13-12-2019

Chrome Division - Infernal Rock Eternal
Jaar van release: 2014
Chrome Division - Infernal Rock Eternal
Chrome Division is een band uit Noorwegen die onvervalste heavy metal speelt. De band is vooral bekend als side project van Shagrath, de zanger van Dimmu Borgir. Laat je daardoor echter niet op het verkeerde been zetten, want Chrome Divsion heeft niks met black metal te maken. Chrome Divsion speelt metal in de stijl van Motörhead, met hier en daar hardrock, stoner en bluesrock invloeden. Infernal Rock Eternal is alweer het vierde studio album van de in 2004 opgerichte band. Het vorige album Third Round Knockout (2011) werd minder goed ontvangen door het commerciële karakter en de voorspelbaarheid. Dit is het tweede album met zanger Shady Blue, ik ben benieuwd of dit album weer de lijn omhoog te pakken kan krijgen.

Het album begint met een instrumentaal nummer Good Morning Riot, gevolgd door de single Endless Nights, een lekker rock nummer met een catchy meezing refrein. Bij het volgende nummer She’s Hot Tonight gaat het gas erop, dit nummer heeft een mooi jaren ‘90 geluid en een geweldige solo aan het einde. Gaandeweg het album worden de riffs ruiger en klinkt het steeds stoerder. Het gitaarspel is werkelijk geweldig, in nummers als The Absinthe Voyage en On The Run Again knallen de verschillende solo’s om je horen. Ook past de ruige stem van Shady Blue uitstekend bij de muziek, zijn stem doet regelmatig aan die van Sammy Haggar denken.

De nummers klinken voorspelbaar en daar is helemaal niets mis mee. Chrome Divsion biedt zoveel kwaliteit, op alle vlakken. De uitvoering van de mix van heavy metal met hardrock is uitstekend. Het tempo wordt voortdurend afgewisseld. Ruige heavy metal riffs worden afgewisseld met rustige en gevoelige bluesrock passages. In een nummer als Mistress In Madness wordt het tempo heerlijk opgevoerd.

Chrome Division laat met Infernal Rock Eternal duidelijk horen dat ze de weg naar boven weer gevonden hebben. Knallende heavy metal, met een heerlijk stoer geluid. Een degelijke plaat die geen moment verveelt. Dit is een album waar veel liefhebbers van dit genre wel iets mee kunnen. Mocht je nog niet bekend zijn met Chrome Division en houd je van een stevige portie heavy metal, dan is Infernal Rock Eternal absoluut het luisteren waard. Een heerlijk album om tijdens het touren in de auto te draaien of op je motor als dat kan?

1. Good Morning Riot
2. Endless Night
3. (She's) Hot Tonight