• Steel Panther
  • Michael Sweet (Stryper) - 59
  • Moa "Moametal" Kikuchi (Babymetal) - 23

Olc Sinnsir - The Throne of Dead Emotions
Jaar van release: 2003
Label: Oaken Shield
Op Oaken Shield, het Franse black metal label dat me in het verleden al wist te verrassen met goede platen van bands als Temple of Baal, Lucifugum en Nehemah (evenals een aantal minder spectaculaire albums), verschijnt het debuutalbum van Olc Sinnsir, een band die de ijskoude klanken van rauwe oldschool black metal combineert met de warme klanken van de Franse taal.

Op het eerste gezicht komt dit natuurlijk over als een zure grap, en ik was aanvankelijk dan ook zeer sceptisch. Met de combinatie black metal en het Frans was ik al enigszins bekend door middel van releases van onder andere Crystalium en Anorexia Nervosa, maar voordat "The Throne of Dead Emotions" z'n eerste draaibeurt in mijn cd-speler had volbracht, had ik nog nooit zo'n soort Franstalig black metal album gehoord. Ongeveer de helft van de teksten zijn echter in het Engels geschreven, en daardoor behouden de Frans gezongen stukken hun bijzondere voorkomen. Er zullen zeker lieden zijn die hier hun neus voor optrekken, maar als je een beetje een open-minded instelling hebt, zul je ontdekken dat "The Throne of Dead Emotions" op vocaal gebied klanken biedt die je zelden in dit soort rauwe black metal hoort. Enfin, genoeg geleuter over taal.

Muzikaal gezien steekt "The Throne of Dead Emotions" goed in elkaar. Voorzien van een zeer rauw, zwartgeblakerd geluid, en bekleed met bezwerende gitaren, explosieve blastpartijen en de overtuigende vocalen van mijnheer Andralath Svartsinn, is dit album een toonbeeld van goed gespeelde, sfeervolle black metal. Originaliteit is wederom ver te zoeken, maar luisterend naar deze kwaadaardige Fransen gaat mijn black metal-hart ongecontroleerd bonken, en ik respecteer de keuze om eigen taal te gebruiken, vanwege het simpele feit dat een niet te onderschatten deel van de 'true black metal horde' uit principe alleen al dit album zal verwerpen vanwege de zachte, warme klanken van het Frans.

De idioten. "The Throne of Dead Emotions" is een bovengemiddeld goede black metal plaat, die z'n zwart-witte hoes en occulte voorkomen eer aan doet. Downloadtips: "The Infection of Light" en "The Scars of the Martyrs". Luister en val ten prooi aan de grillen van Olc Sinnsir.

1. The Coronation of Despair
2. The Infection of Light
3. L'Epitre de Purete
4. Son of the Impure
5. Under the Throne of Dead Emotions
6. The Scars of the Martyrs
7. Luciferi Praeminentia

Reviewer: Patrick T.
Toegevoegd: 1 september 2003

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn 2001-2022 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.