• Piero Paravidino (Mesmerize) - 50
  • Robert Balci (Stormwitch) - 52

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

DevilDriver - Trust No One
Label: Napalm Records
DevilDriver - Trust No One
Plichtsgetrouw komt DevilDriver elke twee jaar met nieuw materiaal op de proppen, maar deze keer moesten fans een jaartje langer wachten. De belangrijkste reden hiervoor is dat frontman Dez Fafara weer op pad ging met zijn oude bandmakkers van Coal Chamber en zelfs een comebackplaat uitbracht. Ook gaf deze langere adempauze de mogelijkheid om op zoek te gaan naar nieuwe bandleden. Gitarist Jeff Kendrick en drummer John Boecklin - beiden leden van het eerste uur - vertrokken en zijn opgevolgd door Neal Tiemann en Austin D’Amond. Met de nieuwe bezetting is het dan nu eindelijk tijd voor de zevende release van de groep uit Santa Barbara: Trust No One.

Fafara’s uitstapje met Coal Chamber en het bijbehorende album Rivals werd over het algemeen slecht ontvangen. Het bleek gelukkig geen voorteken te zijn voor de nieuwe plaat van DevilDriver. Ook met nieuw bloed klinkt het vijftal als vanouds met een mix van groove, thrash en melodieuze death metal. Opener Testimony Of Truth komt in eerste instantie nog wat tam over, maar versnelt halverwege met strakke riffs en dito drumspel. Dez Fafara spuwt zoals gebruikelijk weer gif op zijn eigen karakteristieke manier en is vocaal uitstekend in vorm op Trust No One. Wie de meeste indruk maakt, is misschien wel de nieuwe drummer Austin D’Amond, die speelt alsof hij al jaren onderdeel uitmaakt van de band.

Het gros van het materiaal is weer kwalitatief hoogstaand. Met furieuze en stampende nummers als Bad Deeds, My Night Sky en de titeltrack komt elke fan voldoende aan zijn trekken. Het absolute hoogtepunt van de plaat komt halverwege met Daybreak, waar agressie en melodie samensmelten tot één blok graniet. Het slotstuk van dit album is misschien wat minder pakkend, maar blijft ver van de ondergrens vandaan.

Trust No One is niet significant beter of slechter dan de gemiddelde DevilDriver-plaat. Het is vooral weer een uitstekend album geworden waar elke liefhebber van moderne Amerikaanse metal prima mee uit de voeten kan. Ondanks dat de bezetting van de band behoorlijk gerenoveerd is, blijven de heren dezelfde stijl hanteren waarmee de laatste jaren veel succes is geboekt. En waarom zou DevilDriver ook veel veranderen? In deze vorm kunnen ze in ieder geval nog jaren mee.

1. Testimony Of Truth
2. Bad Deeds
3. My Night Sky