26-02-2021

Sabaton brengt nieuwe single uit
Geplaatst op 26-02-2021 om 15:15u

Sabaton heeft zojuist een goednieuwe song uitgebracht. Deze heet Livgardet en is het eerste echt nieuwe materiaal van Sabaton sinds het laatste album The Great War. Het nummer is een eerbetoon aan de Zweedse Koninklijke garde, die dit jaar zijn 500e verjaardag viert. Het is een van de oudste militaire eenheden ter wereld. Het nummer verschijnt op 9 april op vinyl met daarop zowel de Zweedse (Livgardet) als de Engelse versie (getiteld The Royal Guard).

Review: Communic - Hiding From The World
Geplaatst op 26-02-2021 om 13:15u

Review: Communic - Hiding From The World Als er een prijs zou zijn voor meest toepasselijk getitelde album van het jaar, zou Hiding From The World van de progressieve metalformatie Communic zeker een van de genomineerden zijn voor een jaar dat werd gekenmerkt door termen als ‘intelligente lockdown’ en ‘anderhalvemetersamenleving’. Het Noorse drietal geldt al sinds het in 2005 verschenen debuutalbum Conspiracy In Mind als een grote belofte. Niet voor niets vond het gezelschap na twee demo’s al direct onderdak bij Nuclear Blast, dat vier platen van Communic uitbracht. Toch is de band nooit echt doorgebroken, ondanks de ontegenzeglijk aanwezige kwaliteit. Wellicht dat de relatief lange en soms wat meanderende composities iets te moeilijk verteerbaar zijn voor een breder publiek.

Klik op de cover om de hele review te lezen.

Nieuwe single van Adrian Smith en Richie Kotzen
Geplaatst op 26-02-2021 om 11:00u

Over vier weken komt het eerste album van de samenwerking van gitaristen Adrian Smith (Iron Maiden) en Richie Kotzen (The Winery Dogs, ex-Poison) uit. De mannen hebben nu de tweede single uitgebracht, getiteld Scars, waarvoor je de clip hieronder kan bekijken. Smith en Kotzen hebben de titelloze plaat zelf geproduceerd, om deze daarna door Kevin Shirley te laten mixen. Gastbijdrages zijn er van drummers Nicko Mcbrain in het nummer Solar Fire en Tal Bergman in You Don't Know Me, I Wanna Stay en Til Tomorrow. In de overige songs zijn de drums door door Kotzen ingespeeld. De releasedatum voor de plaat staat op 26 maart.

Graspop Metal Meeting moet ook 2021 overslaan
Geplaatst op 26-02-2021 om 10:38u

Het grootste metalfestival van de Benelux komt met slecht maar niet geheel onverwacht nieuws: Graspop Metal Meeting gaat ook dit jaar niet door. De 25e editie van het festival wordt verzet naar 2022. Graspop zou van 17 t/m 20 juni plaatsvinden, maar door de voortdurende coronaperikelen kan er in juni nog geen festival gehouden worden. Wie een kaart heeft, kan deze houden voor 2022. De organisatie gaat proberen zoveel mogelijk bands door te zetten naar volgend jaar. Dit jaar zouden onder meer Aerosmith, Volbeat, Judas Priest, Deep Purple, Korn, The Offspring en Mercyful Fate op Graspop staan.

Review: Moonspell - Hermitage
Geplaatst op 26-02-2021 om 09:15u

Review: Moonspell - HermitageDe heren van Moonspell laten de laatste jaren interessante dingen horen. De Portugezen verrassen iedere keer weer. Extinct (2015) is bijvoorbeeld een heel toegankelijke plaat met catchy nummers en de geslaagde inzet van een Turks orkest. 1755 is juist complex en moeilijker te bevatten (mede door de Portugese teksten), bombastisch en progressief. Waarmee komen de Zuid-Europeanen dit keer op de proppen?

Review: Alice Cooper - Detroit Stories
Geplaatst op 25-02-2021 om 15:00u

Review: Alice Cooper - Detroit StoriesAlice Cooper lijkt niet te stoppen. De als Vincent Furnier geboren shockrocker timmert al sinds eind jaren zestig aan de weg. Begin deze maand blies Cooper 73 kaarsjes uit en nu staat het achtentwintigste album voor de deur. Ondanks dat de grootste successen inmiddels lang geleden zijn, is een nieuwe Alice Cooper-plaat altijd iets om naar uit te kijken. De laatste albums (uitgezonderd het matige Along Came A Spider uit 2008 blijven namelijk prima overeind in de uitgebreide discografie van Alice.

