• Aleksander "Olass" Mendyk (Acid Drinkers) - 2008
  • Munetaka Higuchi (Loudness) - 2008
  • Scott Smith (Loverboy) - 2000

The Devin Townsend Project - The Retinal Circus (dvd)
Jaar van release: 2013
Label: InsideOut Music
Aan Devin Townsend kun je het wel toevertrouwen om er wat leuks van te maken. Zo ook van zijn speciale Retinal Circus show, die hij in oktober 2012 gaf in London. Een jaar daarvoor speelde hij in dezelfde stad nog alle vier de albums van zijn Devin Townsend Project integraal, tijdens The Retinal Circus komt materiaal van heel Townsends oeuvre voorbij. Gelukkig voor iedereen die niet naar London kon is dit optreden nu op blu-ray, dvd en cd verschenen.

Dat je naar iets speciaals kijkt merk je al gelijk bij de opening. Niemand minder dan Steve Vai, die in 1993 Townsend een kans gaf om op zijn album Sex & Religion te zingen, opent de show via een boodschap op de videoschermen. Hij zal tussen de nummers door nog vele malen terugkeren om het verhaal van de show de begeleiden. Want The Retinal Circus is niet zomaar een optreden, het is echt een show. En zodra twee koren het podium opkomen begint de show pas echt.

De band bestaat uit de vaste begeleidingsband waar Townsend de laatste jaren mee op tour is, bestaande uit bassist Mike Young, gitarist Dave Young en drummer Ryan Van Poederooyen. Geen onbekenden in het Townsend-kamp, dus. Tevens verzorgt niemand minder dan Anneke Van Giersbergen een speciale gastrol tijdens de hele show, waardoor het niet alleen Devin zelf is die de vocalen verzorgt. The Retinal Circus is een show waar materiaal uit alle hoeken van Devins carrière gespeeld wordt, al lijkt de nadruk toch wel op The Devin Townsend Project te liggen. Maar ook komt natuurlijk Ziltoid voorbij en worden songs gespeeld van Infinity (1998), Synchestra (2006), Physiciast (2000) en Ocean Machine: Biomech (1997). Ook wordt Strapping Young Lad (met gastrol voor Jed Simon) niet vergeten. Het mooie is, het is allemaal overduidelijk Devin Townsend en het past in deze live setting ook allemaal goed bij elkaar.

Zoals gezegd is The Retinal Circus niet zomaar een optreden, het is echt een show. De hele tijd is er wel wat gaande op het podium. De leden van eerdergenoemde koren komen nog in diverse personages terug. Zo wordt er gevochten tijdens War tussen een groep gedost in Devin Townsend Project shirts en een groep met Ziltoid-shirts, zien we dansers aan doeken en een bizarre geboorte tijdens Baby Song en komen de aliens natuurlijk tijdens de Ziltoid-nummers. Maar dat is slechts een kleine greep van alles wat er gaande is. Van begin tot eind is The Retinal Circus een show waar zelfs de Metallica's en Iron Maidens van deze wereld jaloers op kunnen zijn.

1. Intro
2. Effervescent!/True North
3. Lucky Animals