• Tim Roth (Into Eternity) - 46

• Huddie "Lead Belly" Ledbetter - 1949

Old Wainds - Death Nord Kult
Jaar van release: 2008
Label: Debemur Morti Productions

Old Wainds - Death Nord Kult

Rauwe, Russische old school black metal, is wat Old Wainds ons op hun derde album Death Nord Kult voorschotelt. Het verraste me om te zien dat de band hun werk tegenwoordig op Debemur Morti Productions uit brengt, want ik heb Old Wainds nooit als een band gezien die bijzonder veel te bieden heeft. Aangezien veel bands op dat label doorgaans meer dan de gemiddelde band te bieden hebben, vroeg ik me af welke verbeterslag de leden van Old Wainds doorgevoerd hebben in hun muziek.

Na het luisteren van Death Nord Kult ontgaat me dat echter nog steeds. Old Wainds speelt een aardig stuk rauwe black, doorgaans op snelheden die wisselen tussen mid- en hoog tempo (de uitschieters), met regelmatig een melodieuze noot om het geheel wat op te fleuren. Wat Old Wainds echter niet doet, is hun muziek met overtuiging brengen. De band kan wel degelijk knallen, zoals ze in Cruel Black Dead laten horen, maar van het enthousiasme uit zulke nummers, is op veel momenten niets te merken.

Nu heeft het album wel regelmatig momenten waarop je met iets meer interesse dan doorgaans luistert, vooral in de tweede helft. Op deze momenten is er een duidelijke lijn in de nummers te ontdekken, speelt de band met meer overgave en brengt meer sfeerinvloeden in hun muziek. De muziek is dan een stuk draaglijker, maar het zijn helaas uitschieters. Old Wainds weet deze boeiende lijn maar zelden langer dan een half nummer vol te houden. Het resultaat is helaas niet meer dan een goede middenmoter.

1. Storm Whip
2. Once Moonlight...
3. Cruel Black Dead