21-10-2020

Review: Humavoid - Lidless
Geplaatst op 21-10-2020 om 12:00u

Review: Humavoid - LidlessHoewel Humavoid in 2014 het album Faster Forward en in 2015 de ep Glass uitbracht, beschouwen de bandleden Lidless als de eerste échte Humavoid-release. De nummers op Faster Forward waren namelijk deels geschreven voor de vorige band van het vocale duo Suvimarja Halmetoja (toetsen) en Niko Kalliojärvi (gitaar) en de ep van een jaar later was een experiment in zware instrumentatie en melodieuze zang.

Klik op de cover om de hele review te lezen.

Nieuwe enquête: de beste speelfilm over (rock)muziek
Geplaatst op 21-10-2020 om 09:30u

Recent vroegen we jullie in de wekelijkse frontpage-enquête van Metalfan.nl naar je favoriete muziekdocumentaire. Deze keer is het de beurt aan geacteerde speelfilms, waarin (rock)muziek een centrale rol speelt. Stemmen en reageren kan via de bijgaande link. Staat jouw favoriet niet bij de voorgeselecteerde opties, kies dan s.v.p. voor "een andere speelfilm, namelijk:" en vertel ons in een reactie welke film jij de beste vindt.

Uitslag enquête: Hoe vaak heb je Van Halen gezien?
Geplaatst op 21-10-2020 om 09:01u

In de frontpage-enquête van afgelopen week vroegen we jullie, naar aanleiding van het overlijden van meestergitarist Eddie van Halen, of je zijn band weleens live aan het werk hebt gezien. Uit de reacties blijkt duidelijk dat Eddie en zijn drummende broer Alex, na de verhuizing van de familie Van Halen naar de Verenigde Staten en de oprichting van hun hardrockband, veel te weinig naar hun geboorteland Nederland zijn teruggekeerd.

Slechts een enkeling uit de lage landen heeft Van Halen vaker dan drie keer live gezien, en geen van onze lezers kan zeggen dat hij Eddie meer dan tien keer aan het werk kon aanschouwen. Als je zijn band precies drie keer in actie zag, behoor je nog steeds tot een select gezelschap, want die optie krijgt slechts 1,4 procent van de stemmen. Zeven procent van onze lezers heeft twee concerten van Van Halen meegemaakt en 18,9 procent heeft in elk geval toch één keer van hen kunnen genieten.

Een ruime meerderheid van de stemmers (zo'n 72 procent) heeft de kans gemist om naar een optreden van Van Halen te gaan. Circa dertig procent van de lezers van Metalfan.nl vindt dat erg jammer en achttien procent een beetje jammer. Hoewel bijna een kwart van de metalfans in Nederland en Vlaanderen er geen spijt van heeft de groep nooit live in actie te hebben gezien, luidt onze conclusie dat een grote meerderheid van de hardrockliefhebbers het overlijden van Eddie van Halen en het (vermoedelijke) einde van de band Van Halen een groot gemis vindt.

Clipfestijn: Benediction, Bleed From Within, Architects ...
Geplaatst op 20-10-2020 om 20:55u

Om uw vreugde te vieren of uw verdriet te verdrinken dat Miley Cyrus aan een Metallica-coveralbum gaat werken, delen we onderstaande clips:

• Benediction (death metal)
  • Bleed From Within (metalcore)
  • Architects (poppy metalcore)
  • Trash Talk (hardcore/punk)
  • Green Druid (doom metal)
  • To Kill Achilles (metalcore)
  • Vampires Of Rome (industrial gothic rock)
  • Spiritbox (industrial metalcore)
  • Desolate Plains (thrash/death/black)

Review: Withering Surface - Meet Your Maker
Geplaatst op 20-10-2020 om 16:00u

Review: Withering Surface - Meet Your MakerEen stilte van zestien jaar is nogal wat. De Deense formatie Withering Surface presteert het om zoveel jaren na zijn laatste wapenfeit (het uit 2004 stammende Force The Pace) vanuit het niets met een nieuw album op de proppen te komen. Het melodieuze deathmetalgezelschap leverde in de jaren '90 en jaren '00 een aantal aardige platen in het genre af, maar een echte doorbraak zat er nooit in. Na Force Of Pace is Withering Surface een hele tijd uit elkaar geweest, maar blijkbaar hadden de mannen anno 2019 voldoende inspiratie opgedaan om weer bij elkaar te komen, met alleen bassist Jesper Kvist (Invocator, Raunchy) als nieuweling in de line-up. Hoe komt Withering Surface anno 2020 voor de dag?

