• Tim Roth (Into Eternity) - 46

• Huddie "Lead Belly" Ledbetter - 1949

Vetus Obscurum - Blood Revelations
Jaar van release: 2009
Label: Debemur Morti Productions

Vetus Obscurum - Blood Revelations

Een geluid dat we de laatste jaren steeds vaker uit de gelederen van Debemur Morti horen, is dat van misantropische black metal. 2009 bracht ook weer zulke releases, waaronder de EP van Vetus Obscurum, getiteld Blood Revelations. Hoewel de band nog niet eerder iets uitbracht, zal een enkeling bij het horen van de bandnaam verrast opkijken. Vetus Obscurum is namelijk een project van Numinas, beter bekend van Krohm. Vetus Obscurum werd in 1995 al opgericht, om een jaar later in de ijskast te verdwijnen. In 2008 werd de band weer nieuw leven ingeblazen.

Blood Revelations telt vier nummers die samen goed zijn voor nog geen half uur aan desolate black metal. Redelijk sfeervolle black, gespeeld op een niet al te laag tempo, passeert in die tijd de revue. De afwisseling tussen de nummers is minimaal, maar door de veelal vloeiende overgangen maakt dat niet veel uit. Je hebt het idee met slechts een nummer of twee te maken te hebben. Alleen de opening van het titelnummer zet je kort op het verkeerde been, door de ruizige Gregoriaanse zang waarmee het opent.

Daar en op andere momenten weet de band wat subtiele veranderingen in hun geluid aan te brengen, om vervolgens op de oude voet weer verder te gaan. Zo zweef je minuut na minuut door het ogenschijnlijk eindeloze verwrongen landschap dat deze heren presenteren. De momenten waarop de band je wekt uit deze nare droom zijn een welkome afwisseling en geven Blood Revelations zijn bestaansrecht. Al is het wat magertjes, Vetus Obscurum weet zich te onderscheiden. Mijn hoop is dat ze dit de komende jaren ook vol zullen houden. Voor hun eigen bestwil, welteverstaan.

1. Vetus Obscurum
2. The Omen From The East
3. Antidote To Humanity