14-08-2020

Nieuw schijfje van Serj Tankian
Geplaatst op 14-08-2020 om 10:15u

De zomertour van System Of A Down gaat niet door en op nieuw materiaal van die band hoeven we al helemaal niet te rekenen, maar fans kunnen binnenkort wel genieten van een nieuwe muziek van frontman Serj Tankian. Zijn nieuwe ep, die in het najaar gaat uitkomen, heet Elasticity. Volgens Tankian staan er nummers op die eigenlijk voor System Of A Down bedoeld waren, maar omdat de band het niet eens kon worden over een nieuwe plaat, heeft de zanger besloten om ze zelf maar op te nemen. Bij het nummer Rumi is onlangs een videoclip geschoten. Wanneer we die gaan zien, is nog niet bekend.

Nieuw schijfje van Serj Tankian

Review: Vicious Rumors - Celebration Decay
Geplaatst op 14-08-2020 om 09:30u

Review: Vicious Rumors - Celebration DecayVicious Rumors. Dertien platen lang ploegt het Amerikaanse gezelschap nu voort. Met de nimmer verzakende motor Geoff Thorpe voorop stelt de US powermetalband uit Californië eigenlijk nooit echt teleur. Enkel Something Burning uit 1996 past niet echt bij de rest van het materiaal. Niemand neemt de band dat echt kwalijk. Het was immers de eerste schijf na het overlijden van zanger Carl Albert. Vicious Rumors was boos en uitte dat zonder nuance op die plaat. De eentonige schreeuwzang van Thorpe en het groovy songmateriaal tipten nergens aan de dagen van weleer, toen de band hoge ogen gooide met Digital Dictator (1988) en Vicious Rumors (1990).

Klik op de cover om de hele review te lezen.

ArcTanGent online progfestival
Geplaatst op 14-08-2020 om 09:00u

Volgend weekend brengt ArcTanGent TV een gratis online festival met muziek, interviews en meer. Dit gebeurt via Facebook en Instagram. Pelagic Records en Holy Roar Records zullen de regie deels voeren. Bekijk onderstaande poster voor deelnemende artiesten aan het evenement nabij Bristol, dat ruimte biedt aan met name noiserock-, postrock- en mathrock-artiesten.

ArcTanGent online progfestival

Nieuwe single van Evanescence met vele gastbijdrages
Geplaatst op 14-08-2020 om 08:28u

Evanescence heeft een nieuwe single uitgebracht met daarop diverse gastbijdrages. Op Use My Voice hoor je naast zangeres Amy Lee niemand minder dan Sharon Den Adel (Within Temptation), Lzzy Hale (Halestorm) en Taylor Momson (The Pretty Reckless). Ook Lee's zussen Carrie South en Lori Lee Bulloch, violiste Lindsey Stirling, mede-schrijfster Deena Jakoub (Veridia) en Amy McLawhorn (vrouw van Evanescence-guitarist Troy McLawhorn) doen mee.

De titel van de nieuwe single is tevens de naam van de Amerikaanse kiezerscampagne die de band momenteel samen voert met HeadCount, een niet-partijgebonden non-profit-organisatie die deelname aan democratie bevordert via muziek, cultuur en digitale media met als doel Amerikanen aan te moedigen gebruik te maken van hun stemrecht bij de presidentsverkiezingen in november van dit jaar.

Use My Voice is de derde single van het aankomende album The Bitter Truth. De exacte releasedatum van de nieuwe plaat is nog niet bekend, maar dat zal later dit jaar pas zijn. Dit voorjaar had Evanescence door Europa moeten touren met co-headliner Within Temptation, maar door de uitbraak van het coronavirus werd de tour verzet. De vervangende shows zouden in september zijn, maar omdat het er niet op lijkt dat er in september weer grote tours kunnen plaatsvinden, zijn de optredens wederom uitgesteld. Op 17 en 18 september 2021 staan de bands in de Ziggo Dome in Amsterdam en op 27 en 28 september 2021 in Paleis 12 te Brussel.

Petitie voor hogere vergoeding van streams voor bands
Geplaatst op 13-08-2020 om 21:10u

Op de petitie-website Change.org is een actie gestart om voor elkaar te krijgen dat streamingdiensten artiesten 1 cent per stream gaan vergoeden. Nu zijn de tarieven als volgt: Bij Spotify 0,4 dollarcent, Tidal 1,2, Apple Music 0,7 en YouTube 0,069 per view. Daniel Ek (CEO Spotify) geeft aan dat artiesten productiever moeten zijn, maar meerdere musici geven aan dat de vergoedingen voor streaming te laag zijn om de kosten voor het maken van een album (pre-productie, inhuren sessiemuzikanten, kosten opnamelocatie, mix, mastering, artwork, promotie, videoclip) te dekken. De initiators (For The People) richten zich tot meerdere streamingdiensten met hun actie. Link naar de petitie.

