28-02-2021

Eerste single van het derde Frozen Crown-album
Geplaatst op 27-02-2021 om 11:30u

Op 23 april komt het nieuwe album van Frozen Crown uit via Scarlet Records. Op Winterbane staan negen nieuwe tracks plus een Judas Priest-cover. Far Beyond is de eerste single van de derde full-length van de powermetalformatie. Het vaste duo Federico Mondelli (artwork, songwriting, gitaar, keyboards, zang) en Giada 'Jade' Etro (zang) werkte dit keer samen met Fabiola “Sheena” Bellomo (leadgitaar), Francesco Zof (bas) en Niso Tomasini (drums). De Italianen werkten samen met producer Andrea Fusini.

Review: FFOOSS - My Life As A Teenage Wanker
Geplaatst op 27-02-2021 om 10:55u

Review: FFOOSS - My Life As A Teenage WankerHet artwork van de debuutep My Life As A Teenager Wanker intrigeert direct. Wat voor geluid gaat er schuil achter een plaat met als cover een huilend kind? Het blijkt een spannend allegaartje van fuzz en garage rock te zijn. Het Utrechtse duo Jannes (Bongloard) en Sophia (45ACIDBABIES) speelt lekkere, opzwepende rockmuziek die snel beklijft.

Klik op de cover om de hele review te lezen.

Nieuwe clips: Epica, Moonspell, Anneke van Giersbergen ...
Geplaatst op 26-02-2021 om 18:40u

Vandaag zijn er weer zo'n honderd releases uitgekomen (bron: Metal Archives), waarvan die van Kreator (boxed set/compilatie Under The Guillotine), Sabaton, Evergrey, Epica en Moonspell de bekendste bands zijn. Aan Sabaton besteedden we vanmiddag al aandacht. Epica en Moonspell zijn hieronder vertegenwoordigd met hun nieuwe clips en er zijn nog meer clips van bands die om uw aandacht vragen. Veel kijk- en luisterplezier gewenst.

• Epica (symfonische metal)
  • Moonspell (gothic metal)
  • Anneke Van Giersbergen (akoestisch)
  • Tombs (experimental blackened doom)
  • Carmilla (melodic death)
  • Dire (alternative metal)
  • Black & Damned (heavy metal)
  • Oceans Feat. Andy Dörner (metalcore)
  • Shiva (deathcore)

Voormalige Fleshgrind-gitarist en -vocalist overleden
Geplaatst op 26-02-2021 om 18:15u

Rich 'Big Daddy' Lipscomb, die van 1993 tot en met 2005 deel uitmaakte van Fleshgrind, is op 52-jarige leeftijd overleden, zo staat vermeld op de Facebook-pagina van de brutal deathmetalband. Na zijn vertrek in 2005 besloten de overige leden de band te beëindigen. Lipscomb was naast gitarist en zanger ook nog producer voor onder meer Putrid Pile en Malignancy en hij werkte als gastartiest voor verschillende bands. De in Chicago geboren Amerikaan was eigenaar van United Guttural Records, maar verkocht die maatschappij in november 2005 aan Deathgasm Records. In 2007 gingen beide labels op eigen voet verder. Lipscomb stond bekend om zijn inzet voor de deathmetalscene. Eén van zijn uitspraken tijdens concerten was: "Get off your moms tit, and get in the pit!"

Nieuwe datum en line-up mini-festival Heavy Uit Haarlem
Geplaatst op 26-02-2021 om 16:45u

Eerder vandaag maakten we bekend dat Graspop Metal Meeting dit jaar, zoals verwacht, niet doorgaat. Er is ook goed nieuws, uit Haarlem. Het mini-festival Heavy uit Haarlem keert dit jaar terug met een XXL-editie. Het evenement vindt plaats op twee podia in Patronaat te Haarlem. Zeven bands zullen optreden op 1 oktober, te weten: Disquiet, Dauthuz, Brutal Obscenity (exclusieve reünieshow), Hallowed Fire, Remain Untamed, Illuster en Cthulhu. Dauthuz en Cthulhu presenteren deze avond een nieuw album, respectievelijk Cold en Cremator Of The Sky. Kaarten zijn verkrijgbaar via de website van Patronaat.

Sabaton brengt nieuwe single uit
Geplaatst op 26-02-2021 om 15:15u

Sabaton heeft zojuist een goednieuwe song uitgebracht. Deze heet Livgardet en is het eerste echt nieuwe materiaal van Sabaton sinds het laatste album The Great War. Het nummer is een eerbetoon aan de Zweedse Koninklijke garde, die dit jaar zijn 500e verjaardag viert. Het is een van de oudste militaire eenheden ter wereld. Het nummer verschijnt op 9 april op vinyl met daarop zowel de Zweedse (Livgardet) als de Engelse versie (getiteld The Royal Guard).

