26-10-2021

Roadburn maakt eerste namen bekend
Geplaatst op 26-10-2021 om 15:05u

Dit jaar beleefde Roadburn zijn eerste editie als streamingversie onder de naam Roadburn Redux, maar volgend jaar hoopt het Tilburgse festival weer normaal doorgang te vinden. Poppodium 013 en omgeving staan dan van 21 t/m 24 april weer in het teken van goede muziek. De organisatie heeft zojuist de eerste namen bekendgemaakt. In alfabetische volgorde zijn dit Alcest, Backxwash, Big ‡ Brave, Blak Saagan, Divide and Dissolve, Dödsrit, Faceless Entity, Full of Hell, Gggolddd, Green Lung, Helms Alee, James Kent (Perturbator) & Johannes Persson (Cult of Luna), Jo Quail, Koldovostvo, Lamp of Murmuur, Lili Refrain, Liturgy, Midwife, Nothing, Primitive Man, Russian Circles, Spiritual Poison (Many Blessings), Sólstafir, The Holy Family, Trialogos, Ulver en Vile Creature & Bismuth.

Curatoren zijn komend jaar Milena Eva en Thomas Scarione van Gggolddd. Naast het optreden met hun eigen band spelen ze ook het voor Roadburn-gecomponeerde stuk This Shame Should Not Be Mine. Full Of Hell is komend jaar de 'artist in residence' en zal vier optredens verzorgen, waaronder een exclusieve samenwerking met Nothing. Omdat de 2020-editie nooit is doorgegaan, worden de 3 commissieopdrachten die speciaal gecomponeerd zijn voor het festival doorgeschoven naar 2022: celliste Jo Quail speelt The Cartographer, James Kent (Perturbator) en Johannes Persson (Cult of Luna) presenteren Final Light en sludgemetalbands Vile Creature en Bismuth spelen A Hymn of Loss and Hope.

Mensen die een ticket gekocht hebben voor Roadburn 2020 en ervoor gekozen hebben om hun ticket te houden, zijn zeker van een plek op Roadburn 2022. Zij hoeven verder geen actie te ondernemen. Een zeer beperkt aantal tickets gaat in de verkoop vanaf 26 oktober om 19:00 uur Nederlandse tijd. Alle informatie vind je op www.roadburn.com.

Roadburn maakt eerste namen bekend

Review: Rivers Of Nihil - The Work
Geplaatst op 26-10-2021 om 10:15u

Review: Rivers Of Nihil - The WorkTotdat ik Rivers Of Nihil aan het werk zag tijdens de Where Owls Know My Name-tour in Patronaat, Haarlem had ik de heren eigenlijk altijd een beetje links laten liggen. Waarom? Het is me één groot raadsel, maar het was één van de beste concerten van 2019. Een echte eye-opener. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat Rivers Of Nihil pas écht impact maakt als het volume opgeschroefd wordt en omwille van vrede met de buren, staat hier het volume niet dagelijks op 10, zal ik maar zeggen. En toen was daar dus dat concert. Met goed geluid en flink volume.

Klik op de cover om de hele review te lezen.

Line-up van Keep It True Rising is compleet
Geplaatst op 25-10-2021 om 21:32u

Zoals we enkele weken geleden al meldden, zal op vrijdag 19 en zaterdag 20 november in de Posthalle te Würzburg een speciale, eenmalige najaarseditie plaatsvinden van het Duitse festival Keep It True. Deze editie draagt de naam Keep It True Rising en heeft de Duitse powermetalband Blind Guardian op de zaterdag als grootse festivalafsluiter, met een speciale 'old school set'.

De vrijdag kent twee aansprekende co-headliners. De Zweedse doommetalband Candlemass gaat zijn eerste twee, legendarische langspelers Epicus Doomicus Metallicus (1986) en Nightfall (1987) allebei integraal spelen, terwijl de Zwitserse zanger/gitarist Tom Gabriel Warrior met zijn huidige begeleidingsband Triumph Of Death een show gaat verzorgen met louter songs van zijn eerste, invloedrijke extreme metalband Hellhammer.

Vandaag is de laatste band uit de line-up van Keep It True Rising bekendgemaakt, in de vorm van de illustere Belgische heavy/speedmetalband Killer. Eerder waren al Killers land- en genregenoten van (Kate's) Acid en Ostrogoth aangekondigd, plus een indrukwekkende reeks van andere old-school metalbands. Zo gaat Velvet Viper een show verzorgen met alleen Zed Yago-nummers en zijn bovendien de NWOBHM-oudgedienden van Demon en Praying Mantis van de partij. Zie de bijgevoegde festivalposter voor alle namen.

