13-05-2021

Nieuwe clips met o.a. Evanescence en The Vintage Caravan
Geplaatst op 12-05-2021 om 21:25u

We hebben al verschillende quarantaineclips langs zien komen, maar Evanescence heeft met de nieuwe clip bij Better Without You een bijzondere, noodgedwongen oplossing. Aangezien gitariste Jenn Majura niet in Verenigde Staten kan zijn, speelt zij vanuit huis en staan de andere bandleden op het podium bij elkaar. Hoe dat eruit ziet, kun je hieronder bekijken, plus nog acht andere clips, waarbij de opstelling traditioneler is.

• Evanescence (alternative rock)
  • The Vintage Caravan (progrock)
  • Bonecarver (slamming death)
  • Resurrection Kings (hard rock)
  • Ajana (alternative metal)
  • Reality Suite (melodic rock)
  • Reflected Shadow (metalcore)
  • Mobius (progressive/avantgarde)
  • Osiah (brutal death)

Rammstein voegt extra shows toe in Nijmegen en Oostende
Geplaatst op 12-05-2021 om 18:16u

De al voor 2020 geplande, grote concerten van Rammstein in het Goffertpark te Nijmegen en het Park Nieuwe Koers in Oostende zullen helaas ook dit jaar niet doorgaan, maar staan inmiddels geboekt voor respectievelijk maandag 4 juli en woensdag 3 augustus 2022. Daar zijn allang geen kaartjes meer voor te koop. Gelukkig heeft de Duitse industriële metalband in de gaten dat er nog wel meer liefhebbers in de Benelux interesse hebben in een stevige, theatrale vuurwerkshow, zeker nu deze Europese tournee pas twee jaar na de oorspronkelijke planning plaats zal hebben.

De populaire formatie heeft daarom vandaag wat extra concerten aan het programma toegevoegd. In het bijzonder vindt volgend jaar op dinsdag 5 juli in Nijmegen een extra optreden plaats en op donderdag 4 augustus in Oostende. De kaartverkoop voor beide evenementen start volgende week woensdag, 19 mei, om 15 uur via Eventim. Leden van de Rammstein-fanclub LIFAD kunnen vanaf maandag 17 mei al tickets aanschaffen.

Soundtrack van Mastodon voor stripserie
Geplaatst op 12-05-2021 om 18:00u

De mannen van Mastodon hebben een soundtrack voor de DC Comics-serie Dark Nights: Death Metal Soundtrack online gezet. De track heet Forged By Neron. Neron is een demon die in een aantal DC Comics-verhalen terugkomt. Dark Nights: Death Metal Soundtrack komt op 18 juni in digitale vorm uit. De fysieke versie volgt op 16 juli. De soundtrack bevat bijdragen van onder meer Dave Lombardo, Maria Brink, Chelsea Wolfe, Carach Angren en Greg Puciato en fungeert als begeleiding van de gelijknamige stripserie. Mastodon komt naar verwachting in de herfst met een nieuw album.

Review: Walking Papers - The Light Below
Geplaatst op 12-05-2021 om 15:35u

Review: Walking Papers - The Light BelowDe naam Walking Papers zal de gemiddelde metalliefhebber weinig zeggen. Misschien alleen omdat Duff McKagan (Guns N' Roses) en Barret Martin (Screaming Trees, Mad Season) onderdeel uitmaakten van de line-up. Grote namen heeft deze band echter niet nodig. Met oprichters Jefferson Angel (zanger/gitarist) en Benjamin Anderson (toetsenist) heeft de groep voldoende ervaring en klasse in huis. Dat bewijst Walking Papers nog maar eens op de derde studioplaat The Light Below.

Klik op de cover om de hele review te lezen.

Foo Fighters in Rock And Roll Hall Of Fame, Iron Maiden niet
Geplaatst op 12-05-2021 om 14:40u

De post-grunge formatie Foo Fighters zal tijdens een inductieceremonie op 30 oktober in Cleveland (VS) officieel worden opgenomen in de prestigieuze eregallerij van het Rock And Roll Hall Of Fame-museum. Ook Carole King, Jay-Z, The Go-Go's, Tina Turner en Todd Rundgren valt deze eer te beurt.