Tweede album van Mitochondrial Sun
Geplaatst op 20-10-2020 om 13:44u

Nog geen jaar na het titelloze debuutalbum komt voormalig Dark Tranquillity-gitarist Niklas Sundin met het tweede album van zijn nieuwe band Mitochondrial Sun. De eerste schijf verscheen in februari van dit jaar en de opvolger, getiteld Sju Pulsarer, verschijnt al op 21 november via de digitale kanalen. Een fysieke cd en lp volgen in februari. Voor een eerste preview moet je even verder lezen.

Tweede album van Mitochondrial Sun

Negen clips met onder meer Macabre en Deeds Of Flesh
Geplaatst op 19-10-2020 om 19:20u

Op de dag dat Toto zijn nieuwe line-up aankondigt (met bassist John Pierce, drummer Robert "Sput" Searight en toetsenist/achtergrondvocalist Steve Maggiora als nieuwkomers), delen we negen clips.

• Macabre (murder metal)
  • Deeds Of Flesh (brutal death)
  • Krosis (brutal death metal)
  • Raven Called Sin (metalcore)
  • Worm Shepherd Ft. Alex Koehler (blackened brutal death)
  • Thola (power/speed metal)
  • Arya (post-metal)
  • All Them Witches (psychedelic blues)
  • Storm Seeker (pirate metal)

Review: Lindsay Schoolcraft - Worlds Away
Geplaatst op 19-10-2020 om 13:00u

Review: Lindsay Schoolcraft - Worlds AwayDe afgelopen maanden hebben we veel livestreams kunnen volgen. Sommige daarvan werden vanuit een intieme ruimte, zoals een huiskamer, verzorgd. Of een kelder, zoals in het geval van Lindsay Schoolcraft. De meeste lezers kennen haar vanwege haar verleden als zangeres en toetseniste bij Cradle Of Filth. Vorig jaar verscheen echter haar solodebuut Martyr. Daarnaast vormt ze samen met Xenoyr van Ne Obliviscaris een duo in Antiqva.

Liv Kristine komt volgend jaar met een ep
Geplaatst op 18-10-2020 om 14:45u

Zangeres Liv Kristine, die de meesten kennen van haar verleden bij Leaves' Eyes en Theatre Of Tragedy, komt in april volgend jaar met een nieuwe ep. Daarop staan vijf nieuwe tracks en vijf live-nummers die opgenomen zijn in Nagold in 2019. De 44-jarige frontvrouw, die ook nog in Midnattsol zingt samen met haar zus Carmen Elise, werkt op de nieuwe release samen met songwriter Tommy Olsson (ex-Theatre Of Tragedy).

Nieuwe clips: Jinjer, Machine Head, Devin Townsend ...
Geplaatst op 18-10-2020 om 14:30u

Terwijl in Nederland vrijwel alle concerten en tours zijn afgelast, verneem je vanuit het buitenland nog wel enige activiteit. Het blijft niet bij livestreams (zoals Obituary eergisteren), maar Quiet Riot stapte bijvoorbeeld weer het podium op met drummer Johnny Kelly (Danzig, Type O Negative). Het was het eerste optreden na het overlijden van drummer Frankie Banali. Ook in dít video-artikel vind je live-beelden terug, van Devin Townsend om precies te zijn. Hij blikt daarmee vooruit op zijn dvd. Daarnaast acht andere clips die recent zijn verschenen.

