25-11-2020

Insidead - Chaos Elecdead
Jaar van release: 2011
Label: Massacre Records
Insidead - Chaos Elecdead
Ruim dertien jaar na de oprichting van de band Insidead is het deze Grieken gelukt om een debuutalbum uit te brengen. Na een tweetal demo’s en een optreden op Wacken Open Air 2009 werd het Duitse Massacre Records bereid gevonden om Chaos Elecdead op de markt te slingeren. Niet het minste label dus.

Ik wil je niet langer in spanning houden. Chaos Elecdead is geen bijzondere plaat geworden. De afwisseling wordt er goed ingehouden doordat de band regelmatig van stijl wisselt. Ook de productie is uitstekend (verdienste van R.D. Liapakis), maar daarmee zijn de belangrijkste pluspunten wel opgesomd. Jarenlang heeft de band riffs, solo’s, breaks en dergelijke lopen verzamelen en nu is er de gelegenheid om dit in een blender te stoppen en er veertig minuten muziek uit te persen. Sommige technische partijen kan ik wel waarderen, totdat ze abrupt worden afgebroken. Veel overgangen klinken me te geforceerd. Poeslieve momenten worden opgevolgd door slechte death metalstukken.

Insidead heeft simpelweg zijn eigen valkuil gegraven door zoveel te wisselen tussen heavy, thrash en death metal. Er is geen sprake van echte songs, want het zijn gewoon lange aaneengeregen flarden van ideeën. Het zangwerk is op sommige momenten tenenkrommend. Vooral wanneer George T. zuiver probeert te zingen, past het absoluut niet bij de muziek. Ik zal toegeven dat bijvoorbeeld de titeltrack nog best leuk is, maar kan werkelijk niets met Rise My Head en Have No Fear. Zo zit dit album in elkaar. Dit is aardig en dat niet.

1. No I.D.
2. Blood 4 Blood
3. Time