Verder ontvangt de in 1982 overleden gitarist Randy Rhoads, die op de eerste twee solo-albums van Ozzy Osbourne meespeelde, postuum de 'music excellence award'. Billy Preston, Charley Patton, Clarence Avant, Kraftwerk, Gil Scott Heron en LL Cool J krijgen eveneens een prijs toegekend.

De 'stevige' bands Iron Maiden, New York Dolls en Rage Against The Machine waren eveneens genomineerd om dit jaar in de Rock And Roll Hall Of Fame te worden opgenomen, maar vallen buiten de boot. Ook Chaka Kahn, Devo, Dionne Warwick, Fela Kuti, Kate Bush en Mary J. Blige wisten hun nominaties niet te verzilveren en moeten minstens een jaar langer wachten voordat ze mogelijk in de eregalerij worden opgenomen.

Alcatraz Festival gaat dit jaar door, in aangepaste vorm
Geplaatst op 12-05-2021 om 13:47u

De organisatie van het Alcatraz Festival in Kortrijk heeft vandaag goed nieuws. Vorig jaar moest het Vlaamse evenement helaas worden afgelast, maar op 13, 14 en 15 augustus komt er dit jaar gelukkig wel een nieuwe editie. Volgens de organisatoren zullen er geen afstandsregels gelden en hoeven bezoekers geen mondkapjes te dragen. De opzet zal wel wat kleiner zijn dan in 2020 de bedoeling was: driedaags in plaats van vierdaags en drie podia (de Prison-stage, de Swamp-stage en La Morgue) in plaats van vier.

De samenstelling van de line-up zal ook enigszins worden herzien. In totaal zullen zo'n zeventig bands aantreden. Enkele (vooral Amerikaanse) bands die eerder waren aangekondigd, laten helaas verstek gaan. Diverse acts beslisten de afgelopen weken namelijk al dat, in de huidige situatie, een trip naar Europa deze zomer onhaalbaar wordt. De organisatie snapt dat fans hierdoor teleurgesteld zullen zijn, maar hoopt op begrip en belooft de gaten in de line-up op te vullen met waardige vervangers. De komende dagen zullen worden gebruikt om de line-up nieuwe vorm te geven. De eerste namen volgen spoedig. Wanneer Alcatraz (een deel van) de affiche bekendmaakt, zal Metalfan.nl daar vanzelfsprekend over berichten.

Tot slot meldt Alcatraz Festival dat, hoewel de organisatoren blij zijn dat het evenement kan plaatsvinden, ze het vooral in alle veiligheid willen laten doorgaan voor de bezoekers, crew en bands. Hoewel het te volgen protocol binnenkort pas (door de Belgische overheid) vastgesteld zal worden, vermoedt Alcatraz dat het een combinatie zal worden van diverse maatregelen, met vaccinaties en tests als hoofdrolspelers. Meer info hieromtrent volgt zo spoedig mogelijk.

Nieuwe enquête: KK's Priest versus de officiële Judas Priest
Geplaatst op 12-05-2021 om 13:00u

Zoals we gisteren meldden, hebben twee voormalige leden van Judas Priest (gitarist K.K. Downing en zanger Tim "Ripper" Owens) de handen ineengeslagen onder de noemer KK's Priest, met live wat hulp van ex-Priest-drummer Les Binks. Later dit jaar, op 20 augustus, verschijnt het debuutalbum Sermons Of The Sinner. In ons (inmiddels bijgewerkte) nieuwsbericht van gisteren vind je als voorproefje een eerste videoclip, voor de track Hellfire Thunderbolt, en de tracklist.

Judas Priest zelf (met onder meer zanger Rob Halford, bassist Ian Hill en gitarist Glenn Tipton) werkt ondertussen ook aan een nieuwe studioplaat. Wij vragen ons af waar jullie het meest benieuwd naar zijn. De pollvraag voor deze week luidt daarom: "Kijk jij meer uit naar het aankomende album van KK's Priest (met de oud-leden K.K. Downing en Tim Owens) of naar de volgende studioplaat van Judas Priest zelf?" Stemmen kan via de bijgaande link. Kies s.v.p. het antwoord dat het beste bij jouw mening aansluit.

