Helloween & Hammerfall in Tilburg

Op Dynamo Metalfest spelen Death Angel, Dress The Dead, Exodus en Testament uit de Bay Area. Welke song van deze acts of van een band waarbij een lid van de gelegenheidsgroep Bay Area Interthrashional heeft gespeeld, wil jij het liefst op DMF 2022 horen?

D.R.I. – Beneath The Wheel
D.R.I. – The Five Year Plan
Death Angel – Seemingly Endless Time
Death Angel – Thrown To The Wolves
Death Angel – Voracious Souls
Dress The Dead – 1969
Exodus – Bonded By Blood
Exodus – The Toxic Waltz
Exodus – War Is My Shepherd
Forbidden – Chalice Of Blood
Forbidden – Step By Step
Heathen – Death By Hanging
Heathen – Hypnotized
Hirax – Bombs Of Death
Hirax – El Diablo Negro
Machine Head – Davidian
Machine Head – Old
M.O.D. – Get A Real Job
Testament – D.N.R. (Do Not Resuscitate)
Testament – Into The Pit
Testament – Over The Wall
The Boneless Ones – Keg Kept A Flowin'
Toxik – There Stood The Fence
Toxik – World Circus
een andere song van de bovengenoemde bands, namelijk:

Geen concerten bekend voor 19-09-2022.
  • Andrea Ferro (Lacuna Coil) - 49
  • Ian Gillan (Deep Purple) - 77
  • Joey Tempest (Europe) - 59
  • John Deacon (Queen) - 71
  • Marco Coti Zelati (Lacuna Coil) - 47
  • Michael Todd (Coheed And Cambria) - 42
  • Steve Grimmett (Grim Reaper)† - 63
  • Steven Sanders (Spoil Engine) - 46

Eluveitie - Evocation I - The Arcane Dominion
Jaar van release: 2009
Met drie albums in vier jaar tijd en vijf succesvolle tours het afgelopen jaar, is het logisch dat een band het even rustiger aan wil gaan doen. Het Zwitserse Eluveitie neemt dit wel heel letterlijk en brengt met Evocation I – The Arcane Dominion het eerste deel van een akoestisch tweeluik uit. De metal is dit keer achterwege gelaten, waardoor emotie en sfeer voorop komen te staan.

Chrigel Glanzmann is als brein van de band ook dit keer weer verantwoordelijk voor de teksten (grotendeels geschreven in oud Gallisch), die gaan over de Gallische mythologie. Zo is een Roodkapje-achtig sprookje het thema van Omnos. Het is mij helaas niet duidelijk of we hier met een conceptalbum te maken hebben of waar het concept verder over gaat.

Wel is het zo dat er een bende gastmuzikanten is opgetrommeld voor een bijdrage aan dit album. We horen bijvoorbeeld Alan Nemtheanga van Primordial op het openingsnummer en het sobere Nata, en Oliver S. Tyr van Faun speelt een deuntje mee op The Arcane Dominion. Bij het beluisteren van dit nummer, weet je dat dit het herkenbare geluid van Eluveitie is. Ook is er een oud lid van de band, Sarah Wauquiez, tijdelijk terug op de draailier.

Op Evocation I – The Arcane Dominion horen we vooral Anna Murphy (draailier) en Meri Tadic (viool) op zang. In eerste instantie is het even wennen, vooral gezien de taal, maar het oude Gallisch past wel bij de pure, eerlijke en authentieke folk die we op dit album horen. Eigenlijk is Evocation I – The Arcane Dominion het beste te beluisteren als één geheel wat muzikaal gezien prachtig in elkaar zit en hele sfeervolle melodieën bevat. Deze ‘light-versie’ van Eluveitie is leuk voor de afwisseling, maar ergens mis ik toch een stuk power en zou de band van mij het gas vol mogen intrappen. Hopelijk gebeurt dat op de volgende cd wel en krijgen we het oude en vertrouwde geluid van Slania en Spirit weer te horen.

Voor de liefhebber is Evocation I – The Arcane Dominion overigens te beluisteren via de myspace van de band.

1. Sacrapos – At First Glance
2. Brictom