• Paul H. Landers (Rammstein) - 57

• Matt Williamson (Power Of Omens) - 2006
  • Nicholas "Razzle" Dingley (Hanoi Rocks) - 1984

Archaic - Time Has Come To Envy The Dead
Jaar van release: 2009
Label: Vic Records
Wat is het toch met die heruitgaven van nog redelijk jonge cd’s? Onlangs schreef ik al reviews voor opnieuw uitgebrachte platen van Lazarus A.D. en Chain Reaction en nu is Archaic aan de beurt. Niet dat het allemaal commerciële successen waren, want allen verschenen ze in eigen beheer. Zeker weten doe ik niet, maar waarschijnlijk verscheen ook Time Has Come To Envy The Dead in een oplage waar menig black metalband jaloers op zou zijn.

Archaic bestaat uit een drietal, afkomstig uit Boedapest, Hongarije. Enigszins vreemde bandnaam overigens, want archaïsch (ouderwets) klinkt het in de verste verte niet. Net als de bovenstaande bands spelen deze heren moderne thrash metal, maar ditmaal horen we ook wat progressieve elementen terug. Het is allemaal even wennen. De muziek draagt een duister sfeertje met zich mee en kenmerkt zich verder door snelle, furieuze riffs. het is niet origineel, maar slecht klinkt dit zeker niet.

Halverwege het album komt de grote verrassing. Op Memories gaat de vaart er helemaal uit en zitten we zowaar naar doom metal te luisteren. Dávid Takács laat het gegrunt achterwege en begint geweldig te zingen. Ook op latere tracks zijn de invloeden uit de doom metal te horen en het is eigenlijk jammer dat dit niet op de hele plaat zo het geval is. Aan de andere kant levert dit wel meer variatie op. Time Has Come To Envy The Dead is twee jaar oud en dat betekent hopelijk dat archaic al over nieuw songmateriaal beschikt, want met een positieve ontwikkeling gaan we nog veel van deze band horen.

Vic Records is dolblij met deze band, want Archaic moet volgens hen de eerste generatie bay area én Duitse thrash doen vergeten. Zo ver zijn deze heren nog lang niet en bovendien moet er wel iets heel geks gebeuren wil ik mijn platen van Megadeth, Exodus en Kreator wegdoen. Archaic tourde onlangs wel met Testament door Duitsland en dat geeft ook wel een beetje het huidige niveau van de band weer. Zeker goed genoeg om een topact on the road te vergezellen, maar net zoveel indruk maakt het niet. Erg mooi artwork overigens. Zeer passend bij de muziek.

1. Awakening
2. True Death Of Life
3. Toxic Nightmare