• Aleksander "Olass" Mendyk (Acid Drinkers) - 2008
  • Munetaka Higuchi (Loudness) - 2008
  • Scott Smith (Loverboy) - 2000

Goatmoon - Stella Polaris
Label: Werewolf Records
Goatmoon - Stella Polaris
Satan is grijpbaar voor iedereen en inmiddels een behoorlijk commercieel geaccepteerd mannetje geworden. Hoe eng is de koning van de onderwereld nou nog? Soms is het dan gewoon lekker om een Finse blackmetalband te horen die nummers maakt over de schitterende winterlandschappen van Finland en het hart voor eigen volk en land. Iets waar de duivel je nog wel eens van afleidt.

Goatmoon van meneer Blackgoat Gravedesecrator verblijdt de wereld al sinds 2002 met ongepolijste en oprechte black metal. Dit principe is op dit album dat vernoemd is naar de helderste ster van de Grote Beer (de Poolster), niet anders. De melodieuze passages zijn prominent aanwezig en bovengenoemde laat op Stella Polaris het gaspedaal regelmatig met rust. Dit is absoluut niet erg, want op deze manier laat hij horen ook te kunnen behagen met enkel en alleen de instrumentatie, zoals tijdens Sonderkommando Nord, waarin ook akoestische gitaren te horen zijn. De wortels in de heavy metal worden ook niet onder stoelen of banken gestoken. Zo sluit de openingstrack af met een stevige en doeltreffende heavymetalriff en gitaarsolo. Dit klinkt ontzettend treffend en wekt nieuwsgierigheid op naar de rest van deze plaat.

Wat het beukwerk betreft stelt Goatmoon ook niet te teleur. Het epische Warrior is bijvoorbeeld een track waarin melodie en monotoon pompend drumwerk hand in hand gaan om de luisteraar te hypnotiseren. Dit schijfje bevat ook wat keyboardwerk, maar dit zonder het geheel te storen of te verzuipen in overheersende melodie. Iets waarvan veel collega's nog wat kunnen leren. Wat de vocalen betreft is er weinig sprake van afwisseling, maar dit is ook niet nodig bij dit soort black metal. Meneer Blackgoat laat een schelle en snauwende stem horen die zo nu en dan wordt aangezet met achtergrondvocalen. Dit geeft het geheel een extra maniakale inslag.

Goatmoon heeft met dit schijfje absoluut geen bijster origineel album neergezet, maar we moeten het de beste man nageven dat hij lekkere black metal zeker in de vingers heeft. Deze langspeler doet denken aan de oude Dissection met Bathory-invloeden en dit lijkt mij een groot compliment. Laat het maar sneeuwen en vriezen want met Goatmoon komen we op romantische wijze de winter door.

1. Intro
2. Stella Polaris
3. Kansojen Hävittäjä