• Jinjer (modern metal)
  • Machine Head (akoestisch)
  • Devin Townsend (progressieve metal)
  • Tallah (nu core)
  • Kaunis Kuolematon (doomdeath)
  • Downtown's Bad Company (rock-'n-roll)
  • Employed To Serve (post-hardcore)
  • Inspirit (progcore)
  • This Is Turin feat. CJ McMahon) (deathcore)

Review: Aversio Humanitatis - Behold The Silent Dwellers
Geplaatst op 18-10-2020 om 10:00u

Review: Aversio Humanitatis  - Behold The Silent Dwellers Ze hebben het weer geflikt hoor, de mannen achter het Franse label Debemur Morti Productions. Wie kwalitatief hoogstaande, eigenzinnige black metal een warm hart toedraagt, weet inmiddels dat dit label een vrijwel feilloos neusje heeft voor goede bands. Ditmaal is het Spaanse Aversio Humanitatis aan de gelederen toegevoegd. In 2011 bracht deze band zijn debuutalbum uit in de vorm van het obscure Abandonment Ritual, in eerste instantie louter als tape te verkrijgen. Negen jaar later ligt de opvolger Behold The Silent Dwellers in de schappen. Het is een voltreffer, waarmee de band zich definitief op de kaart zet.

Negen nieuwe clips: Korn, Ice Nine Kills, Blue Öyster Cult ...
Geplaatst op 17-10-2020 om 19:40u

17 oktober 2020: de dag waarop Marcela Bovio (Dark Horse White Horse, Ayreon, MaYaN, ex-Stream Of Passion) haar eenenveertigste verjaardag viert, Obituary Slowly We Rot in zijn geheel speelt en streamt en wij wederom negen clips delen.

• Korn (nu metal)
  • Blue Öyster Cult (rock)
  • Ice Nine Kills (metalcore)
  • Immerse (metalcore)
  • All Souls (rock)
  • Vintersea (progressieve metal)
  • KiaRa (gothic metal)
  • Meridian (metal/deathcore)
  • Gutter King (metalcore)

Review: Distant - Dawn Of Corruption
Geplaatst op 17-10-2020 om 11:30u

Review: Distant - Dawn Of CorruptionDat brute, lompe metal niet altijd in de achtste versnelling hoeft, hebben de deathcore-bands de laatste jaren wel bewezen. Beatdowns, breakdowns en weet ik veel wat voor downs toonden aan dat traag en bruut goed samengaan. Ook slamming death schakelt niet altijd naar de hoogste versnelling - in ieder geval niet op alle vlakken. Distant verheft de vertragingen echter tot een stijl an sich. Nou weet ik ook wel dat ze daar niet de eerste in zijn, maar dan heeft u een beetje een beeld.

Clips: Jeff Scott Soto, Unleash The Archers, Neal Morse ...
Geplaatst op 16-10-2020 om 19:55u

Na een dagje zonder clips zijn we terug met negen recent online verschenen muziekvideo's, en dat op de verjaardagen van Casey Grillo (Kamelot) en Tomas Lindberg (At The Gates).

• Jeff Scott Soto (AOR)
  • Unleash The Archers (progressieve metal)
  • Neal Morse (progrock)
  • Softspoken (post-hardcore)
  • The Cosmic Truth (ambient/cinematic metal)
  • Voidfallen (melodeath)
  • Junius (akoestisch)
  • Mrs. Smith (alternatieve rock)
  • War On Women (punk)

Review: Ascension Of The Watchers - Apocrypha
Geplaatst op 16-10-2020 om 12:30u

Review: Ascension Of The Watchers - ApocryphaAl in 2017 is er een nieuw Fear Factory-album opgenomen, maar wanneer deze uitkomt, is nog niet bekend. Dat heeft ongetwijfeld met de interne strubbelingen te maken. Gitarist Dino Cazares wil graag verder met Fear Factory, maar zanger Burton C. Bell, die recentelijk zijn lidmaatschap opzegde bij de industrialmetalformatie, richt zich sinds een tijdje weer op Ascension Of The Watchers.