24-10-2020

Nieuwe single van Blind Guardian
Geplaatst op 23-10-2020 om 21:40u

Blind Guardian werkt aan een nieuw studioalbum, dat volgend jaar moet verschijnen. In augustus speelde de Duitse band echter al een nieuw nummer. Dit deden de mannen tijdens hun livestream voor Wacken World Wide. Dit nummer, getiteld Violent Shadows, is nu als digitale single verschenen. De livebeelden stonden echter wel al langer online en kun je hieronder bekijken.

Op 11 december brengt de band overigens een liveversie uit van het album Imaginations From The Other Side, ter ere van het 25-jarig jubileum van de studioplaat.

Negen nieuwe clips met o.a. Sevendust en Lords Of Black
Geplaatst op 23-10-2020 om 20:35u

Het nieuws van vandaag: Soilwork komt met een nieuwe ep, Iced Earth komt met een jubileumeditie van het debuutalbum, Periphery komt met een live-album, Sepultura heeft Tainted Love gecoverd voor de Braziliaanse tv en wij gooien er voor de verandering maar weer eens negen clips tegenaan.

• Sevendust (groove metal)
  • Lords Of Black (power metal)
  • Celestial Season (doom/death)
  • Fever 333 (alternatieve rock)
  • Dysrhythmia (math metal)
  • Hell:on (blackened death)
  • Tombs (death-'n-roll)
  • Soothing (blackened crust)
  • Spirit Adrift (heavy metal)

Niklas Kvarforth kondigt nieuwe band aan
Geplaatst op 23-10-2020 om 18:55u

Niklas Kvarforth (Shining) zit momenteel in de studio om het debuutalbum van Høstsol op te nemen, dat volgend jaar via The Sinister Initiative zal verschijnen. De nieuwe band was in eerste instantie bedoeld als project waar Kvarforth en Cernunnus (Tor-Helge Skei) samen aan werkten, maar toen de opnamen waren begonnen, was het duo erover eens dat het een band zou moeten worden. Daarop werden de bassende Fin Kalmos (Vesa Wahlroos) en Hellhammer (Jan Axel Blomberg, drums) aangetrokken. Het logo en symbool is ontworpen door Tuoppi en is een hint van wat je kunt verwachten.

Graspop voegt twaalf nieuwe namen toe
Geplaatst op 23-10-2020 om 18:04u

Graspop heeft twaalf namen toegevoegd aan de line-up van 2021. Op donderdag komen Amaranthe, Creeper, Suicidal Tendencies en Bullet For My Valentine erbij, op vrijdag Perturbator en The Pretty Reckless. Voor de zaterdag zijn Ihsahn, Monster Magnet en A Day To Remember bevestigd, terwijl je op zondag nu ook Megadeth, Spiritbox en Bütcher kunt gaan zien. In totaal zijn er nu 114 bands vastgelegd voor Graspop Metal Meeting 2021. Er is ook nog nieuws over de kaartverkoop. Deze begint namelijk aanstaande maandag 26 oktober.

Graspop Metal Meeting vindt volgend jaar plaats van 17 t/m 19 juni. Het is dus weer een vierdaags festival. Naast de al genoemde namen staan ook onder meer Aerosmith, Volbeat, Judas Priest, Deep Purple, Korn, The Offspring, Deftones, Mastodon, Gojira, Mercyfl Fate, My Dying Bride, Dimmu Borgir, Paradise Lost, Jinjer, Steel Panther, Jinjer en Powerwolf op het programma. Alle informatie vind je op www.graspop.be.

Graspop voegt twaalf nieuwe namen toe

Eerste single van het nieuwe album van Soen
Geplaatst op 23-10-2020 om 15:20u

2021 begint goed. Op 29 januari verschijnt namelijk het nieuwe album van Soen via Silver Lining Music. Imperial is de vijfde full-length van de groep, waarvan oprichters Joel Ekelöf (zang) en Martin Lopez (drums) nog altijd onderdeel zijn van de line-up. De line-up wordt gecompleteerd door Lars Enok Åhlund (keyboards en gitaar), Oleksii “Zlatoyar” Kobel (bas) en Cody Ford (leadgitaar). Iñaki Marconi produceerde de plaat samen met de bandleden. De mix en mastering is gedaan door Kane Churko. In april komt de progressieve metalband naar Nederland voor een optreden in Melkweg te Amsterdam. Dat is op 23 april. Twee dagen daaraan voorafgaand is er een show in Luxor in Keulen. De eerste single heet Antagonist. De regie van de tekstvideo was in handen van Zev Deans.

