• Robert Balci (Stormwitch) - 51

• Tommy Bolin (Deep Purple) - 1976

Incite - The Slaughter
Jaar van release: 2009
Label: I Scream Records

Incite - The Slaughter

Incite is een band bestaande uit jonge honden uit Phoenix, Arizona. Tot zover het gebruikelijke nieuws. De frontman van de band heet namelijk Richie Cavalera, inderdaad, de stiefzoon van metallegende Max. Toch kent dit werk maar weinig raakvlakken met Sepultura, Soulfly of Cavalera Conspiracy. Hoewel Max ongetwijfeld een flinke vinger in de pap heeft gehad, mogen we dit werk compleet los te zien van alles waar stiefpapa zich mee bezig heeft gehouden. Dat verdient de band namelijk wel met het debuutalbum The Slaughter.

Sterker nog: in de band schuilt een groeibriljantje van behoorlijke proporties. De muziek valt te typeren als een sterke mix van thrash en metalcore. Er zijn duidelijke overeenkomsten te horen met een band als Machine Head, zonder dat het te cheesy, voorspelbaar of een complete rip-off wordt. En daarvoor verdient de band alle lof. De elf tracks (exclusief intro) behouden een constant hoog niveau en klinken heerlijk opgefokt en agressief. Vooral de titeltrack zet de toon uitstekend neer voor de rest van het album: strakke riffs, vette versnellingen en meebrulbare refreinen. Ook valt de uitstekende productie hier op van Logan Mader, die al eerder samenwerkte met bands als Devildriver, Divine Heresy en (jawel) Cavalera Conspiracy.

In principe kent het album geen grote of hinderlijke minpunten. Goed, het is niet bijster innovatief wat de band laat horen. Maar daar zal niemand om malen met zo’n heerlijke brok agressie. Talent is er in overvloed en het is nu de tijd om dit volledig te benutten. Als de band per album weer een stukje beter wordt, hebben we aan Incite een hele goede.

1. Intro
2. The Slaughter
3. Nothing To Fear