20-10-2020

DoubleDrive - Blue In The Face
Jaar van release: 2003
Label: Roadrunner Records
DoubleDrive - Blue In The Face
Uit de eindeloze stroom Nickelback klonen is, na onder meer Default en Theory Of A Deadman, ook het Amerikaanse doubleDrive voortgekomen. Opmerkelijk is dat deze band niet(!) door Nickelback's frontman Chad Kroeger wordt gesteund door middel van composities of co-productie. Wel stonden er twee andere grote namen achter de knoppen, namelijk John Philip Kurzweg (Creed, Puddle Of Mudd) en Michael Barbiero (Guns n' Roses, Metallica, Tesla, Life Of Agony, de lijst is eindeloos) die ieder een aantal songs voor hun rekening namen. De invloeden van dit tweetal zijn dan ook duidelijk te horen.

11:59 is een aardige opener, maar ik moet opmerken dat het gitaargeluid nogal dun is, hetgeen zo blijft bij de andere tracks die geproduceerd zijn door Barbiero. Nummer 2 is ook meteen de eerste single van het album, en gauw word duidelijk waarom. "Imprint" is eenvoudig, pakkend, en het gevoel bekruipt me alles al eens eerder gehoord te hebben, clichématigheid ten top. Het is door het grote aanbod van dit soort singles nog maar afwachten of doubleDrive erin slaagt de Nederlandse top 40 te bereiken.

Vanaf "Hollowbody" gaat de beuk er een beetje in en slechts gehinderd door de saaie ballad "Million People" en acoustische albumafsluiter "Big Shove" ragt het viertal de hele cd vol met lekkere rockers. De schrijver van de songs, wie dat ook is, heeft naast de gebruikelijke alternatieve rockbands ook zijn inspiratie uit de latere albums van Bon Jovi geput en zijn er wat lichte Rage Against The Machine-invloeden te horen.

Maar laten we eerlijk zijn, dit is een Metal e-zine, daar hoort een band als doubleDrive eigenlijk niet thuis. Diehard fans van Black- en Deathmetal zullen hier weinig mee kunnen. Maar voor Metalliefhebbers die af en toe een rustpuntje nodig hebben, niets geven om commercie en 'trueheid', en stiekem(?) alle Nickelback-albums thuis hebben liggen is dit toch mooi een aanradertje. Onderstaand cijfer is dan ook voor de mensen die deze muziekstijl wél goed vinden.

1. 11:59
2. Imprint
3. Hollowbody