Nieuwe clips van onder meer Cannibal Corpse
Geplaatst op 24-02-2021 om 20:10u

Het nieuws rond de eerste single van de aankomende Cannibal Corpse-plaat hadden we al gedeeld, maar er zijn nu ook beelden bij Inhumane Harvest. Zin in ranzigheid? Check dan die clip. Liever wat beelden die je ook aan minder extreem ingestelde mensen kunt tonen, bekijk dan de andere clips.

• Cannibal Corpse (death metal)
  • The Hate Project (deathcore)
  • Cadaveria (black metal)
  • Psyckadeli (hardrock)
  • Debauchery feat. Tim 'Ripper' Owens (death-'n-roll)
  • Paralydium (prog)
  • Ludovico Technique (gothic rock)
  • Al Stone (hardrock)
  • The Design Abstract (progdeath)

Review: Everdawn - Cleopatra
Geplaatst op 24-02-2021 om 18:00u

Review: Everdawn - CleopatraHet Amerikaanse Everdawn werd in 2014 opgericht onder de naam Midnight Eternal. De symfonische metalformatie maakte onder die naam een ep (2015) en een full-length (2016). In 2019 ging het echter mis. Zangeres Raine Hilai zong de demo’s in voor de tweede langspeler, maar de andere bandleden waren ontevreden over haar bijdragen. Daarop besloot de Israëlische frontvrouw de social media van Midnight Eternal over te nemen. De heren overwogen een rechtszaak, maar kozen uiteindelijk voor een naamsverandering.

Nieuwe enquête: test- of vaccinatieplicht voor concerten
Geplaatst op 24-02-2021 om 13:48u

Kijk jij ook zo uit naar de dag dat je eindelijk weer naar een concert of festival kunt? Hopelijk duurt dat niet lang meer, nu op grote schaal gevaccineerd wordt, maar het is wel afwachten hoe de overheid de terugkeer van evenementen vorm gaat geven. Drie weken geleden concludeerde de Gezondheidsraad dat de huidige wetgeving (onder strenge voorwaarden) toestaat dat instellingen en bedrijven om een vaccinatiebewijs vragen, voor toegang tot hun diensten en voorzieningen. Dit zou ook voor concert- en festivalorganisatoren kunnen gelden.

Daarnaast heeft demissionair minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge afgelopen week gezegd dat over enkele maanden dagelijks 400.000 Corona(snel)testen beschikbaar moeten komen. Via de app CoronaCheck zouden geteste personen dan een bewijs kunnen overleggen, waarmee ze 24 of 48 uur lang toegang zouden hebben tot bijvoorbeeld een concert of festival. Op deze manier zou het bezoeken van evenementen volgens het (demissionaire) kabinet veiliger worden.

Momenteel is er nog veel onduidelijk over deze beleidsalternatieven, maar we vinden het bij Metalfan.nl interessant om te inventariseren hoe jullie denken over een eventuele test- of vaccinatieplicht. Zou jij akkoord gaan met een verplichting voor een testbewijs en/of vaccinatiebewijs, om toegelaten te worden tot een concert of festival? Stemmen en reageren kan via de bijgaande link.

Uitslag enquête: Blijf jij (de ex-leden van) Delain volgen?
Geplaatst op 24-02-2021 om 13:17u

Afgelopen week stelden we onze lezers de volgende vraag: "Toetsenist Martijn Westerholt maakt van Delain weer een (studio)project met gastartiesten. Alle andere leden hebben de band verlaten. Hoe reageer jij hier op?" Voorlopig ziet het er naar uit dat Westerholt meer moeite zal hebben om de liefde van de Delain-fans te blijven behouden dan zijn ex-collega's.

Ruim 21 procent van de respondenten zegt namelijk niet meer geïnteresseerd te zijn in Martijn Westerholts Delain-project, maar wel uit te kijken naar wat de anderen gaan doen. Ook stelt negen procent van de stemmers dat (de opgestapte) zangeres Charlotte Wessels de enige reden was om überhaupt naar Delain te luisteren. Daar staat slechts een kleine groep van drie procent tegenover, die aangeeft alleen Westerholts Delain te blijven volgen en weinig interesse te hebben in wat de vertrokken bandleden nu gaan doen.

Dat wil echter niet zeggen dat Martijn Westerholt helemaal geen fans overhoudt, want zo'n negentien procent van de metalfans in Nederland en Vlaanderen lijkt geen problemen te hebben met de split en gaat zowel de toekomstige output van Delain als de projecten van de andere bandleden checken. Anderzijds blijkt veertig procent van jullie al voor de breuk tussen Westerholt en zijn collega's Delain geen interessante band (meer) te vinden.

