Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 3 februari:
  • Deathstars
  • Halestorm
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • Arve Heimdal (Crest Of Darkness) - 51
  • Dan Spitz (Anthrax) - 59
  • Donald Tardy (Obituary) - 52
  • Ilya "Alan" Piyaev (Psilocybe Larvae) - 50
  • Matt Devries (Chimaira) - 45

• Geoff Nicholls (Black Sabbath) - 2017

Lucifer’s Cold Embrace - Sovereign Heresy
Label: eigen beheer

Lucifer’s Cold Embrace is het soloproject van Martin van Beek. Hij is sinds zijn zeventiende met broer Ivor actief in de rock-/metalband Non-Divine, winnaars van de Metal Bash 2005. Vergeet gerust deze informatie, want in niets is de muziek van Non-Divine te vergelijken met het materiaal op Sovereign Heresy, de eerste ep van Lucifer’s Cold Embrace. Martin deelt de voorliefde van zijn vriendin voor Naglfar en Dissection. Als inspiratiebron voor de blackened death metal op Sovereign Heresy zou ik daar nog een band aan toevoegen; Carach Angren.

Het schrijven en componeren van enkele songs voor zijn vriendin liep uit de hand. Martin vond de inspiratie om door te gaan. Naast het opnemen van de vocalen en de gitaar- en baspartijen in Studio Inflamed, deed hij de programming zelf en heeft hij veel tijd besteed aan het mixen en masteren om dit tot in de puntjes te verzorgen. Ook het artwork met lyrics, voorzien van afbeeldingen van schilderijen als Christ’s Descent Into Hell van Hieronymus Bosch en Der Anatom van Gabriel von Max, ziet er goed uit. Het heeft er alle schijn van dat deze ep slechts een voorproefje is van wat er allemaal nog gaat komen.

Muzikaal is het beslist niet minder verzorgd en tijdens het beluisteren van Gift Of Life, waarvoor recent een lyricvideo verscheen, werd ik meteen gegrepen. Opvallend is het opzwepende karakter en de overeenkomst tussen de vocalen van Martin en die van Dennis Droomers, alias Seregor van Carach Angren. In de giftige, korte opener Rising komt de vergelijking met deze grootmeesters op meerdere fronten sterk naar voren, vooral door de orkestrale samples. Niettemin klinkt Lucifer’s Cold Embrace heel anders door de invloeden van Naglfar en Dissection ermee te vermengen in uitstekende, boeiende composities.

Het enige minpunt van deze verrassend goede release, met Black Death als hoogtepunt, is het aantal nummers. Het is slechts een ep met vijf tracks. Gelukkig staat in het artwork vermeld dat Lucifer’s Cold Embrace volgend jaar terugkomt met The Elegy Of Lilith. Ik laat me graag op deze wijze omarmen door Lucifer en brand nu al van nieuwsgierigheid. Dit is geweldig!

1. Rising
2. Black Death
3. The Gift Of Life