• Jason Becker (Cacophony) - 55
  • Jon Oliva (Savatage) - 64
  • Rick Davies (Supertramp) - 80

Zornheym - The Opposed
Label: Non Serviam Records
Zornheym - The Opposed
Zornheym staat vooral bekend om zijn baswerk bij Dark Funeral, maar is daarnaast ook betrokken bij Aktiv Dödshjälp en hij was dat bij Devian en Suicidal Seduction. Tomas Nilsson, zoals hij eigenlijk heet, had al jaren het idee om zijn eigen ideeën vorm te geven en vond in drummer Pär 'Angst' Johansson (Diabolical) een gelijkgestemde. Daarna sloten zanger Richard Bendler (gitarist bij Facebreaker) en gitarist Scucca aan.

The Opposed is de eerste kennismaking met het eigen werk van Zornheym, die bij deze entiteit leadgitaar speelt en de belangrijkste songwriter is. Wat kun je als luisteraar verwachten? Symfonische extreme metal. Stel je een mix van Dissection, King Diamond en Dimmu Borgir voor en je krijgt een duidelijk beeld. De toegankelijke single, die uit een nummer bestaat en daarmee dat begrip eer aandoet, bevat een echt koor met daarin onder andere Lars 'Lerta' Palmqvist (Scar Symmetry) en het strijkerscombo Dies Iona Ensembly. Karakteristiek zijn het doublebasswerk, de melodieuze (blackmetal)riffs, King Diamond-thematiek en verstaanbare deathscreams. Het nummer is clean geproduceerd door Zornheym zelf met hulp tijdens de opnamen en mastering van Sverker Widgren (October Tide, Diabolical).

De single maakt deel uit van een concept dat draait om de verschrikkingen van een mentaal instituut en die van zijn patiënten. Elk nummer op het debuutalbum Where Hatred Dwells And Darkness Reigns, dat later dit jaar uitkomt, vertelt het verhaal van een van de patiënten, in dit geval Edward van Rheingold (Zornheim inmate No. ZH000A27). Inspiratie komt van mythes, legendes en documentaires over doorgedraaide criminelen. De grafische component vormt een belangrijk aspect in het geheel. De cover is ontworpen door fotograaf/designer Jens Rydén (Marduk, Thyrfing). In de nabije toekomst volgen korte grafische verhalen met een verdere verkenning van de thematiek.

The Opposed is een zeer aardige kennismaking met Zornheym die benieuwd maakt naar Where Hatred Dwells And Darkness Reigns. Na het beluisteren van de single heb je trek in meer. Het nummer blijft goed hangen. Beslist een goed voorteken dus. Muzikaal zit het simpel, maar prima in elkaar. Wat met name interessant is, is de vertaling van het concept in beeld. Daarin wil Zornheym zich onderscheiden. We zullen het hoogstwaarschijnlijk gaan meemaken.

1. The Opposed

Toegevoegd: 11 oktober 2016

19 juli: