• Marie Fredriksson (Roxette) - 2019
  • Matt Williamson (Power Of Omens) - 2006
  • Nicholas "Razzle" Dingley (Hanoi Rocks) - 1984

James Byrd's Atlantis Rising - Beyond The Pillars
Jaar van release: 2011
Label: Lion Music
Lekker, die klassieke hardrock. In dit geval echt klassiek, want het materiaal van dit schijfje stamt uit 1987. Destijds begon de van Fifth Angel bekende gitarist samen met zanger Freddy Krumins songmateriaal in elkaar te zetten voor een beoogde soloplaat. Het onder alles behalve ideale omstandigheden opgenomen materiaal bleef echter jaren op de plank liggen, totdat de zanger zijn archief vorig jaar begon op te ruimen. Gelukkig maar, want Beyond The Pillars ligt in het verlengde van de melodieuze metal/hardrock waarmee Fifth Angel toen furore maakte.

Stevige hardrock met een metalen randje dus, dat is wat we hier als opgewarmde prak voorgeschoteld krijgen. Een deel van de nummers verscheen al op het solodebuut van de gitarist, maar daar krijg je ook een aantal niet eerder verschenen songs bij. Als Krumins nog meer van dit soort materiaal in de vriezer heeft liggen, dan mag hij gerust nogmaals contact opnemen met Lion Music. James Byrd speelde bij Fifth Angel al de sterren van de hemel en zijn solowerk mag er ook zijn, maar op dit album is pas echt te horen hoe de ondergewaardeerde snarenplukker is. De gitarist is een samensmelting van klassieke shredders, Malmsteen en de gitaristen van de oude (US metal)school. Geen nodeloos gepiel, maar fraaie ronde gitaarsolo's en lekkere riffs die de composities heel behoorlijk bij elkaar houden.

Vlak overigens ook de kwaliteiten van Krumins niet uit. De man heeft een lekkere rockstrot en kan zowel hoog als laag flink uithalen. Zijn bereik is prima en met zijn mooie melodieuze zanglijnen geeft hij menig song extra kleur. Misschien dat dergelijk songmateriaal tegenwoordig wat gedateerd klinkt, maar liefhebbers van Whitesnake, Malmsteen en natuurlijk Byrd zelf kunnen hier simpelweg niet omheen. Met nummers als Angel Of Mercy en Let It Out trekken Byrd, Krumins en de band bovendien lekker stevig van leer zonder het gevoel voor pakkende melodieën uit het oog te verliezen. De ouderwetse sound (het album werd met een mobiele studio live opgenomen, zonder publiek) bezorgt de gitaarlijntjes, drumsalvo's en zang een prettige galm die onmiddellijk terug doet denken aan typische jaren tachtig producties. Gedateerd? Misschien, maar zeker niet minder genietbaar.

1. Chasing The Shadows Away
2. Fallen Warrior
3. I Don’t Believe In Love (Falling In Lust)