• Frank Ferreira (Helstar) - 58
  • Jeremiah Riley (Lucifixion) - 46
  • Rhett Forrester (Riot)† - 67

The Vintage Caravan - Voyage
Jaar van release: 2014

The Vintage Caravan - Voyage

Het is geen geheim dat de retrogolf binnen de hardrock en metal op volle sterkte is de laatste jaren. Uiteraard pikken de grote labels dat op. Zo ook Nuclear Blast. Het IJslandse trio The Vintage Caravan bracht in 2012 al haar album Voyage uit, maar anno 2014 komt Nuclear Blast met haar uitgave. Hiermee heeft het label een goede zet gedaan, want het jonge gezelschap levert met Voyage een sterke plaat af.

In een klein uur tijd laten de IJslanders duidelijk merken dat ze waardering hebben voor legendarische seventies bands zoals Deep Purple, Cream, Black Sabbath, Led Zeppelin en Blue Cheer. Eigenlijk is de plaat continu een feest van herkenning en hoor je in elk nummer wel een band terug. Het album begint lekker met Craving en Let Me Be, beide ideale songs om een album te openen. De stevige riffs en aardige solo’s trekken meteen de aandacht van de luisteraar. Het eerste rustpunt is de semi-ballad Do You Remember, een nummer waarbij vooral de solo er in positieve zin uitspringt.

Op Expand Your Mind steken de heren hun voorliefde voor geestverruimende middelen niet onder stoelen of banken. Dit nummer is de eerste single van de plaat en dat is een goede keuze, want het is één van de completere nummers van de plaat. Check overigens ook de zeer wazige clip die bij dit nummer hoort. Ook de psychedelica uit de jaren zeventig komt aan bod. Met name op het prachtige Winterland laat de band zich van haar dromerige kant horen. Absolute hoogtepunt is het stampende Midnight Meditation waar de invloeden van Black Sabbath duidelijk hoorbaar zijn.

Productioneel is er ook weinig op te merken. De plaat klinkt aan de ene kant hard en fris, maar heeft toch die gruizige seventies-sound. Het is duidelijk dat deze heren ondanks hun jonge leeftijd uitstekend kunnen spelen. The Vintage Caravan heeft met Voyage een sterk psychedelische hardrockplaat gemaakt en uit alle invloeden een eigen sound gecreëerd. Een retroplaat zoals het zou moeten.

1. Craving
2. Let Me Be
3. Do You Remember