Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

27 januari:
  • Bullet For My Valentine
  • 29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • Daniel González (Darksun) - 41
  • Heikki Pöyhiä (Twilightning) - 41
  • Huddie "Lead Belly" Ledbetter† - 134
  • Jarpen (Elvenking) - 44
  • Kita (Lordi) - 48
  • Louie Clemente (Testament) - 57
  • Melissa Bonny (Ad Infinitum) - 29

• Jimmy Bain (Dio) - 2016

Kausalgia - Dreamquest
Label: Saarni Records
Kausalgia - Dreamquest
Finland staat garant voor een gigantische hoeveelheid metalbands die melodie en sfeer hoger in het vaandel hebben staan dan technisch vernuft. Dit geldt van Nightwish tot Sargeist en van Amorphis tot Apocalyptica. Wat dat betreft kunnen we spreken van een typisch Finse sound. Kausalgia is Fins voor causalgie (zenuwpijn) en ook deze band maakt gebruikt van deze herkenbare inslag. Dreamquest is het debuutalbum van deze heren.

Het album gaat kalm van start met een mooi pianostukje en een aanzwellende keyboardpartij. Vanaf hier is het duisternis wat de klok slaat. Een mix van Katatonia-achtige riffs en blackmetalscreams worden gedragen op constante en eentonige keyboardpartijen die de luisteraar hypnotiseren. De ritmesectie is tevens weinig afwisselend, maar dit is ook niet nodig want het draait tenslotte om de sfeer en de dramatische melodieën en dat is dan ook precies waar de heren goed in zijn. Ondanks dat ze niets op elkaar lijken doemen vergelijkingen met (de latere) Thyrfing en Shining bij me op.

Zanger Markus Heinonen brengt typisch blackmetalgekrijs ter gehore, maar dan verstaanbaar. Ook laat hij zich regelmatig dienen van een Celtic Frostiaanse oeh! Verder is de muziek alles behalve druk of pittig. Er wordt zo nu en dan qua drums wel gas gegeven, maar over het algemeen blijft alles voortkabbelend en sfeervol. Vooral de simplistische en gotische pianoklanken dragen ontzettend veel bij aan het karakter van deze schijf. Dit kan voor veel mensen saai zijn, maar de melodieën zijn dusdanig aangrijpend en vol dat er van verveling geen sprake hoeft te zijn. Ogen dicht en genieten maar.

Ondanks dat deze schijf nergens echt losbarst is het genieten geblazen. De melodieën doen meer dan eens denken aan de oude My Dying Bride en Anathema, maar dan met een dikke laag zwarte smurrie eroverheen. Een absolute aanrader voor liefhebbers van Shining, Katatonia en symfonische black metal zoals de oude Dimmu Borgir. Kortom: voor elk wat wils.

1. The Call
2. Thorns
3. Sarastus