Uitslag enquête: Favoriete album van april 2021
Geplaatst op 12-05-2021 om 12:15u

In de poll van afgelopen week vroegen we lezers van Metalfan.nl naar hun favoriete album dat is uitgekomen in april 2021. Vanaf dag één ging het Franse Gojira met het nieuwe album Fortitude aan de leiding en liet het de concurrentie ver achter zich. De technische, progressieve deathmetalformatie is echter op plaats twee geëindigd, want het debuutalbum The Cause Of Shipwreck van het Drentse Blackbriar begon aan een sterke inhaalslag. De symfonische metalband van eigen bodem is uiteindelijk als favoriet uit de bus gekomen met ruim dertig procent van de stemmen, terwijl Gojira is blijven steken op een kwart.

De derde plaats gaat naar Cannibal Corpse met Violence Unimagined. Met zo'n dertien procent van de stemmen volgt de Amerikaanse deathmetalgroep op flinke afstand van de nummers één en twee, maar laat het ook de concurrenten van bijvoorbeeld Liquid Tension Experiment, Dropkick Murphys en The Vintage Caravan ver achter zich.

Review: Korpiklaani - Jylhä
Geplaatst op 12-05-2021 om 09:30u

Review: Korpiklaani - Jylhä Het is met angst en beven dat ik de nieuwe langspeler van Korpiklaani tot mij neem. De hoogtijdagen van deze Finse folkmetallers liggen immers alweer heel wat jaren achter ons. Hele volksstammen jonge metalfans hosten in de jaren '00 mee op de vrolijke en energieke deuntjes van de band. Met name de eerste vier platen van het gezelschap mogen tot de canon van de folk metal gerekend worden. Korpiklaani weet hierop immers een uitstekende balans te vinden tussen opzwepende hoemparitmes, zwierige vioolklanken en een sporadische ballad, die de in zweet en bier gedrenkte zaal een moment van bezinning schenkt.

Mambo Kurt gaat vaccineren
Geplaatst op 12-05-2021 om 08:35u

Een opvallende (tijdelijke) carrièreswitch bij onze oosterburen: Mambo Kurt gaat vaccinaties tegen Covid-19 zetten. Normaal zou de muzikant uit het Ruhrgebied deze zomer weer menig metalfestival verblijden met zijn metal-, rock- en popcovers op zijn elektrisch orgel (of heimorgel, zoals hij het in het Duits noemt), maar vanwege de coronapandemie gaat dat natuurlijk dit jaar ook niet door. Nu het vaccinatieprogramma tegen Covid-19 in volle gang is maar nog wel meer mensen nodig heeft om dit uit te voeren, heeft Mambo Kurt - wiens echte naam Rainer Limpinsel is - besloten mee te helpen. Hij heeft vroeger medicijnen gestudeerd en ontving in 2002 zijn doctoraat aan de Ruhr universiteit in Bochum. Als hij de komende tijd genoeg doorprikt, kan het natuurlijk zomaar zijn dat hij eind juli toch weer op Wacken Open Air te zien is, als de situatie het tegen die tijd hopelijk weer toelaat dat er festivals mogelijk zijn.

Mambo Kurt gaat vaccineren

Negen nieuwe clips met onder andere Ill Niño
Geplaatst op 11-05-2021 om 20:30u

Het ziet ernaar uit dat vanaf volgende week woensdag de concertzalen weer open mogen. Weliswaar zijn er slechts dertig personen in de zaal welkom, maar het is in ieder geval een stap in de goede richting. Of blijf je met de dan geldende beperkingen toch liever thuis om bijvoorbeeld livestreams en clips te bekijken?

• Ill Niño (nu-metal)
  • The Last Martyr (dark rock)
  • Donella Drive (alternative rock)
  • Frost* (progressive rock)
  • A Killer's Confession (nu-metal)
  • Royalty Kult (nu-metal)
  • Vivi Vex (industrial)
  • Ov Sulfur (blackened deathcore)
  • Absentees (hardcorepunk)

Tweede single van aankomend album van Light The Torch
Geplaatst op 11-05-2021 om 18:50u

Op 25 juni brengt Nuclear Blast Records You Will Be The Death Of Me van Light The Torch uit. Eerder deelden we al de clip van de eerste single Wilting In The Light. Inmiddels staat de tweede single online. Dat is de albumopener met de titel More Than Dreaming. Francesco Artusato (ex-All Shall Perish, The Francesco Artusato Project) is verantwoordelijk voor de visuals. Hij is tevens de gitarist van de Amerikaanse metalformatie, die verder bestaat uit zanger Howard Jones (ex-Killswitch Engage, Blood Has Been Shed) en bassist Ryan Wombacher (Bleeding Through). Alex Rudinger van Whitechapel is sessiedrummer bij de formatie die tot in 2017 bekend stond als Devil You Know.

