• Ian McLagan (Faces) - 2014
  • Scott Weiland (Stone Temple Pilots) - 2015

Deathronic - Duality Chaos
Jaar van release: 2013
Label: Mighty Music
Deathronic - Duality Chaos
Zo, dat is lekker op tijd. We kregen recentelijk een promo binnen van Duality Chaos, de eerste ep van het Franse eenmansproject Deathronic, die reeds in 2013 verscheen. Beter laat dan nooit moet de afzender gedacht hebben. Bij deze release is die wijsheid wel van toepassing, want de muziek luistert lekker weg.

De man achter dit project is Amine Andalous. Samen met Cedric Alles en Gregory Vimont speelt hij ook nog in Heavyction. De naam Deathronic is enerzijds een hommage aan Chuck Schuldiner, waar Amine fan van is, anderzijds refereert het aan de elektronische invloeden. Verwacht echter geen kruising tussen Death en electro metal. De naam zet je wat dat betreft op het verkeerde spoor. Duality Chaos omhelst een veelvoud van stijlen, variŽrend van rock tot melodeath, van symfonische metal tot doom en meer. De melodische factor overheerst en het tempo ligt doorgaans laag.

Elke track heeft een onderscheidende identiteit. Ephemere is een kort, symfonisch intro met een koor, piano en ambient keyboard-akkoorden. Bloody Lust bevat heavymetalriffs en Arch Enemy-twinleads. Daar zijn in beperkte mate synthesizermelodieŽn aan toegevoegd. Het vollere Kalila Wa Dimna combineert symfonische metal met oriŽntaalse elementen. Wederom duikt hier het gitaarwerk op dat aan Arch-Enemy doet denken.

De tracks liggen lekker in het gehoor en zijn behoorlijk geproduceerd. Jammer is dat sommige songs worden gefaded. Hierdoor lijken ze niet helemaal af. Zo zijn beide delen van Disharmonica wat aan de korte kant (het eerste deel is een intermezzo). Waarom geen mooi bruggetje maken tussen beide? In deel twee gaan de twin-leads en getokkel prima samen met de keyboardpartijen en is de combinatie van doom en gothic geslaagd. Anno 1423 (duidend op het jaar 2002, omgerekend van de Islamitische kalender naar de jaartelling zoals wij die kennen) is een mix tussen dark metal en gothic. Voor deze catchy track is vorig jaar een clip gemaakt. Het nummer bevat in tegenstelling tot de andere tracks cleane vocalen en blijft door het catchy refrein makkelijk hangen.

Duality Chaos is een aangename release die wat kort aanvoelt, zeker omdat Kalila Wa Dimna (No Vox Mix) een overbodige extra track is. Amine laat horen dat hij van vele stijlen thuis is en catchy melodieŽn componeert. Het is alleen jammer dat meerdere nummers geen mooie staart hebben gekregen. Desondanks is Duality Chaos een prettige kennismaking en Deathronic een project om in de gaten te houden.

1. Ephemere
2. Bloody Lust
3. Kalila Wa Dimna