Deze zomer gaat Iron Maiden in het Gelredome en op Graspop overwegend oude klassiekers spelen. Daarna wil de band echter tijdens een (intiemere) zaaltournee het recente dubbelalbum Senjutsu integraal spelen. Kijk jij daar naar uit?

Ja, ik wil Senjutsu graag in zijn geheel live horen
Heel Senjutsu hoeft van mij niet zonodig, maar ik ga toch wel
Ik moet er nog eens over nadenken of ik naar die tournee wil
Ik zou het op een festival bekijken, maar ga niet naar een aparte zaalshow
Ik vind Iron Maiden live leuk, maar sla de Senjutsu-tour liever over
Ik ga alleen naar shows waarbij Iron Maiden vooral oude nummers speelt
Ik hoef Iron Maiden sowieso niet (meer) live te zien, ongeacht de setlist

29 januari:
  • Ann My Guard en Kingfisher Sky
  • Fleddy Melculy en Rise A Thousand
  • Up The Irons
  • 30 januari:
  • Deathstars
  • 2 februari:
  • Deathstars
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • 3 februari:
  • Deathstars
  • Halestorm
  • Harakiri For The Sky
  • Swallow The Sun en Avatarium
  • Arve Heimdal (Crest Of Darkness) - 51
  • Dan Spitz (Anthrax) - 59
  • Donald Tardy (Obituary) - 52
  • Ilya "Alan" Piyaev (Psilocybe Larvae) - 50
  • Matt Devries (Chimaira) - 45

• Geoff Nicholls (Black Sabbath) - 2017

Dantesco - Pagano
Jaar van release: 2008
Label: Cruz Del Sur Music
Dantesco - Pagano
Ik heb het even nagezocht, maar Dantesco is toch echt de eerste Puerto Ricaanse metalband die ik ken. Ook in de door zon en cyclonen geteisterde Caraïben houdt men gelukkig van een goede pot metal. Pagano is Dantesco’s tweede album en is wederom te kenmerken als klassieke heavy metal met doom-invloeden. De inspiratiebronnen Solitude Aeturnus en Mercyful Fate zijn ook goed te herkennen.

Echter, op zanggebied is men natuurlijk wel wat gewend van een Mercyful Fate, maar Dantesco slaat echt alles. Ik heb zelden een zanger gehoord die zo de plank mis slaat. De opera zang op Pagano is van zichzelf al enorm overdreven, maar wordt afgewisseld met een overdosis aan hoge uithalen. Deze zangformule is bij voorbaat geen probleem, als het maar gedoseerd ingezet wordt. Bij Dantesco heeft men echter geen kaas gegeten van zorgvuldig musiceren, gezien het gehele album doodleuk bol staat van de dramatische zang. Hierdoor raken de nummers uit balans, maar verliezen zo ook aan energie en tempo. Dit levert geregeld lachwekkende momenten op, maar dat lijkt me toch niet de bedoeling geweest te zijn.

Dat de zang ook nog eens Spaanstalig is, maakt het allemaal niet beter, zo bewijst de uitzondering op het album. Dantesco laat bijvoorbeeld met een nummer als Por Tu Santo Amor horen dat ze best in staat zijn een degelijk en stevig nummer neer te zetten, maar toch moet het album het hebben van de Europese bonustrack I Came from Hell. Dit Engelstalige nummer is sterk en lekker energiek, met alsnog genoeg Latijnse invloeden door het akoestische gitaarstuk. Door dit nummer heb ik toch weer hoop in de toekomst van deze band gekregen, al moet er dan vooral op zanggebied het een en ander gaan veranderen.

1. Santa Cruce Titulus
2. La Ultima Visita De Grendel
3. Por Tu Santo Amor