• Tim Roth (Into Eternity) - 46

• Huddie "Lead Belly" Ledbetter - 1949

VI - De Praestigiis Daemonum
Jaar van release: 2008
Label: Debemur Morti Productions

VI - De Praestigiis Daemonum

Jaren geleden, om precies te zijn in 1563, schreef de Nederlandse arts, occultist en demonoloog Johannes Wier De Praestigiis Daemonum et Incantatiponibus Ac Veneficiis, een boek dat tegenwicht moest bieden aan de befaamde Malleus Maleficarum. De Franse vertaling van dit boek stond jaren later aan de basis van één van de betere stukken black metal uit Frankrijk, de EP De Praestigiis Daemonum – Over de bedriegerijen van de Duivel – van de band VI.

De Praestigiis Daemonum mag dan wel het eerste werk van VI zijn, maar de verwachtingen waren torenhoog. Aangezien de band bestaat uit leden van Aosoth en Aborted, mag dat geen verrassing zijn. Al bij de eerste noten wordt duidelijk dat torenhoge verwachtingen niet ongerechtvaardigd zijn, want wat VI hier laat horen, is knap, erg knap! Franse black metal, die muzikaal gezien tegen de orthodoxe variant aan zit, maar dan rauwer en veel agressiever. Qua snelheid wisselt dit tweetal af tussen rustige stukken, met zeer krachtige melodieën en snelle, knallende stukken, vol venijn.

VI weet hierin een prachtige balans te vinden, die in combinatie met de afwisseling in en tussen de nummers voor een onvergetelijke EP heeft gezorgd. Over de opbouw van De Praestigiis Daemonum ben ik ook zeer te spreken, want de nummers lijken steeds een beetje beter te worden, tot het einde, waar je getrakteerd wordt op een heerlijke afsluiting. Zeer sfeervol en een genot voor het oor. Als deze band het dit jaar presteert om een album uit te brengen, dan durf ik alvast wel een voorspelling voor mijn top 3 aan!

1. Et Maintenant Je Lui Appartiens... (mp3)
2. Je Me Dresse Devant Le Trône...
3. Si Le Sommeil De Ma Raison Se Fait...