• Steel Panther
  • Michael Sweet (Stryper) - 59
  • Moa "Moametal" Kikuchi (Babymetal) - 23

1000mods - Repeated Exposure To...
Label: Ouga Booga And The Mighty Oug

1000mods - Repeated Exposure To...

Een albumrecensie schrijven van een slechte plaat is niet moeilijk. Je kunt hier namelijk vaak veel verbeterpunten aandragen. En bij sterke platen is het eenvoudig om op te sommen wat er allemaal aan deugt. Het lastigste zijn de platen die er een beetje tussenin hangen. Albums die eigenlijk in eerste instantie prima uit te luisteren zijn, maar op langere termijn in de vergetelheid raken. Vaak valt de artiest hierbij weinig te verwijten. Echt slecht is het niet, maar ook allesbehalve memorabel. In die categorie valt ook Repeated Exposure To…, de derde full-length van de Griekse heavy rockers 1000mods.

Qua genreomschrijving wordt in de biografie van 1000mods de wat veelomvattende term heavy rock gebruikt. Eigenlijk maken de Grieken niets anders dan stonerrock in de lijn van Kyuss en Monster Magnet. Daarbij zijn er wat lichte invloeden vanuit de sludge-hoek te bespeuren. Repeated Exposure To… is gezegend met een lekker geluid. Deels door de heldere productie en deels door de band zelf neergezet. De songs worden geheel volgens stoner-traditie gedomineerd door de riffs, die 1000mods lekker dik en groots aanzet. Above179 en Loose openen het album op een weinig originele, maar zeker niet onverdienstelijke manier. Via het opzwepende, naar Red Fang neigende Electric Carve volgt het sterkste nummer van de plaat, The Son. Een prachtige, lang uitgesponnen track, die mede door de tempowisselingen en afwisselende passages boeiend blijft van het begin tot het einde.

Hierna stokt de motor van 1000mods een beetje, want A.W. en On A Stone zijn minder indrukwekkend. Het trage, logge Groundhog Day maakt hierna weer wat goed. Het album wordt afgesloten met het bijna acht minuten durende Into The Spell, dat behoorlijk representatief is voor 1000mods. Het nummer draait aanvankelijk op een zware riff en wordt vervolgens op een mooie manier uitgebouwd. Na wat aardig gitaarwerk volgt er echter geen grote finale, waarop je gehoopt hebt, maar volgt er een fade-out van bijna een minuut. Een anti-climax en een gemiste kans. Hier ontbreekt het de band ook een beetje aan durf, lijkt het. De Grieken bereiken weliswaar met vier nummers elk de zeven-minuten-grens, maar doen in die tijd weinig echte memorabele dingen.

Repeated Exposure To… is allesbehalve een straf om uit te zitten. Sterker nog, de plaat nodigt zeker uit om vaker beluisterd te worden. Toch is de kans ook groot dat dit album vooral op langere termijn gedoemd is om stof te verzamelen in je platenkast. Repeated Exposure To… is geen essentiële aankoop in het genre. Met wat meer durf kan deze band zich zeker nog verder ontwikkelen.

1. Above179
2. Loose
3. Electric Carve