Tot slot geeft een aantal fans in een reactie aan juist blij te zijn met de split, omdat zij juist de beste herinneringen bewaren aan Delain in de vroege jaren, toen het ook al een (studio)project was met gastmuzikanten. Zij hopen dat die glorietijd (vanuit hun beleving) nu juist weer terugkeert. Bij Metalfan.nl zijn we in elk geval benieuwd om te zien en horen wat de diverse (ex-)leden van Delain, inclusief Martijn Westerholt en Charlotte Wessels, de komende jaren voor ons in petto hebben!

Negen nieuwe clip met onder meer Kayak, Mogwai en Baest
Geplaatst op 23-02-2021 om 21:00u

Het lijkt een kwestie van tijd dat meer zomerfestivals gecanceld gaan worden en áls er al concerten mogen plaatsvinden, lijkt het erop dat je van tevoren negatief getest moet zijn om te mogen genieten van live-muziek. Waar je niet voor getest hoeft te worden, is voor deze vaste rubriek. Bekijk onderstaande clips dan ook op een voor jou geschikt moment in alle vrijheid.

• Kayak (progrock/aor)
  • Mogwai (post-rock)
  • Baest (death metal)
  • Overdrivers (rock)
  • From Dusk To Dawn (metalcore)
  • Marianas Rest (doom/death)
  • White Void (dark rock)
  • Bitterwood (feat. Putrefying Carnage) (slam/beatdown/hardcore)
  • Domkraft (doomy fuzzrock)

Review: Khors - Where The Word Acquires Eternity
Geplaatst op 23-02-2021 om 12:30u

Review: Khors - Where The Word Acquires EternityHet Oekraïense blackmetalgezelschap Khors begint stilaan uit te groeien tot vaste kracht. Where The Word Acquires Eternity is alweer de zevende langspeler. De plaat verschijnt vijf jaar na het erg sterke Night Falls Onto The Fronts Of Ours, waarop de kwaliteiten van dit kwartet het meest tot wasdom komen. Met Where The Word Acquires Eternity borduurt de band voort op de ingeslagen stijl, die we toch wel typisch Oekraïens mogen noemen. Vergelijkingen met Nokturnal Mortum (de folky kant) en Drudkh (de sfeervolle, uitgesponnen composities) liggen voor de hand. Dieper in de Oekraïense underground komen namen als Kroda, Ygg en Astrofaes ter referentie op.

Aerosmith verplaatst Europese tournee naar 2022
Geplaatst op 23-02-2021 om 07:28u

Het ziet er slecht uit voor de festivals, die in het begin van de zomer zouden plaatsvinden. Enkele evenementen zijn reeds afgelast of verplaatst en nu heeft met Aerosmith ook al een grote Amerikaanse band zijn gehele Europese zomertournee verplaatst naar 2022. De hardrockers zouden eigenlijk vorig jaar al de Graspop Metal Meeting afsluiten, maar toen die editie werd afgelast, werd Aerosmith aangekondigd als de hoofdact op zondag 20 juni van dit jaar.

Of de groep nu in 2022 alsnog de line-up van het Vlaamse festival zal aanvoeren, lijkt nog niet geheel zeker. In het tourschema op de website van Aerosmith stond in eerste instantie zondag 19 juni 2022 als nieuwe datum voor een optreden in Dessel vermeld, maar inmiddels is Graspop uit dat (voorlopige) tourschema verwijderd. We wachten nu op bevestiging uit het kamp van de Graspop Metal Meeting zelf. Voor diverse losse optredens die Aerosmith gepland had, zijn wel nieuwe data aangekondigd. Die vind je op de bijgaande tourposter voor 2022.

Review: Ektomorf - Reborn
Geplaatst op 22-02-2021 om 09:15u

Review: Ektomorf - RebornHet Hongaarse Ektomorf is alweer toe aan zijn vijftiende plaat sinds de oprichting in 1993. Sedert die tijd weet de formatie onder leiding van Zoltán Farkas weinig te verrassen, maar komt deze desondanks vaak vermakelijk uit de hoek. Originaliteit is dan ook niet het streven bij Ektomorf. De band heeft altijd graag in de voetsporen van zijn grote groove- en thrashhelden gestaan en windt daar ook geen doekjes om. De kunst zit hem in de venijnige en pakkende uitvoering en dat zit ditmaal op Reborn wel goed.

Negen nieuwe clips met o.a. Andrew W.K. en Ricky Warwick
Geplaatst op 21-02-2021 om 21:20u

De warmste 21 februari ooit gemeten in Nederland. Inmiddels is het weer wat afgekoeld en zitten we lekker bij de kachel. Maar morgen en de dagen erna krijgen we nog wat van die mooie dagen, net als er elke dag in de avonduren een videoclipoverzicht is. Enjoy!

• Andrew W.K. (alternatieve rock/metal)
  • Ricky Warwick (rock-'n-roll)
  • Kings Winter (hardrock/heavy metal)