Review: Henrik Palm - Poverty Metal
Geplaatst op 23-10-2020 om 09:00u

Review: Henrik Palm - Poverty MetalVerwacht van het solowerk van de Zweedse multi-instrumentalist Henrik Palm geen vrolijke deuntjes of muziek die makkelijk in kaders is te vatten. De muzikale alleskunner heeft naam gemaakt bij het onvoorspelbare en eveneens donkere In Solitude, dat helaas al enige jaren uit elkaar is. Daarnaast is Palm onherkenbaar geweest als bassende 'Nameless Ghoul' bij Ghost in de Meliora-periode (2015) en speelde hij bij Pig Eyes, Gösta Berlings Saga en Södra Sverige. Die rijke ervaring komt terug op zijn tweede soloplaat Poverty Metal.

Klik op de cover om de hele review te lezen.

Nieuwe single van Bring Me The Horizon
Geplaatst op 22-10-2020 om 20:54u

Volgende week komt de nieuwe ep Post Human: Survival Horror uit van Bring Me The Horizon. De Britse band heeft nu alvast een nieuwe single uitgebracht getiteld Teardrops. De nieuwe ep telt negen tracks en bevat gastbijdrages van Amy Lee (Evanescence), Babymetal, Yungblud en Nova Twins. Post Human: Survival Horror is de eerste ep in de Post Human serie en zal in eerste instantie via digitale kanalen verkrijgbaar zijn, maar op 22 januari volgt een release op cd.

Negen nieuwe clips met o.a. Soilwork en While She Sleeps
Geplaatst op 22-10-2020 om 17:30u

Er gebeuren onverwachte dingen in deze wereld. Zo liet Max Cavalera zijn dreads eindelijk eraf halen, kondigt Trail Of Tears zijn comeback aan. Minder onverwacht, maar niet minder nieuwswaardig is ons bijna dagelijks terugkerende overzicht met videoclips.

• Soilwork (melodeath)
  • While She Sleeps (metalcore)
  • Scarlet (theatrale rock)
  • Ethereal Kingdoms (symfonische metal)
  • Bite The Goat (Slipknot-cover)
  • Transient (metalcore)
  • TDW (progressieve metal)
  • Palm Reader (metalcore)
  • Memento Waltz (progressieve metal)

Review: Visions Of Atlantis - A Symphonic Journey To Remember
Geplaatst op 22-10-2020 om 17:00u

Review: Visions Of Atlantis - A Symphonic Journey To RememberHet is dé droom van iedere symfonische metalband: minimaal één keer samen met een orkest optreden. Voor Visions Of Atlantis werd die wens vorig jaar op 11 juli op Bang Your Head!!! werkelijkheid. Op het festival in het Duitse Balingen speelde de internationale groep muzikanten een headlinerset samen met Bohemian Symphony Orchestra Prague. De speciale show is vereeuwigd. Het resultaat is A Symphonic Journey To Remember, een registratie van alle zeventien songs op de setlist.

Obituary - Slowly We Rot livestream
Geplaatst op 21-10-2020 om 21:45u

Nu concerten door de pandemie bijna nergens meer in hun traditionele vorm door kunnen gaan, organiseren veel bands livestreams. Op die manier kunnen de artiesten toch optreden en kunnen de fans toch genieten van optredens. Vaak geven de bands dan ook speciale concerten, om het nog interessanter te maken. Zo ook Obituary, dat een driedelige concertreeks heeft samengesteld. De eerste avond speelt de band het debuut Slowly We Rot (1989) integraal, een week later opvolger Cause Of Death (1990), om de week daarna af te sluiten met een set speciale en minder bekende nummers. Sam keek de eerste stream. Je kunt zijn bespreking hier lezen!

Obituary - Slowly We Rot livestream

Trail Of Tears is terug
Geplaatst op 21-10-2020 om 21:12u

Na jaren afwezigheid is Trail Of Tears terug. Zo rond de eeuwwisseling was de bands een van de populairdere namen toen het gothicmetalgenre aan het opkomen was, maar na zeven albums en diverse line-up wisselingen besloot de band in 2013 het bijltje er bij neer te gooien. Nu zijn originele leden Ronny Thorsen (zang), Runar Hansen (guitaar) en Jonathan Alejandro Perez (drum) weer bij elkaar gekomen. Ook bassist Endre Moe, die van 2007 tot 2013 van de band deel uitmaakte, is teruggekeerd. Daarnaast heeft de band ook twee nieuwe leden: gitarist Nicolay "Jørni" Johnsen en zangeres Ailyn (ex-Sirenia). Optreden is momenteel niet mogelijk, maar er wordt wel gewerkt aan nieuwe muziek.