Negen nieuwe clips: Vicious Rumors, Avatarium, Neal Morse...
Geplaatst op 13-08-2020 om 21:05u

Op de dag dat op veel plaatsen in Nederland eindelijk de gewenste regen valt, Serj Tankian aankondigt in de herfst met de ep Elasticity te komen en Allegaeon laat weten nieuwe muziek te schrijven, delen we negen clips.

• Vicious Rumors (groovy power metal)
  • Avatarium (retrorock)
  • Neal Morse (progrock)
  • Misery Signals (metalcore)
  • Chugger (groovy melodeath)
  • Lutharö (heavy metal)
  • Ditchwater (groovy rock/metal)
  • Arya (experimental)
  • Unprocessed feat. Polyphia's Tim Henson & Clay Gober (tech prog)

Review: Batushka - Raskol
Geplaatst op 13-08-2020 om 11:30u

Review: Batushka - RaskolWe zijn het er snel over eens dat de twee (officiële) versies van de band Batushka na Litourgiya (2015) het niveau van dat debuutalbum tot nu toe nog niet hebben geëvenaard. Hoewel zowel Hospodi als Panikhída geen slechte albums zijn, mist eerstgenoemde pit en de kenmerkende sfeer van het debuut. Laatstgenoemde komt meer in de buurt van het debuut, maar mist op een paar nummers en passages na de gewenste herinneringswaarde en lijkt deels een haastklus. De Bartlomiej 'Bart' Krysiuk-versie van Batushka komt nu met de ep Raskol.

Livealbum van Hammerfall
Geplaatst op 13-08-2020 om 11:03u

Live! Against The World is de titel van het nieuwe livealbum van Hammerfall. De band nam hiervoor de show van 15 februari van dit jaar op, toen de Zweedse mannen optraden in de MHP Arena in het Duitse Ludwigsburg. De setlist bestond uit songs uit de hele discografie van Hammerfall, al lag de nadruk wel op de laatste plaat Dominion (2019). Het livelabum Live! Against The World verschijnt op 23 oktober op Blu Ray, vinyl en cd. Als opwarmertje is er nu alvast de eerste single Never Forgive, Never Forget.

Blind Guardian vervangt Anthrax op Dong Open Air
Geplaatst op 12-08-2020 om 22:56u

Van 8 tot 10 juli 2021 staat in de dicht bij Venlo gelegen Duitse plaats Neukirchen-Vluyn de twintigste editie gepland van Dong Open Air. Bijna de gehele line-up van de (wegens de coronapandemie) afgelaste editie van deze zomer gaat mee naar volgend jaar. De beoogde hoofdact Anthrax heeft echter afgezegd. Als adequate vervanger heeft de organisatie de in eigen land bijzonder populaire Duitse powermetalband Blind Guardian gecontracteerd.

Een stuk lager op de affiche heeft Myrath helaas eveneens afgezegd. Daar staat de toevoeging van Brothers Of Metal tegenover. Verder kun je, door de Nederlands-Duitse grens begin juli even over te steken, onder meer genieten van Testament, Skindred, Dragonforce, Blaze Bayley, Memoriam, Skyclad, Nanowar Of Steel, Sisters Of Suffocation en Oliver/Dawson Saxon. Het totale aantal bevestigde bands staat voorlopig op 26. Bijgaand vind je de volledige line-up tot dusver. Tevens is de Duitse finale van Metal Battle onderdeel van Dong Open Air. Een driedagenticket kost momenteel 90 euro. Als het volledige programma bekend is, gaat de prijs omhoog. Voor meer info, zie dongopenair.de.

Drummer verlaat God Dethroned
Geplaatst op 12-08-2020 om 21:40u

Na elf jaar verlaat drummer Michiel van der Plicht de welbekende metalformatie God Dethroned. In een verklaring geeft de in Verenigde Staten (Los Alamos) geboren muzikant aan dat zijn doelen en prioriteiten door de jaren heen veranderd zijn. Dit vanwege zijn werk als onafhankelijk musicus, dat voor hem het belangrijkste is. Het maakt de Hoofddorper het onmogelijk om door te gaan met God Dethroned en de energie erin te stoppen die de band nodig heeft. De blackened deathmetalformatie en Van der Plicht hebben verschillende behoeften en doelen, dus is het tijd om dit hoofdstuk te sluiten. Beide gaan op goede voet verder als vrienden. De negenendertigjarige muzikant blijft zich wel voor de volle 100% voor de andere bands en projecten waarbij hij betrokken is, zoals Carach Angren (live) en Pestilence, sessiewerk en drumlessen. Van der Plicht dankt God Dethroned, fans en mensen die betrokken zijn bij de band voor de mooie jaren.