Review: Communic - Hiding From The World
Geplaatst op 26-02-2021 om 13:15u

Review: Communic - Hiding From The World Als er een prijs zou zijn voor meest toepasselijk getitelde album van het jaar, zou Hiding From The World van de progressieve metalformatie Communic zeker een van de genomineerden zijn voor een jaar dat werd gekenmerkt door termen als ‘intelligente lockdown’ en ‘anderhalvemetersamenleving’. Het Noorse drietal geldt al sinds het in 2005 verschenen debuutalbum Conspiracy In Mind als een grote belofte. Niet voor niets vond het gezelschap na twee demo’s al direct onderdak bij Nuclear Blast, dat vier platen van Communic uitbracht. Toch is de band nooit echt doorgebroken, ondanks de ontegenzeglijk aanwezige kwaliteit. Wellicht dat de relatief lange en soms wat meanderende composities iets te moeilijk verteerbaar zijn voor een breder publiek.

Nieuwe single van Adrian Smith en Richie Kotzen
Geplaatst op 26-02-2021 om 11:00u

Over vier weken komt het eerste album van de samenwerking van gitaristen Adrian Smith (Iron Maiden) en Richie Kotzen (The Winery Dogs, ex-Poison) uit. De mannen hebben nu de tweede single uitgebracht, getiteld Scars, waarvoor je de clip hieronder kan bekijken. Smith en Kotzen hebben de titelloze plaat zelf geproduceerd, om deze daarna door Kevin Shirley te laten mixen. Gastbijdrages zijn er van drummers Nicko Mcbrain in het nummer Solar Fire en Tal Bergman in You Don't Know Me, I Wanna Stay en Til Tomorrow. In de overige songs zijn de drums door door Kotzen ingespeeld. De releasedatum voor de plaat staat op 26 maart.

Graspop Metal Meeting moet ook 2021 overslaan
Geplaatst op 26-02-2021 om 10:38u

Het grootste metalfestival van de Benelux komt met slecht maar niet geheel onverwacht nieuws: Graspop Metal Meeting gaat ook dit jaar niet door. De 25e editie van het festival wordt verzet naar 2022. Graspop zou van 17 t/m 20 juni plaatsvinden, maar door de voortdurende coronaperikelen kan er in juni nog geen festival gehouden worden. Wie een kaart heeft, kan deze houden voor 2022. De organisatie gaat proberen zoveel mogelijk bands door te zetten naar volgend jaar. Dit jaar zouden onder meer Aerosmith, Volbeat, Judas Priest, Deep Purple, Korn, The Offspring en Mercyful Fate op Graspop staan.

Review: Moonspell - Hermitage
Geplaatst op 26-02-2021 om 09:15u

Review: Moonspell - HermitageDe heren van Moonspell laten de laatste jaren interessante dingen horen. De Portugezen verrassen iedere keer weer. Extinct (2015) is bijvoorbeeld een heel toegankelijke plaat met catchy nummers en de geslaagde inzet van een Turks orkest. 1755 is juist complex en moeilijker te bevatten (mede door de Portugese teksten), bombastisch en progressief. Waarmee komen de Zuid-Europeanen dit keer op de proppen?

Review: Alice Cooper - Detroit Stories
Geplaatst op 25-02-2021 om 15:00u

Review: Alice Cooper - Detroit StoriesAlice Cooper lijkt niet te stoppen. De als Vincent Furnier geboren shockrocker timmert al sinds eind jaren zestig aan de weg. Begin deze maand blies Cooper 73 kaarsjes uit en nu staat het achtentwintigste album voor de deur. Ondanks dat de grootste successen inmiddels lang geleden zijn, is een nieuwe Alice Cooper-plaat altijd iets om naar uit te kijken. De laatste albums (uitgezonderd het matige Along Came A Spider uit 2008 blijven namelijk prima overeind in de uitgebreide discografie van Alice.

Nieuwe clips van onder meer Cannibal Corpse
Geplaatst op 24-02-2021 om 20:10u

Het nieuws rond de eerste single van de aankomende Cannibal Corpse-plaat hadden we al gedeeld, maar er zijn nu ook beelden bij Inhumane Harvest. Zin in ranzigheid? Check dan die clip. Liever wat beelden die je ook aan minder extreem ingestelde mensen kunt tonen, bekijk dan de andere clips.

