
  • Necrofier (black metal)
  • Mass Worship (death metal)
  • 1914 (black metal)
  • Full Of Hell (grindcore/death metal)
  • Dream Ocean (symphonic metal)

Nieuw project van Delain-toetsenist
Geplaatst op 24-09-2021 om 21:00u

Martijn Westerholt (Delain, ex-Within Temptation) heeft een nieuw project in het leven geroepen. Met Eye Of Melian zoekt hij een outlet voor orkestrale fantasy-muziek. In 2017 kwam hij in contact met de Amerikaanse tekstschrijfster Robin La Joy, een fan van Tolkien. Het project werd vervolgens uitgebreid met de Finse zangeres Johanna Kurkela (Auri, Altamullan Road). De Finse orkestraal arrangeur en producer Mikko Mustonen maakt het kwartet compleet. Het debuutalbum komt volgend jaar uit, de eerste single verschijnt deze herfst.

Ondertussen is Westerholt ook nog actief met Delain. De drumpartijen voor het nieuwe album zijn door Sander Zoer in Trypoul Recording Studios opgenomen en Ronald Landa heeft de gitaarpartijen opgenomen. Westerholt zit samen met gitarist Guus Eikens in het Spaanse Denia voor een schrijfsessie.

.

Eerste single van zesde studio-album van Fit For An Autopsy
Geplaatst op 24-09-2021 om 17:20u

Op 14 januari brengt Nuclear Blast Records Oh What The Future Holds van Fit For An Autopsy uit. De volger van The Sea Of Tragic Beasts (2019) is geproduceerd en grotendeels geschreven door gitarist Will Putney. De eerste single van de progressieve deathcoreformatie uit New Jersey heet Far From Heaven.

Review: Krahnholm - A Wind In The Cold Night
Geplaatst op 24-09-2021 om 14:00u

Review: Krahnholm - A Wind In The Cold NightVaak wordt van bepaalde bands gezegd dat ze een 'typische' sound hebben. Bij groepen als Agalloch, Panopticon en Wolves In The Throne Room zeggen we bijvoorbeeld dat ze binnen een duidelijk onderscheidbare 'cascadiaanse' blackmetalstijl passen, waarin de natuurlijke, woeste omgeving van die regio muzikale vertolking vindt. Ook veel Noorse of Zweedse blackmetalgroepen worden getypeerd aan de hand van typische stijlelementen. Binnen de black metal is er tevens een duidelijke Oost-Europese variant, die zich uitstrekt tot veel Russische groepen. Zo is de stijl van groepen als Drudkh, Nokturnal Mortum, Walknut, Branikald, Astrofaes, Kroda en Old Wainds direct herkenbaar, ondanks de muzikale verschillen (sommige groepen zijn wat primitiever, andere wat folkgeoriënteerder).

Verslag van Alcatraz Hard Rock & Metal Festival
Geplaatst op 24-09-2021 om 13:15u

Vorige maand vond eindelijk weer het Alcatraz Hard Rock & Metal Festival plaats in Kortrijk. Het verslag hadden jullie nog van ons te goed, maar door omstandigheden liet het op zich wachten. Excuses daarvoor. Gelukkig kunnen we terugkijken op een uiterst geslaagde terugkeer van metalfestivals, die ruim anderhalf jaar afwezig waren. Onder meer Kreator, Epica, Heilung, Emperor, At The Gates, Hypocrisy, Amenra, Mayhem, Eluveitie, Doro en Channel Zero stonden op de planken. Je kunt ons verslag hier lezen!

Weer nieuwe single van Guns n' Roses
Geplaatst op 24-09-2021 om 08:40u

Zo breng je 13 jaar geen nieuwe muziek uit, en zo breng je in korte tijd twee nieuwe singles uit. Dat is dus wat Guns n' Roses doet. Al smokkelt de band wel wat, want echt nieuw zijn de nummers niet. Onlangs kwam namelijk de single Absurd al uit, wat eigenlijk al jaren oud is en eerst de titel Silkworms had; nu flikt Axl Rose het geintje opnieuw.

De nieuwe single Hard Skool werd lang geleden al geschreven en opgenomen voor het album Chinese Democracy (2008) en had toen de titel Jackie Chan, maar bleef op de planken liggen. Met een nieuwe titel en bijdrages van de in 2016 teruggekeerde Slash en Duff McKagan, ziet het nummer alsnog het levenslicht.

Er gaan geruchten dat beide songs zullen staan op een nieuw schijfje getiteld GnFnR, waar ook nog onder meer covers van Soundgarden, The Who en Elton John op komen te staan. Die ep zou waarschijnlijk op 1 oktober uit moeten komen.

Tweede single van Whitechapel
Geplaatst op 24-09-2021 om 08:30u

Op 29 oktober brengt Metal Blade Records Kin van Whitechapel uit. Dat is de achtste full-length van de deathcoreformatie uit Tennessee. David Brodsky regisseerde de beelden bij de tweede single A Bloodsoaked Symphony.

Me And That Man werkt samen met Myrkur
Geplaatst op 23-09-2021 om 21:35u

Op 19 november brengt Napalm Records het derde album van Me And That Man uit. De band rond Adam "Nergal" Darski van Behemoth werkt daarop onder meer samen met Myrkur in het nummer Angel Of Light. Regisseur Claudio Marino en productiemaatschappij Artax Film zijn verantwoordelijk voor de beelden bij de tweede single van New Man, New Songs, Same Shit, Vol. 2, waarin de Deense zangeres een vrouw speelt die gevangen genomen is door de schaduw en zich wendt tot de Angel Of Light voor begeleiding en troost. Onder de gastartiesten op de plaat bevinden zich Gary Holt (Exodus), Alissa White-Gluz (Arach Enemy), Mary Goore, Randy Blythe (Lamp Of God), Devin Townsend, David Vincent (ex-Morbid Angel), Doug Blair (W.A.S.P), Hank Von Hell (Turbonegro) en Olve "Abbath" Eikemo (Immortal, Abbath).