20-10-2021

Brutus - Slachtbeest
Jaar van release: 2003
Label: Unique Leader Records
Brutus - Slachtbeest
Ik heb onlangs nog deze Neanderthalers live mogen aanschouwen in het vooprogramma van Macabre, en wat me gelijk opviel was de ongelofelijke strakheid waarmee de nummers werden vertolkt. Het was bruut, bruut en nog eens bruut, maar tegelijkertijd bekruipt je de angst dat een volledig album wel eens tegen zou kunnen vallen, als de sound niet zo lekker is.

Welnu, dat debuut is er dus, en de mensen die er hetzelfde over dachten als ik kunnen gerust zijn: Brutus ragt! De nummers knallen als betonnen bowlingballen je speakers uit, de riffs zijn goed doordacht en de drummer is snel en strak. De onverstaanbare grunts doen een beetje Mortician-achtig aan, waarbij vermeld moet worden dat in de refreinen (voor zover je die kunt ontdekken) door 3 man tegelijkertijd gegromd en gegorgeld wordt! Dit, doorspekt met een paar krijsen van een persoon die duidelijk de waanzin nabij is, geeft nog een lekker ranzig randje aan de muziek.

Ranzig zijn ook de teksten, die deze keer om verkoopsredenen (?) niet in het boekje vermeld staan. Met titels als “Darmschurft”, “Vleespomp”, “Lijfstraf” en “Bloedspoor” valt dat overigens ook wel te begrijpen. Voor de echte freaks die niet vies zijn van wat uitgerukte darmen en bloederige martelingen hier en daar kan men gelukkig naar de band mailen om de lyrics te ontvangen.

Bruut, lomp, bruut, snel, bruut, laag, bruut, een prima Nederlandse Death Metal schijf van een prima Nederlandse Death Metal Band dus, die wat mij betreft nog even in de cd-speler zal blijven hangen. Oh, en heb ik al gezegd dat het bruut was? Nee? BRUUUUUUUUUUUT!

1. Ontrouw
2. Darmschurft
3. Onan