• Cannibal Corpse (death metal)
  • The Hate Project (deathcore)
  • Cadaveria (black metal)
  • Psyckadeli (hardrock)
  • Debauchery feat. Tim 'Ripper' Owens (death-'n-roll)
  • Paralydium (prog)
  • Ludovico Technique (gothic rock)
  • Al Stone (hardrock)
  • The Design Abstract (progdeath)

Review: Everdawn - Cleopatra
Geplaatst op 24-02-2021 om 18:00u

Review: Everdawn - CleopatraHet Amerikaanse Everdawn werd in 2014 opgericht onder de naam Midnight Eternal. De symfonische metalformatie maakte onder die naam een ep (2015) en een full-length (2016). In 2019 ging het echter mis. Zangeres Raine Hilai zong de demo’s in voor de tweede langspeler, maar de andere bandleden waren ontevreden over haar bijdragen. Daarop besloot de Israëlische frontvrouw de social media van Midnight Eternal over te nemen. De heren overwogen een rechtszaak, maar kozen uiteindelijk voor een naamsverandering.

Nieuwe enquête: test- of vaccinatieplicht voor concerten
Geplaatst op 24-02-2021 om 13:48u

Kijk jij ook zo uit naar de dag dat je eindelijk weer naar een concert of festival kunt? Hopelijk duurt dat niet lang meer, nu op grote schaal gevaccineerd wordt, maar het is wel afwachten hoe de overheid de terugkeer van evenementen vorm gaat geven. Drie weken geleden concludeerde de Gezondheidsraad dat de huidige wetgeving (onder strenge voorwaarden) toestaat dat instellingen en bedrijven om een vaccinatiebewijs vragen, voor toegang tot hun diensten en voorzieningen. Dit zou ook voor concert- en festivalorganisatoren kunnen gelden.

Daarnaast heeft demissionair minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge afgelopen week gezegd dat over enkele maanden dagelijks 400.000 Corona(snel)testen beschikbaar moeten komen. Via de app CoronaCheck zouden geteste personen dan een bewijs kunnen overleggen, waarmee ze 24 of 48 uur lang toegang zouden hebben tot bijvoorbeeld een concert of festival. Op deze manier zou het bezoeken van evenementen volgens het (demissionaire) kabinet veiliger worden.

Momenteel is er nog veel onduidelijk over deze beleidsalternatieven, maar we vinden het bij Metalfan.nl interessant om te inventariseren hoe jullie denken over een eventuele test- of vaccinatieplicht. Zou jij akkoord gaan met een verplichting voor een testbewijs en/of vaccinatiebewijs, om toegelaten te worden tot een concert of festival? Stemmen en reageren kan via de bijgaande link.

Uitslag enquête: Blijf jij (de ex-leden van) Delain volgen?
Geplaatst op 24-02-2021 om 13:17u

Afgelopen week stelden we onze lezers de volgende vraag: "Toetsenist Martijn Westerholt maakt van Delain weer een (studio)project met gastartiesten. Alle andere leden hebben de band verlaten. Hoe reageer jij hier op?" Voorlopig ziet het er naar uit dat Westerholt meer moeite zal hebben om de liefde van de Delain-fans te blijven behouden dan zijn ex-collega's.

Ruim 21 procent van de respondenten zegt namelijk niet meer geïnteresseerd te zijn in Martijn Westerholts Delain-project, maar wel uit te kijken naar wat de anderen gaan doen. Ook stelt negen procent van de stemmers dat (de opgestapte) zangeres Charlotte Wessels de enige reden was om überhaupt naar Delain te luisteren. Daar staat slechts een kleine groep van drie procent tegenover, die aangeeft alleen Westerholts Delain te blijven volgen en weinig interesse te hebben in wat de vertrokken bandleden nu gaan doen.

Dat wil echter niet zeggen dat Martijn Westerholt helemaal geen fans overhoudt, want zo'n negentien procent van de metalfans in Nederland en Vlaanderen lijkt geen problemen te hebben met de split en gaat zowel de toekomstige output van Delain als de projecten van de andere bandleden checken. Anderzijds blijkt veertig procent van jullie al voor de breuk tussen Westerholt en zijn collega's Delain geen interessante band (meer) te vinden.

Tot slot geeft een aantal fans in een reactie aan juist blij te zijn met de split, omdat zij juist de beste herinneringen bewaren aan Delain in de vroege jaren, toen het ook al een (studio)project was met gastmuzikanten. Zij hopen dat die glorietijd (vanuit hun beleving) nu juist weer terugkeert. Bij Metalfan.nl zijn we in elk geval benieuwd om te zien en horen wat de diverse (ex-)leden van Delain, inclusief Martijn Westerholt en Charlotte Wessels, de komende jaren voor ons in petto hebben!