• Jon Oliva (Savatage) - 64
  • Rick Davies (Supertramp) - 80

Zubzero - Premonition
Jaar van release: 2008
Label: Eigen beheer
Zubzero - Premonition
Een grote frisdrankfabrikant promoot haar lightdrankjes hedendaags met de toevoeging ‘Zero’. Dit is speciaal voor ‘echte’ mannen ingevoerd, zodat het blijkbaar een stoer imago krijgt. Persoonlijk kan ik geen enkele vorm van mannelijkheid erin ontdekken. Uitzondering op de regel is dan het Friese Zubzero. Maar dat is dan ook geen drankje maar gewoon keiharde lompe metal.

De formule is simpel: beuken tot je hartkloppingen krijgt. Op deze demo staan vier korte tracks vol met retesnelle riffs, tempowisselingen, bruut geroffel en ziek gerochel. Ondanks Zubzero zich eigenlijk lijkt te distantiëren van een hardcorestempel, zijn die invloeden wel ruimschoots aanwezig. En ach, als je eerlijk bent is dat helemaal niet erg. De uitvoering is gewoon erg strak en lomp. Agressie met hoofdletters geschreven.

Structureel en instrumentaal zit alles prima in elkaar. De uitvoering krijgt een dikke plus en het zit allemaal lekker in de mix. Origineel is het niet wat ze doen, maar wat ze doen is gewoon goed. Zubzero kan wat mij betreft door naar de volgende ronde. Ik ben benieuwd of ze ‘Liwwadden’ in de toekomst echt op haar grondvesten kunnen laten schudden.

1. Nothing To Prove
2. You Know Your Fate
3. Mindless Day