• Tim Roth (Into Eternity) - 46

• Huddie "Lead Belly" Ledbetter - 1949

Gallhammer - Gloomy Lights (re-release)
Jaar van release: 2009
Label: Peaceville Records
Gallhammer - Gloomy Lights (re-release)
Rond 2007 kwam de loopbaan van deze drie Japanse dames in een stroomversnelling, door de zorgvuldig opgebouwde hype van platenmaatschappij Peaceville Records. Rond die tijd bracht het label de compilatie CD The Dawn Of... uit en het media offensief beginnen. Snel werden er ook enkele tours opgezet, onder andere met het Noorse gestoorden-collectief Skitliv. Later zou één van de dames in het huwelijksbootje stappen met Maniac (ex-Mayhem), die ook deel uitmaakt van Skitliv. Een productief jaar voor de Japanners, dat zeker...

Wie de dames op die tour heeft mogen aanschouwen kan meepraten over de intensiteit van de show. Die intensiteit en de puurheid van hun enthousiasme is de rode draad door al hun werk en zeker de kracht van de muziek. Want de nummers op dit eerste album zijn zeker niet allemaal van een hoogstaand niveau, maar dat dit een sympathieke plaat is met het nodige avontuur was in 2004 al duidelijk. De muziek is hier nog iets rauwer en minder toegankelijk dan op het veel betere Ill Innocence van 2007. Echte knallers ontbreken hier ook, een nummer als Killed By The Queen dat het tweede album extra sterk maakte mist hier eigenlijk. Het zware, dissonante karakter van Gloomy Lights maakt dit toch een bijzonder album. Op momenten traag en ronkend als Sunn 0))) dan weer snel en furieus als een oude Zweedse punk plaat. Muzikaal zweeft het hier ergens tussen Amebix, Hellhammer en het oudste werk van Burzum in.

Deze heruitgave van het origineel dat uitgebracht werd door Bestial Burst, is zeker geen overbodige luxe aangezien dat debuut al een flinke tijd lastig te krijgen is. De layout is er ook op vooruitgegaan, met respect voor het origineel is alleen het zwart naar mat zilver gegaan en is het geheel in een mooie witte stevige digipack gestoken. Voor de liefhebber zijn er ook nog twee bonustracks toegevoegd die nergens anders verschenen zijn.

1. Endless Nauseous Days
2. Crucifixion
3. Tomurai: May Our Father Die