Trail Of Tears is terug

Eerste single van het nieuwe Loudblast-album
Geplaatst op 21-10-2020 om 20:35u

Frankrijks eerste deathmetalband Loudblast (opgericht in 1985 en met tussenpozen actief) komt op 6 november via Listenable Records met het nieuwe album Manifesto. Deze achtste plaat is opgenomen in Vamacara Studio in Clisson, Frankrijk. Producers zijn HK Krauss en bandleider/vocalist/gitarist Stéphane Buriez. De albumhoes is ontworpen door Eliran Kantor. Loudblast is bevestigd voor de volgende editie van Alcatraz, die plaatsvindt in Kortrijk van 12 tot en met 15 augustus 2021. De eerste single van het nieuwe album heet The Promethean Fire. De clip is geregisseerd door Brice Hincker.

Teaser van aankomende album van InHuman (ex-Anwynn)
Geplaatst op 21-10-2020 om 20:15u

Een nieuwe naam, een nieuw album en een nieuwe stijl. Recentelijk liet Anwynn weten dat het de naam verandert naar InHuman. Het nieuwe album InHuman komt uit op 26 februari. Het werd opgenomen, gemixt en gemasterd door Julien Huyssens in Nomad Studio. De virtuele orkestraties en het koorarrangement zijn gemaakt door Eerik Maurage. De symfonische deathmetalformatie uit België heeft een door Carol Van Hemelrijck geregisseerde teaser online gezet.

Negen nieuwe clips met onder meer Volbeat en Atreyu
Geplaatst op 21-10-2020 om 18:15u

Voordat de meteorenzwerm van Orioniden zich op zijn maximum bevindt, waardoor je komende nacht tegen de dertig vallende sterren per uur kunt spotten, heb je nog ruim de tijd voor andere zaken, zoals het bekijken van wat clips.

• Volbeat (rock/metal)
  • Atreyu (melodic metal)
  • Last Existence (atmospheric mtalcore)
  • Amberglow (post-rocking metalcore)
  • Spirit Adrift (doom/heavy metal)
  • Boris With Merzbow (experimental)
  • Signs Of The Swarm (brutal death metal)
  • Various Artists (onder andere Anthrax, Korn, Mastodon, Refused, Run DMC) (Faith No More-cover)
  • Tungsten (melodic metal)

Diverse rockers overleden
Geplaatst op 21-10-2020 om 16:08u

De afgelopen dagen zijn helaas diverse rockmuzikanten overleden, die een significante bijdrage hebben geleverd aan de muziekhistorie. Op 15 oktober is de Britse zanger/bassist Gordon Haskell op 74-jarige leeftijd gestorven. Hij maakte rond 1970 korte tijd deel uit van de progressieve rockpioniers King Crimson en werkte mee aan de in dat jaar verschenen albums In The Wake Of Poseidon en Lizard. In 1966 had hij al muziek uitgebracht met Fleur De Lys, terwijl Haskell vele jaren later een onverwachte terugkeer maakte als solo-artiest. Dat leidde tot kassuccessen als de Zuid-Afrikaanse nummer 1-hit Almost Certainly in 1990 en de kerstsingle How Wonderful You Are uit 2001, die tot plaats 2 reikte in de Britse singleschart.

Eergisteren, op 19 oktober, is de uit Wales afkomstige gitarist en zanger Spencer Davis op 81-jarige leeftijd overleden. Met de naar hem vernoemde Spencer Davis Group scoorde de Brit medio jaren zestig grote hits als Keep On Runnin', Somebody Help Me, Gimme Some Lovin' en I'm A Man. De twee laatstgenoemde songs ken je wellicht (ook) in ruige coverversies van The Blues Brothers respectievelijk Chicago.

Tot slot vermelden we dat Tony Lewis, zanger/bassist van The Outfield, eergisteren eveneens is overleden. De Engelsman is slechts 62 jaar oud geworden. The Outfield scoorde in 1986 in ons land een flinke hitsingle met de powerpophymne Your Love, waarin de liefde van Lewis voor glamrock voelbaar is.

Diverse rockers overleden