Drummer verlaat God Dethroned

Eerste single van het nieuwe album van Armored Saint
Geplaatst op 12-08-2020 om 18:25u

Op 23 oktober komt het nieuwe album van Armored Saint uit via Metal Blade Records. Punching The Sky is de opvolger van Win Hands Down (2015). De plaat is opgenomen met producer/technicus Bill Metoyer en bassist/producer Joey Vera. Jay Ruston (Steel Panther, Amon Amarth) is verantwoordelijk voor de mix. Robert Graves is de regisseur van de bijgaande clip van de eerste single End Of The Attention Span.

Joey Vera over de single en de samenwerking met Graves: "We hebben ons verdiept in de fascinatie van de huidige maatschappij ten aanzien van elektronische apparaten en de verraderlijke breuk die deze creëert. De ironie is dat de meesten van ons zich verbonden voelen door telefoons en computerschermen, maar de realiteit is dat we een wig hebben gecreëerd tussen onszelf. Onze menselijke interacties zijn geïnfecteerd met een intense behoefte aan informatie. We zijn altijd op zoek naar meer. Het eindresultaat is een zeer beschadigde aandachtsspanne."

Nieuwe plaat en single van The Unguided
Geplaatst op 12-08-2020 om 17:49u

The Unguided komt dit najaar met een nieuwe plaat. De Zweedse formatie, die in 2010 werd opgericht door enkele voormalige Sonic Syndicate-leden, brengt op 9 oktober het nieuwe album Father Shadow uit via Napalm Records. Naast negen nieuwe songs bevat de schijf ook de twee songs die vorig jaar op de Royalgatory-ep verschenen, evenals drie covers van nummers van Sonic Syndicate. De eerste single van het album is nu al uit. Deze heet Crown Prince Syndrome en de videoclip kun je hieronder bekijken. Opvallende afwezige in de clip is bassist Henric Liljesand. Hij heeft de band verlaten om zich op andere projecten te richten. Wie zijn opvolger wordt, is nog niet bekend.

Review: Valkyrie - Fear
Geplaatst op 12-08-2020 om 17:00u

Review: Valkyrie - FearValkyrie is een populaire naam voor een metalband. Wanneer je Metal Archives erop naslaat, kom je al gauw op meer dan tien groepen met dezelfde naam. Hier hebben we het echter over de heavyrockformatie uit Atlanta. De band is al sinds 2002 actief en brengt dit jaar de vierde full-length Fear uit. De voormalig Baroness-leden en broers Jake en Pete Adams zijn de spil van de groep. Muzikaal zijn er lichte raakvlakken met Baroness, maar de wortels van Valkyrie's sound liggen vooral in de jarenzeventigrock en proto-metal.

Nieuwe enquête: de beste heavymetalband van de Benelux
Geplaatst op 12-08-2020 om 12:00u

In de wekelijkse frontpage-enquête van Metalfan.nl vragen we met enige regelmaat wat jullie favoriete band is uit de Benelux in een bepaald genre. Heavy metal en het daaruit voortgevloeide power metal behoren tot twee van de oudste metalsubgenres. Het is dan ook niet verbazend dat er in de Benelux een enorm schare aan bands rondlopen die deze muziek maken. Welke van deze formaties is jouw favoriet?

Stemmen en reageren kan via de bijgaande link. Staat jouw favoriete band niet bij de voorgedrukte opties? Kies dan 'Een andere band, namelijk' en laat ons jouw voorkeur weten. Ter verduidelijking: We hebben ook enkele glammetalacts in de lijst opgenomen, maar alle groepen weggelaten die al bij een eerdere enquête aan bod zijn geweest, bijvoorbeeld bij de 'hard rock'- of de 'thrash metal'-poll.

Uitslag enquête: Het favoriete album uit juli 2020 is...
Geplaatst op 12-08-2020 om 11:00u

De afgelopen week konden lezers van Metalfan.nl stemmen op hun favoriete album, dat is uitgekomen in de maand juli. Virus van de progressieve, Britse metalband Haken is daarbij als winnaar uit de bus gekomen (19%). Het zilver gaat naar de Duitsers en Zweed van Primal Fear met het oerdegelijke heavymetalalbum Metal Commando (10%). De derde plaats is een gedeelde, want op het moment van schrijven hebben Ensiferum (Thalassic) en Septicflesh (Infernus Sinfonica MMXIX) een gelijk aantal stemmen (9%).

De top 10 is als volgt:
1. Haken - Virus
2. Primal Fear - Metal Commando