Een tweedagenticket kost 99 euro, plus €10,90 servicekosten. De kaartverkoop staat los van de reguliere edities van Keep It True en vindt plaats via de website van de Posthalle. Als je reeds een kaartje in je bezit hebt voor de uitverkochte 2022-editie van Keep It True (XXIII), die eind april plaatsvindt, zul je bij interesse voor de november-uitgave apart een ticket moeten kopen. Volgens de organisatie loopt de kaartverkoop voorspoedig, dus wacht niet te lang met de aanschaf.

Let op: Net als momenteel in Nederland bij evenementen het geval is, worden alleen gevaccineerde, recent genezen, en geteste personen toegelaten. Anders zou het festival niet mogen plaatsvinden. Om die reden wordt ditmaal ook uitgeweken naar het in de deelstaat Beieren gelegen Würzburg. De gebruikelijke locatie, de Tauberfrankenhalle te Lauda-Königshofen, ligt in Baden-Württemberg. Die deelstaat hanteert (nog) strengere regels, waardoor een festival als Keep It True Rising daar op dit moment niet mogelijk is.

Negen nieuwe clips met onder meer Dream Theater
Geplaatst op 25-10-2021 om 19:25u

Met A View From The Top Of The World is Dream Theater al weer toe aan album nummer vijftien. Zo baanbrekend als in de jaren negentig en '00 is de Amerikaanse progformatie niet meer, maar het is beslist een goed album met enkele vernieuwende elementen. Eén daarvan zie en hoor je terug in onderstaand clipoverzicht.

• Dream Theater (progressieve metal)
  • Eldovar (progressive stoner rock)
  • Prophetic Scourge (progressive death metal)
  • Spelljammer (instrumental rock)
  • Demonstealer (death metal)
  • Dropdead Chaos (Slipknot-cover)
  • Monochromatic Black (technical death)
  • Pyramid (progressive metal)
  • Krosis (technical death)

Vier bands herbevestigd voor Baroeg Open Air
Geplaatst op 25-10-2021 om 14:13u

Baroeg Open Air heeft een viertal bands weer vastgelegd voor de komende editie. Freedom Call, Thanatos, Suicide Commando en Distant zouden eigenlijk dit jaar op het Rotterdamse festival staan, maar dat kon helaas niet doorgaan. Eerder al werden Napalm Death en Atari Teenage Riot bevestigd. Baroeg Open Air vindt plaats op zaterdag 10 september 2022 in het Zuiderpark in Rotterdam. Kaarten kosten slechts € 9,99 in de voorverkoop. Alle informatie vind je op www.baroegopenair.nl.

Review: Netherbird - Arete
Geplaatst op 25-10-2021 om 13:15u

Review: Netherbird - AreteJon Nödtveidt mag dan niet meer onder ons zijn, de geest van de legendarische frontman van de melodieuze blackmetalformatie Dissection waart nog steeds onmiskenbaar rond. De combinatie van sfeervol, harmonieus gitaarwerk en omineuze, ijskoude melodielijnen, die de black metal van de band typeert, vindt nog steeds gretig navolging - met Watain en Unanimated als belangrijkste vertegenwoordigers. Ook het Zweedse Netherbird bevaart dezelfde donkere wateren. De band gaat al een tijdje mee - het debuutalbum The Ghost Collector stamt uit 2008 - maar veel bekendheid heeft het kwintet uit Stockholm nog niet weten te vergaren.

Driehonderd beestachtige ballads op Spotify
Geplaatst op 24-10-2021 om 19:30u

Momenteel vragen we onze lezers in de wekelijkse frontpage-enquête: "Wat is jouw favoriete ballad (of half-ballade) ooit?" Je vindt de poll in de linkerkolom op (de voorpagina van) www.metalfan.nl. Stemmen en reageren kan nog enkele dagen. Komende woensdag, 27 oktober, maken we de uitslag bekend. Bij deze poll hebben we een Beestachtige Ballads Spotify-playlist gemaakt, die in eerste instantie honderdtachtig songs bevatte.

Jullie noemden in de reacties echter een flinke hoeveelheid mooie nummers, die we over het hoofd hadden gezien. Een groot aantal daarvan hebben we toegevoegd aan de playlist, aangevuld met nog wat hits en persoonlijke favorieten. Het resultaat is een lijst van driehonderd fraaie (semi)ballades en meer dan een etmaal aan muziek. Bovenaan de playlist vind je de 24 voorgedrukte keuze-opties uit de enquête. De rest van de tracks staat in een vrij willekeurige volgorde. We wensen jullie veel luisterplezier en fijne (her)ontdekkingen toe met de bijgevoegde Beestachtige Ballads-playlist!

Review: Seven Spires - Gods Of Debauchery
Geplaatst op 24-10-2021 om 17:15u

Review: Seven Spires - Gods Of DebaucheryIn 2013 ontmoeten zangeres Adrienne Cowan en gitarist Jack Kosto elkaar op Berklee College Of Music in Boston. Ze richten Seven Spires op. Dat doen ze samen met andere studenten, maar er zijn de eerste paar jaar veel bezettingswisselingen. Cowan en Kosto blijven de drijvende krachten en na de ep The Cabaret Of Dreams beginnen ze aan het ambitieuze concept-drieluik Solveig (2017), Emerald Seas (2020) en Gods Of Debauchery (2021).