Bier-assortiment van Iron Maiden wederom uitgebreid
Geplaatst op 11-05-2021 om 18:30u

Iron Maiden en BrewDog brengen binnenkort Hellcat India Pale Lager op de markt. Het pittige biertje met 6% alcohol is voorlopig alleen in Verenigde Staten verkrijgbaar. De Schotse brouwerij: “Hellcat is rijk aan hop en heeft een pittige, citrusrijke smaak met een niet minder agressieve, malt-achtige basis. Het resultaat is een nevelig-gouden IPL met een complexe balans. Net als alle BrewDog bieren is Hellcat koolstof-negatief. We verwijderen twee keer zoveel koolstofdioxide als dat het kost om het product te maken."

Megadeth houdt situatie bassist nauwlettend in de gaten
Geplaatst op 11-05-2021 om 16:24u

Megadeth-bassist David Ellefson is in opspraak geraakt. Een anonieme persoon heeft de Amerikaanse muzikant op Twitter beschuldigd van vermeende kinderlokking. Ellefson zou een destijds minderjarige vrouw ongepaste berichten en expliciete video's hebben verstuurd. Deze beschuldigingen gaan vergezeld van kopieën van seksueel getinte tekstberichten, naaktfoto's en filmpjes waarin de bassist voor de camera masturbeert.

De 56-jarige Ellefson erkent dat hij de posts, foto's en filmpjes heeft verstuurd, maar claimt dat de openbaar gemaakte berichten uit hun context zijn gehaald, dat het om een privézaak gaat en dat hij niets strafbaars heeft gedaan. Een anonieme gebruiker van Instagram beweert dat zij de jonge vrouw is waar het om gaat en stelt dat de uitspraken van David Ellefson op waarheid berusten. Zij zou tijdens hun relatie wel degelijk meerderjarig zijn geweest en bovendien het initiatief hebben genomen. De seksuele contacten zouden louter online hebben plaatsgevonden en met instemming van beide betrokkenen.

Omdat David Ellefson al 27 jaar getrouwd is met Julie Ellefson, kinderen heeft van 25 en 22 jaar oud en zo'n tien jaar geleden tot Lutherse predikant is benoemd, is het nu op sociale media rondcirculerende materiaal op zijn minst gênant te noemen. Zijn werkgever Megadeth heeft inmiddels gereageerd met de volgende verklaring: "We zijn ons bewust van de recente uitspraken met betrekking tot David Ellefson, en houden de ontwikkelingen nauwgezet in de gaten."

"Als het gaat om creativiteit en het zakelijke aspect, zijn we allemaal goed bekend met elkaar. Er zijn echter duidelijk aspecten van Davids privéleven, die hij voor zichzelf heeft gehouden. Terwijl deze situatie zich ontvouwt, is het belangrijk dat alle stemmen helder en respectvol gehoord worden. We kijken er naar uit dat de waarheid aan het licht komt." Bandleider Dave Mustaine lijkt derhalve af te willen wachten wat voor informatie eventueel nog naar buiten komt. Mocht dit vervelende incident uiteindelijk gevolgen hebben voor de positie van Ellefson bij Megadeth, dan zal Metalfan.nl dat vanzelfsprekend melden.

Review: The Monolith Deathcult - V3 - Vernedering
Geplaatst op 11-05-2021 om 14:00u

Review: The Monolith Deathcult - V3 - VernederingMissie volbracht. Het vijfde album van The Monolith Deathcult, uitgebracht als drie afzonderlijke delen, heeft vorm gekregen in een afschuwelijke gestalte met de naam V. Wat begon als een conceptalbum over de occulte kant van het nazisme, brengt ons via een schepsel met de naam monolithicus morticultis naar de spannende ontknoping. Het was vooraf duidelijk dat er drie delen gemaakt zouden worden.