16-10-2021

Grand Magus - Iron Will
Jaar van release: 2008
Label: Rise Above Records
Grand Magus - Iron Will
Journalisten, columnisten en al het andere schrijvende gort, zoals bijvoorbeeld een reviewer van Metalfan, hebben een vrij grote invloed op het lezende publiek. Een film die in een recensie tot op het bot wordt afgekraakt geniet weinig kans dat het bekeken wordt. Maar een film die de hemel in wordt geprezen zal ongetwijfeld goed scoren. Hetzelfde geldt voor een recensie van een boek, of bijvoorbeeld nieuwe cd van, laat zeggen, Grand Magus, een van Zweeds komaf metaltrio.

Die recensie zou kunnen starten bij het vermelden van het genre dat de band vertegenwoordigt om de kaf van het koren te scheiden. Er zou dan staat dat er op Iron Will, het laatste wapenfeit van de band, negen nummers lang een onverwoestbare brug wordt geslagen tussen stonende doom en klassieke heavy metal, waarin af en toe vleugjes folk in doordringen. Mocht deze stijl de lezer wel aanspreken, of willen aanmeten dan zijn is de review al goed op weg.

Mocht die recensie dan ook nog eens louter positief zijn, om niet te zeggen, uiterst lovend zijn, dan is de interesse gewekt om het kleinood te gaan beluisteren. Die review zou aan kracht kunnen winnen omdat er wordt vermeldt dat zanger JB ook in dienst is bij een band genaamd Spiritual Beggars. Er zou vermeldt kunnen worden dat de simplistische nummers allemaal op zichzelf staan maar toch een geheel uitademen. En dat er uiterst effectief te werk is gegaan qua songwriting, dat de logge gitaarriffs onder begeleiding van strakke ritmesectie, het verbazingwekkend goed doen in combinatie met de pakkende catchy zanglijnen, zonder ook maar ergens een gevoel van commercie te uiten.

Na zulke lovende woorden zou een recensie ervoor kunnen zorgen dat de weg naar de winkel een makkelijke is om te begaan. Mocht de lezer na zo'n weerzinwekkend lyrisch geweld nog niet besloten hebben de cd in huis te halen, dan moet een blik op onderstaande score altijd nog genoeg zijn om hem alsnog over de streep te trekken.

1. Like The Oar Strikes The Water
2. Fear Is The Key
3. Hövding