Negen nieuwe videoclips met onder andere Emma Ruth Rundle
Geplaatst op 23-10-2021 om 18:00u

Daags nadat Jinjers via social media liet weten dat drummer Vlad Ulasevich corona heeft, hebben wij weer een artikeltje vol nieuwe muziek voor u gebakken.

• Health X Poppy (atmospheric)
  • Emma Ruth Rundle (alternative)
  • Haunted Horse (industrial punk)
  • Deathchant (rock)
  • MØL (experimental)
  • Without The Sun (groove metal)
  • Dead Venus (progressive rock)
  • Silent Planet (tech death)
  • Lindy-Fay Hella & Dei Farne (dark elektro folk)

Review: U.D.O. - Game Over
Geplaatst op 23-10-2021 om 13:15u

Review: U.D.O. - Game OverGeen paniek, de titel Game Over verwijst niet naar het pensioen van U.D.O.; de band die de naam draagt van zijn welbekende voorman Udo Dirkschneider. De boodschap van dit zeventiende sterke staaltje teutoonse heavy metal is een andere. Net als op We Are One, het project dat Dirkschneider vorig jaar uitbracht met hulp van Das Musikkorps Der Bundeswehr, wil de zanger de aandacht vestigen op sociale problematiek en het wel en wee van het milieu en de planeet.

Eerste namen voor Hedon Zwaar Nieuwjaar
Geplaatst op 23-10-2021 om 09:30u

Eén van de eerste festivals in het nieuwe jaar is Hedon Zwaar Nieuwjaar. Het evenement vindt plaats in Hedon te Zwolle. De eerste vijf namen zijn door de organisatie bekendgemaakt. Asphyx is headliner. Daarnaast spelen Cryptosis en Graceless in de grote zaal en The Lucifer Principle en Caedere, plus nog twee te bevestigen bands, in de kleine zaal. Tickets en informatie vind je via de website van Hedon.

Eerste namen voor Hedon Zwaar Nieuwjaar

Van GOLD naar GGGOLDDD
Geplaatst op 23-10-2021 om 09:00u

Het Rotterdamse GOLD heeft haar naam veranderd. Vanaf nu gaat het zestal muzikanten, dat verschillende stijlen mixt (waaronder post-punk en post-black) gezamenlijk verder onder de naam GGGOLDDD. De verandering heeft te maken met het bevorderen van de vindbaarheid online. "A name should be an identifier as much as it is an identity." GGGOLDDD gaat een nieuw tijdperk in met een nieuw album, dat in juli in Engeland is opgenomen. Er werd gewerkt aan het completeren van This Shame Should Not Be Mine, dat in april op Roadburn Redux werd gespeeld.

Van GOLD naar GGGOLDDD

Livestream van Slipknot
Geplaatst op 23-10-2021 om 08:30u

Op 5 november speelt Slipnot op Knotfest in Los Angeles. Het optreden wordt live gestreamd vanuit Banc of California Stadium. De stream, die in onze tijdzone om 2.00 uur in de nacht van 5 op 6 november plaatsvindt, bevat daarnaast een selectie van nummers van andere bands, waaronder Killswitch Engage, Fever 333, Code Orange en Vended. De stream blijft 72 uren beschikbaar. Het is voor het eerst in de carrière van de Amerikaanse band dat Slipknot een livestream organiseert. Tickets en informatie vind je op de website van Veeps.

Livestream van Slipknot

Negen nieuwe clips met o.a. L.A. Guns en The Darkness
Geplaatst op 22-10-2021 om 21:05u

Welke bands heb jij een tijdje niet meer gevolgd voordat je ze herontdekte. Bands die in het verleden een hit hadden of in de picture stonden, zoals The Darkness en/of L.A. Guns. Deze twee rockbands voeren vandaag de lijst met videoclips aan. Een prettig weekend gewenst.

• L.A. Guns (rock)
  • The Darkness (rock)
  • Bodysnatcher (deathcore)
  • Next Time Mr. Fox (metalcore)
  • Hammer King (heavy metal)
  • Arcanius (deathcore)
  • Confusion Master (psychedelic sludge)
  • Loss Becomes (hardcore)
  • Deaf Club (noise)

Vierde album van Slash en kornuiten
Geplaatst op 22-10-2021 om 16:56u

Slash heeft het vierde album aangekondigd dat hij samen met Myles Kennedy & The Conspirators uitbrengt. De nieuwe plaat van dit bonte gezelschap heet simpelweg 4 en werd live opgenomen in de legendarische RCA Studio A in Nashville (Tennessee) met producer Dave Cobb. Het album verschijnt op 11 februari via Gibson Records, maar nu is er alvast de eerste single The River Is Rising.