25-10-2020

Almah - Fragile Equality
Jaar van release: 2008
Label: AFM Records
Almah - Fragile Equality
Vrij vlot na het debuut komt anderhalf jaar later alweer het vervolg uit van Almah, het solo-project van Angra-zanger Edu Falaschi. Het is namelijk zo dat we van Angra voorlopig niks meer zullen vernemen. Die band zit namelijk verwikkeld in een juridisch gevecht met hun management over de rechten van de bandnaam. Het schijnt dat daar in Brazilië wel een aantal jaren overheen kunnen gaan alvorens de rechter zijn of haar besluit kan nemen. Edu had geen zin om zo lang te wachten, dus maakt hij maar van de gelegenheid gebruik om te kijken hoever hij het kan gaan schoppen met Almah. Was het debuut gemaakt met wat vrienden over de hele wereld, voor de tweede cd Fragile Equality is er een blik vaste muzikanten opengetrokken. Almah is geen solo-project meer, maar een echte band!

Eigenlijk heeft de nieuwe cd nog maar weinig van doen met het debuut. Was dat een samenraapsel van uitéénlopende muzikale ideeën, Fragile Equality is gewoon van begin tot eind stevige power metal. En damn, stevig is een understatement! Eigenlijk gaat deze cd gewoon verder waar Angra ophield met hun laatste, meest agressieve cd Aurora Consurgens. Misschien wat meer standaard vergeleken met het unieke geluid van Angra, maar dessalnietemin zeer onderhoudend. De band knalt al meteen veelbelovend uit de startblokken met het up-tempo Birds Of Prey. Afgezien van twee uitstekende ballads, bevat de cd dan ook alleen maar knallende nummers met heftige drums en indrukwekkend gitaarwerk. Het als achtergrond dienst doende keyboardspel en de vele melodieën herinneren ons eraan dat dit toch geen thrash metal is, maar toch echt power metal.

You'll Understand is de beste bloemlezing van wat de cd te bieden heeft. Snelle stukken afgewisseld met getimede breaks en een catchy refrein... en veel dubbele bassdrums!! Het supersnelle en afsluitende Meaningless World is ook benoemswaardig, vanwege de zanglijnen die eigenlijk in een ballad thuis horen. Dit werkt echter wonderwel. Fragile Equality is een afwisselende en indrukwekkende cd geworden, met ballen! Ik ben benieuwd of Edu eigenlijk nog wel zin heeft om na dit avontuur naar Angra terug te gaan. Hij kan namelijk best zonder zijn oude bandmaten een kraker van een cd maken.

1. Birds Of Prey
2. Beyond Tomorrow
3. Magic Flame