• Shane Embury (Napalm Death) - 55
  • Tim Yeung (Hate Eternal) - 44

Deicide - Till Death Do Us Part
Jaar van release: 2008
Label: Earache Records
Deicide - Till Death Do Us Part
Als er n band in de death metalscene is die een typisch voorbeeld van 'love it or hate it' is, dan is dat wel Deicide. De band heeft onherroepelijk een aantal genreklassiekers op zijn naam staan die nog steeds als mijlpalen worden gezien. Daar tegenover staan echter een aantal matige tot zeer zwakke platen. Het consistent infantiele gedrag en dito uitlatingen van de heer Benton sinds jaar en dag leider van Deicide dragen ook niet echt bij aan de algehele perceptie van de band.

Toch lijkt Deicide nog steeds bestaansrecht te hebben. Mijn collega Lana stak haar genoegen over het dit jaar verschenen To Hell With God niet onder stoelen of banken. Ook het in 2006 verschenen The Stench Of Redemption laat een vurige en gedreven band horen, met als gevolg een ijzersterke death metalplaat. Tussen die twee albums verscheen ook nog het wat minder regelmatig besproken Till Death Do Us Part. Ook op Metalfan is dit album destijds onbesproken gebleven. Aangezien we het hier wel hebben over n van de meest bekende namen in het genre, is een terugblikkend oordeel dus alsnog op zijn plaats.

Helemaal onbegrijpelijk is het gebrek aan aandacht voor Till Death Do Us Part echter niet, want in vergelijking met zijn voorganger The Stench Of Redemption verbleekt dit album nogal. De instrumentale opener The Beginning Of The End en het titelnummer hebben weinig om het lijf en klinken vooral verrassend mat. Gelukkig lijkt de band hierna weer wat van het vuur en de pit van zijn voorganger gevonden te hebben. Zo knuppelt Hate of All Hatreds er lekker op los maar mist het nummer wel de vlammende solos die de voorganger naar een hoger niveau tilden. Ook nummers als In The Eyes Of God en Not As Long As We Both Shall Live klinken zeker niet verkeerd.

Toch blijft Till Death Do Us Part een album dat vooral als een verplicht nummertje klinkt. Niet geheel toevallig is het album namelijk ook het laatste wapenfeit voor Earache Records. Het resultaat is een plaat die zeker zijn momenten heeft, maar uiteindelijk niet echt weet op te vallen in de stroom deathmetalreleases van de laatste jaren. Eerst even goed luisteren is dan ook het devies.

1. The Beginning Of The End
2. Till Death Do Us Part
3. Hate Of All Hatreds